Merjünk akkorák lenni, amekkorák vagyunk

Könnyen pórul jár, akinek megtetszik egy Esterházy-mondat eleje és vége, de a közepét kihagyja.

Lakner Dávid
2017. 04. 12. 10:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Harapnám el a szavaimat, nyelném vissza, legyen csönd. Amely elől menekülünk. Talán csak azért kell beszélnünk, hogy legalább sejtsük, mi helyett áll a csönd, mi helyett nyom agyon minket a csönd” – Kertész Imrétől tavaly áprilisi temetésén búcsúzott még így Esterházy Péter. Három hónap sem telt el a gondosan megformált mondatok után, s egy újabb halál hozta magával a döbbent értetlenséget. Egy ország jegyezte meg akkor a Hasnyálmirigynapló zárómondatát: „A mindiget javítom örökkére.” Ami egyébként épphogy a tragikusan korai halált okozó betegségre, a hasnyálmirigyrákra vonatkozott: „most már soha nem leszek egyedül. H. mindig velem.”

Aztán persze következett a hiány felmérése, s július 29-én emlékülés az ELTE, valamint a Magvető szervezésében. Az ott felszólalók nagy részének közreműködésével szervezett újabb emlékkonferenciát most szombaton a Magyartanárok Egyesülete. A fokozott érdeklődés miatt az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájába átkerült eseményen is ott volt többek közt Kulcsár-Szabó Ernő, Bazsányi Sándor, valamint Sipos Balázs is.

– Könnyen pórul jár, akinek megtetszik egy Esterházy-mondat eleje és vége, de a közepét kihagyja – korábbi szerkesztőjétől, a lapunk publicisztika rovatát vezető Körmendy Zsuzsannától hallhattuk ezt a mostani konferencián. Esterházynál ugyanis minden szónak megvolt a maga helye és funkciója, és akár egyetlen mondatkezdő „kérem szépen” más regiszterbe tolhatta át az elmondottakat. Vagy ahogy rovatvezetőnk az író precízen összeállított műveiről még a tavalyi előadásán elmondta: – Az ő olvasásra-hallásra improvizatívnak tűnő, játékos szövegei tehát nem halmazok, hanem nagyon megdolgozottak, megkonstruáltak voltak.

Minden szónak, mondatnak megvolt a maga helye, hiába hitték sokan, hogy mondatról mondatra haladva bármi történhet, ahogy épp az író kedve megkívánja. És beszélhetünk ugyan posztmodernről, eközben a Harmonia Caelestis második része például sokkal mélyebb rokonságot mutatott a nagy realista írókkal – jegyezte meg szombati előadásában Körmendy Zsuzsanna. – Erős nosztalgiái voltak a realizmus iránt – tette hozzá.

A helyükre kerülő szavak pedig kíméletlenül mutattak rá egy kor sajátosságaira. – Ezelőtt a gróf előtt senki nem tudta igazán megmutatni a szocializmus valódi röhejességét – nyugtázta rovatvezetőnk. Távolról tudott tekinteni a közelire, így meglátva a lényegét. – Ennek pedig gyógyító ereje van. Ironikus, de pontos mondata volt Esterházynak a „merjünk nagyok lenni” és a „merjünk kicsik lenni” politikai viaskodásában: merjünk akkorák lenni, amekkorák vagyunk.

 

Eközben Babits Mihály és Pilinszky János mellett ő volt harmadik nagy írónk a XX. században, akinek írásművészetét jelentősen befolyásolta katolicizmusa – hallhattuk már Radnóti Sándor irodalomtörténésztől. A korábban a Fuharosokról is író kritikus szerint Esterházyt két nagy kérdés foglalkoztatta. Az egyik az istenhit volt annak katolikus formájában, míg a másik a származás, ősiség, a vér: a nagy múltú család története.

– Balassa Péter irodalomtörténész úgy sejtette, a bizonyosság áll az Esterházy-művek mögött. Én ezt vitatom – jegyezte meg. Szerinte az istenhit másként jelent meg az író műveiben, úgy, mint az alábbi Esterházy-sorok is mutatták: „Lehet, hogy nincs Isten. (De inkább van.)” Radnóti hozzátette: az Egyszerű történet vessző száz oldal – a Márk-változat volt az író végső válasza istenhit kapcsán. Ugyanezt a kötetet emelte ki Mártonffy Marcell, amikor még tavaly arról beszélt: „a Márk-változatban az elrejtőző Isten néma marad: az evangélium Jézusa csak az átíró Péter hangján szólal meg. ( ) Jézus hangja ellenben, amelynek átírása első személyűre előzőleg főként művészi kísérletnek tűnt, Péter, a báty halála után is mint jelen való szó hangzik tovább a passió szövegében.”

A hagyományt pedig a rajta elvégzett munka őrzi meg, ahogy most szombaton Mártonffy kifejtette. Vagy ahogy A szív segédigéit nyitó Wittgenstein-idézet szól: „az tud beszélni, aki reménykedni tud s viszont.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.