Fidel Castro arca elkopott, a Marx Károly hajót pedig szétrágta a rozsda

Széthulló világ: a Szovjetunió és a keleti blokk összeomlása után Afrika utópisztikus álmai is elmúltak.

Tölgyesi Gábor
2017. 04. 27. 14:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyarmatosítók elmentek, a szovjetek megérkeztek – e mondattal indul az orosz Alekszander Markov dokumentumfilmje, A mi Afrikánk, s az első képkockákon máris Leonyid Brezsnyevet láthatjuk, amint a Szovjetunió Legfelső Tanácsának elnökeként Guinea fővárosában, Conakryban jelvényeket oszt az úttörőknek. 1961 februárjában járunk, szűk három év telt el azóta, hogy Guinea a francia gyarmatok közül elsőként az azonnali függetlenség mellett szavazott. Brezsnyevet láthatóan boldoggá teszi a szívélyes fogadtatás s a tudat, hogy Franciaország, amely gazdasági szankciókkal torolta meg Guinea függetlenségét, a szovjet blokk irányába lökte volt gyarmatát. A dokumentumfilm az egykori Szovjetunió afrikai ambícióit mutatja be, pontosabban azt, hogy segítségével a tökéletes szocializmus valósult meg a kontinens baráti országaiban − a propagandafilmeken legalábbis. A Blinken OSA Archívum június 4-ig látható kiállítása, a Red Africa – Széthulló világ is hasonló szándékkal készült, Arany János utcai kiállítóterében Markov filmjét is megidézi, ám a hangsúly inkább azon van, hogy az utópisztikus álmokból is inkább csak a romok maradtak.

A valóság ugyanis nem csupán ösztöndíjprogramokról, gazdasági segítségről vagy épp a marxista ideológia terjesztéséről szólt, hanem háborúkról, amelyek száma a hatvanas évek óta bőven meghaladta a százat. A főként fotókat és kortárs képzőművészeti alkotásokat felvonultató kiállítás erre csak ritkán utal: a kongói Tshibumba Kanda-Matulu vidám színekkel megfestett képén, a Kisangani feláldozásán egy halálosztagos lázadó épp bozótvágóval fejezi le áldozatát, aki Kongó első, meggyilkolt miniszterelnöke, Patrice Émery Lumumba hatalmas méretűre növesztett mellszobra előtt térdel. A dél-afrikai Jo Ractliffe 1975-ben, Angola függetlenedésének évében örökítette meg Brezsnyev, Castro és Angola első elnöke, António Agostinho Neto házfalakra festett portréját, a fekete-fehér ezüstzselatin nyomatok kihangsúlyozzák: ezek az arcok erősen megkoptak. Az angolai csapatok a kubai Afrika Korpsszal megtámogatva harcoltak egykor Dél-Afrikával is, s bár a történelem kereke nagyot fordult azóta, első látásra meghökkentő, hogy Ractliffe másik képpárján Neto johannesburgi mauzóleuma látható. Az emlékmű előterében rendezett gyep, mögötte szeméthegy.

A dél-koreai Cshö Voncsun (Onejoon Che) fotókkal és kisplasztikákkal idéz meg afrikai szoborkompozíciókat, amelyek a szocialista realizmus hősi pózait viszik tovább a XXI. századba. Az eredeti emlékművek az észak-koreai Mansudae Art Studio alkotásai. A leghatásosabb kép az angolai Kiluanji Kia Henda alumíniumlemezre nyomott fotótriptichonja, amely egy partra húzott halászhajót, a Karl Marx Luandát teszi szimbólummá: a hajót szétrágta a rozsda, kötéllétrája egy gyerek súlyát sem bírná el.

A tárlaton elkelt volna egy térkép is, amely a szovjet-afrikai stratégiai négyszöget − Bissau-Guineát, Etiópiát, Angolát és Mozambikot − kiemeli a szovjet, kubai és NDK-s katonák számával, a szovjet hadiflotta egykori helyzetével, valamint az arab olajtankerek útvonalával. Csak a jobb megértés kedvéért.

A kiállítás a londoni Calvert 22, az Iwalewahaus – Universität Bayreuth, a lisszaboni EGEAC – Galerias Municipais és Africa.Cont, valamint a Blinken OSA Archívum együttműködésében jött létre. Londonban, Bayreuthban és Lisszabonban már tavaly bemutatták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.