„Most semmi sem olyan már, mint azelőtt! Akkoriban mintha bármiféle történés fontosabbnak bizonyult volna, az utca hangosabban és hosszabb ideig zúgott tőle. Most már nem, sőt, öt és hat óra között senki sem nyikorgatja meg a kaput, nőhetne a hernyóhalom akkorára is, mint a Himalája. Mindenki begubózik a házába, nézi a tévét.” A román Dan Lungu társadalomtudósként is ismert, nem csoda hát, hogy 2004-es első regénye, a Tyúkok a mennyben a fentihez hasonló szociológiai pontossággal ábrázolta egy rendszerváltás utáni mikrovilág, egy kocsmai kör mindennapjait. Egyben, miként az érződik, személyes élményei is inspirálták – derült ki az idei könyvfesztiválon, ahol a Szonda Szabolcs fordításában a Pont Kiadónál megjelent könyvet mutatták be. Lungu az egyetemi évei után látogatta meg kisvárosi szüleit, és megdöbbentette, mennyire megváltozott az utca, ahol felnőtt. Novellát tervezett, „álregény” lett belőle: benne a kommunizmus terhes örökségének felmérésével. Lungu egyik fontos témája ez, központi eleme legnagyobb sikerének, az Egy komcsi nyanya vagyoknak is.
Lungu folyóiratszerkesztőként, a román írószövetség tagjaként hazája fontos irodalmi szereplője. Elmondása szerint pedig több szempontból szerencsés helyzetben vannak. Egyfelől az ottani irodalom a decentralizálódás irányába halad: már nem Bukarest az egyetlen központ, ott van Kolozsvár, Beszterce, vagy épp Jászvásár is, ahol Lungu maga is tanít az egyetem szociológia tanszékén. – Olyan diktatórikus korszak után, mely teljesen centralizált mindent, ez egy egészséges irodalmi és kulturális élet jelének tűnik – mondta. Negatívumokat is lát ugyanakkor, példaként az általa legutóbb olvasott statisztikákat említve: ezekből kiderült, a kamaszkorból kilépő generáció több mint 50 százaléka életében nem olvasott el egy teljes könyvet. Ráadásul az irodalmi élet konfliktusokkal is terhelt. Többek közt a Romániai Írószövetség kapcsán, amelynek fénye megkopott, nem tudja megnyerni a fiatalokat, és többen is eltávolodtak a szövetségtől.