Színtiszta igazság egy pár csizmában

Előbb grafikán, majd olajfestményen örökítette meg Fehér László Móricz lábbelijét. Most a PIM-ben láthatóak a képek.

R. Kiss Kornélia
2017. 04. 12. 13:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kiállításon látta meg a Petőfi Irodalmi Múzeumban, és azonnal beleszeretett. Olyan tökéletesen leképezte számára a kort, a magyar valóságot, a dzsentrivilágot – mindazt, amit Móricz Zsigmond műveiből ismerünk. És magát Móriczot, aki ebben a csizmában járt – íróként, haditudósítóként, a magyar világ krónikásaként. Fehér László festőművész azonnal eldöntötte, hogy megfesti Móricz Zsigmond csizmáját. Amikor az üvegvitrinbe zárt csizmát megpillantotta, már látta is a képet. Azt a festményt, amely aztán tavaly született meg, most pedig a Petőfi Irodalmi Múzeumban állítják ki Fehér Lászlónak azzal a fekete-fehér grafikájával együtt, amely a festmény tanulmányaként készült a csizmáról.

Van Gogh cipőire Fehér László nem gondolt, amikor megpillantotta Móricz csizmáját. Később persze eszébe jutott, és nyilván mások is emlékeztették rá. Végül is a holland festőnek köszönhetjük, hogy a lábbelik képi ábrázolása megjelent a művészetben. És persze mások is festettek később cipőket. De Fehér Lászlónak akkor, a kiállításon egyszerűen látomása támadt; van ilyen, sőt az alkotó embereknél elég természetes. Móricz Zsigmond barna bőrcsizmája ráadásul tényleg feltűnő darab, súlyos, méltóságteljes. Nem mellesleg meglepően szép és ép – mondhatjuk, hogy időtálló, mint Móricz művei.

„Hirtelen ott volt előttem Móricz egész személyisége, irodalma” – mondja Fehér László. Több író személyes tárgyait is kiállította akkor a Petőfi Irodalmi Múzeum, de neki éppen ez a csizma tűnt fel. „Döbbenetes volt, ahogy ott állt az egyik fő helyen, egy üvegvitrinben. Körbejártam, és megelevenedett a móriczi világ. Egy lábbeli őrzi a viselője lépteinek súlyát, magán hordja, azt is, hogy merre járt benne. Nagy élmény volt. Úgy festettem meg, ahogy a kép megjelent előttem. Egyszerű, realista képet akartam, mindenféle művészi allűr vagy szépelgés nélkül. Hiteles, realista képet, végül is maguk a Móricz-művek is ilyenek” – mondja a festő. Fehér László képzőművészként amúgy is a hiperrealizmus jeles képviselője.

Móricz Zsigmondról archív fénykép is maradt, amelyen ezt a csizmát viseli, ez is latható a kiállításon. Ahogyan annak a levélnek a kézirata is, amelyben a csizmáról írt. „Az I. világháborúban haditudósítóként kiküldetésre kellett mennie, akkor kapta ezt a csizmát. Leírja, hogy milyen fantasztikus dolog rossz időben jó ruhában járni. Ez is fontos nekem – tudtommal Móricz akkoriban nem élt különösebben jó körülmények között. Az Üllői úton lakott, onnan gyalogolt be naponta a szerkesztőségbe. Az olyan irodalom, mint az övé, amely a színtiszta igazságot írja le, nyilván nem a pénzkereset miatt születik” – mondja Fehér László. Festőként fontosnak tartja megemlíteni, hogy Móricz roppant tehetségesen rajzolt, le is rajzolta magát ebben a csizmában. 

Fehér Lászlónak nagy kedvence az író, Móricz Zsigmond irodalma szerinte olyasmi, amit csak ő tudott, és ma is épp olyan aktuális, mint bármikor. Számára Sarkadi Imre a másik ilyen egyszeri és megismételhetetlen író. Bár ő tragikusan fiatalon elhunyt, de ő is jelentős életművet hagyott hátra. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.