A Nemzeti Szalon Magyarországon a XIX. század végének terméke. A hivatalos művészetpolitikával elégedetlen alkotók 1894-ben egyesületet hoztak létre Zichy Jenő vezetésével, hogy felkarolják a művészet ügyét és élénkebbé tegyék a művészek és a közönség közti érintkezést. A több mint százhúsz éve innovatívnak számító kezdeményezést hosszú szünet után, 2014-ben indította újra a Fekete György vezette Magyar Művészeti Akadémia (MMA). Az új Nemzeti Szalon elsőként a magyar építészet aktuális állapotát volt hivatott bemutatni, ezt a képzőművészet, majd a fotóművészet követte, idén pedig az ipar- és tervezőművészet került sorra.
– Jelentős társadalmi igény és erős tradíció – jellemezte a szalonokat Hoppál Péter kulturális államtitkár két évvel ezelőtt. A tradíciónak némileg ellentmond azonban, hogy Fekete Györgyék a nevet megtartották, ám a kiállítások eredeti szellemiségéhez már nem ragaszkodtak. A művészeti szalon lényege ugyanis, hogy az alkotók beadják a műveiket zsűri elbírálása mellett. A Műcsarnokban megrendezett tárlatokat azonban egy vagy több kurátor válogatási szempontjait követve állítják össze. Erre hivatkozva nevezte sikerületlennek a kiállítást két éve Aknay János Kossuth-díjas festő- és szobrászművész, az MMA tagjai is. Nem ő volt az egyetlen azonban, aki bírálta a szalonokat, az építészeti tárlattól kezdve szakmai kritikák érték az MMA-t. Akadt, aki a szalonjelleget hiányolta, mások a válogatási szempontokkal, a meghívott és a távol maradó művészek arányával voltak elégedetlenek, továbbá nem egy kritikus akadt, aki egyszerűen szakmai csődnek nevezte a kiállításokat.
2015-ben a szalon idejére fiatal művészek Off-Biennale Budapest elnevezéssel képzőművészeti rendezvényt indítottak, hogy bizonyítsák, a kortárs művészet „nem csupán egy szűk kör ügye”. Az „ellenszalon” – még ha nem is szándékosan – megkérdőjelezte az MMA kezdeményezésének korszerűségét és így szakmai hitelét is. Az MMA mindannyiszor védelmébe vette a szalont, mondván, a támadások politikai hátterűek, a Műcsarnok nagyszabású rendezvénye pedig átfogó és igényes válogatás a jelenkor legfontosabb magyar művészeti alkotásaiból.