Nyakkendő-merevítő lett a régi celluloidokból

Kiállítás nyílt a negyven éve készült Lúdas Matyi töredékesen fennmaradt anyagából.

Sashegyi Zsófia
2017. 05. 04. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Nem tudott statikus figurát rajzolni, Dargay Attila skiccein minden és mindenki mozgásban volt” – mondja férjéről Henrik Irén a Lúdas Matyi című rajzfilm negyvenedik születésnapja alkalmából rendezett tárlat megnyitóján, a Pannónia Filmstúdióban. A megújult épületbe több évtized után térhetett vissza a legendás rajzfilmrendező, igaz, már csak a műveivel.

Képtelen megindultság nélkül belépni a magyar animációs filmgyártás legpatinásabb épületébe az, aki valaha része volt ennek a műhelynek, derül ki a kiállítást megnyitó Henrik Irén szavaiból, aki amellett, hogy felidézi férje munkásságát, visszaad valamit abból a légkörből is, amely e falak között egykor uralkodott.

– Sok álmatlan éjszakát áldoztunk itt, Dargay mindig azt mondta, minket annyira lefoglalt a munkánk, hogy még a házasságok is házon belül köttettek. Béklyóként hatott ránk, hogy hosszú éveken át nem léphettünk be ide – fogalmaz az özvegy.

Dargay Attila, aki 67 évvel ezelőtt, hetedmagával az elsők között láthatott munkához a Macskássy-stúdió tagjaként, a fénykorban több mint háromszáz fősre duzzadt kollektívában dolgozhatott. Végigjárt minden lépcsőfokot: tedd ide, tedd oda fázisrajzolóból előbb mozdulatokat tervező animátor, majd figuratervező, végül rendező lett.

Hét nagyjátékfilmben dolgozott, amelyből négyet ő is rendezett, de összesen több mint száz film fűződik a nevéhez. Az ötvenes években született rengeteg reklámfilm mellett sok sorozatot is készített. Igaz, a legelső, az Artúr, az angyal elveszett, de a Nepp Józseffel és Jankovics Marcellel közösen jegyzett Gusztáv ma is népszerű.

– A mostani kiállítás fő anyagát nem volt könnyű összeválogatni. Míg a Walt Disney cég a mai napig a régi celluloidjaiból él, addig a mi celljeinket raklapszám dobták ki annak idején. Ha jól tudom, nyakkendő-merevítő lett belőlük – mondja Henrik Irén, aki fájlalja, hogy az eredeti dokumentumok csak hézagosan állnak rendelkezésre. – Dargaytól távol állt az erőszak, így a gyerekek jó érzésére apellálva ágyazott meg Döbrögi megveretésének azzal, hogy bevette a vadászjelenetet, amelyben a gonosz nagyságos úr levadászott egy halom állatot – lebbenti fel a fátylat egy kulisszatitokról a rendező özvegye, aki operatőrként egy életen át alkotótársa is volt férjének. 

A Lúdas Matyit, amelynek figuráit Jankovics Marcell tervezte, az áprilisi bemutatótól decemberig majdnem egymillió ember nézte meg. A filmről fennmaradt néhány celluloid és a figuratervek mellett sok más ismert munka anyagaival is találkozhatunk a kiállításon. A Szaffi emblematikus indulójelenetében látható, vizesárokkal körülvett romantikus várának golyóstollal megrajzolt, rendezői utasításokkal ellátott verziója mellett ott a Nepp József által megfestett változat is. A Vuk helyes kis rókái mellett pedig felfedezhetünk egy régi Dargay-féle rókát is. A Zelk Zoltán A három nyúl című verses meséjének animációs tervei közt szereplő állat egyáltalán nem hasonlít a későbbi, Fekete István főhősének készített figurára.

– Dargaynak jó néhány egyedi filmterve volt, amit pénz hiányában sosem valósíthatott meg – mondja Henrik Irén a Trójai háború, a Csongor és Tünde és az Ali Baba és a negyven rabló tablói előtt állva. – Az életnek két oldala van, ő pedig mindenben a humort kereste, és meg is találta Minden filmjét imádta, de a legjobban mindig azt, amin éppen dolgozott – emlékezik az özvegy.

Dargay Attila idén lenne 90 éves. Ebből az alkalomból még meg nem jelent filmjeiből DVD-t készül kiadni a Magyar Nemzeti Filmarchívum. A munkáiból összeállított tárlat a hét minden napján 9-től 17 óráig tekinthető meg a Pannónia Filmstúdió épületében, ahol a jövőben havonta rendeznek új kiállítást a magyar rajzfilm egy-egy volt „pannóniás” alkotójának.

 

Legendás Pannónia

A Pannónia Filmstúdió szinkronműterme ízig-vérig szocreál stílusban épült fel az 50-es években, az egykori Vöröshadsereg (ma Hűvösvölgyi) úton. Itt egyesültek a 80-as évek végéig államilag támogatott művészeti ágként működő magyar animációs filmgyártás alkotó erői, amelyeknek hála olyan remekművek készülhettek el, mint Rófusz Ferenc rendezésében az első és máig egyetlen Oscar-díjas magyar animációs film, A légy, a Macskafogó, a Vuk vagy a Mézga család.

A stúdiót ebben az időben a világ öt legjelentősebb rajzfilmműhelye között tartották számon. Ezt a műhelyt verte szét egy csapásra a rendszerváltás, amikor megvonták a műfajtól az állami támogatást. A Pannónia Filmstúdió épületét 2000-ig a TV3 használta, annak megszűnése után azonban az enyészeté lett, idén márciusra azonban megújult a magánkézben lévő, műemléki védettséget élvező ház, amely ezután a kép- és hangutómunkálatok, az animációs stúdiók mellett oktatási és egyéb kulturális tevékenységek számára is helyet biztosít, de otthont ad a Pannónia Emlékstúdiónak is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.