„Nem tudott statikus figurát rajzolni, Dargay Attila skiccein minden és mindenki mozgásban volt” – mondja férjéről Henrik Irén a Lúdas Matyi című rajzfilm negyvenedik születésnapja alkalmából rendezett tárlat megnyitóján, a Pannónia Filmstúdióban. A megújult épületbe több évtized után térhetett vissza a legendás rajzfilmrendező, igaz, már csak a műveivel.
Képtelen megindultság nélkül belépni a magyar animációs filmgyártás legpatinásabb épületébe az, aki valaha része volt ennek a műhelynek, derül ki a kiállítást megnyitó Henrik Irén szavaiból, aki amellett, hogy felidézi férje munkásságát, visszaad valamit abból a légkörből is, amely e falak között egykor uralkodott.
– Sok álmatlan éjszakát áldoztunk itt, Dargay mindig azt mondta, minket annyira lefoglalt a munkánk, hogy még a házasságok is házon belül köttettek. Béklyóként hatott ránk, hogy hosszú éveken át nem léphettünk be ide – fogalmaz az özvegy.
Dargay Attila, aki 67 évvel ezelőtt, hetedmagával az elsők között láthatott munkához a Macskássy-stúdió tagjaként, a fénykorban több mint háromszáz fősre duzzadt kollektívában dolgozhatott. Végigjárt minden lépcsőfokot: tedd ide, tedd oda fázisrajzolóból előbb mozdulatokat tervező animátor, majd figuratervező, végül rendező lett.
Hét nagyjátékfilmben dolgozott, amelyből négyet ő is rendezett, de összesen több mint száz film fűződik a nevéhez. Az ötvenes években született rengeteg reklámfilm mellett sok sorozatot is készített. Igaz, a legelső, az Artúr, az angyal elveszett, de a Nepp Józseffel és Jankovics Marcellel közösen jegyzett Gusztáv ma is népszerű.
– A mostani kiállítás fő anyagát nem volt könnyű összeválogatni. Míg a Walt Disney cég a mai napig a régi celluloidjaiból él, addig a mi celljeinket raklapszám dobták ki annak idején. Ha jól tudom, nyakkendő-merevítő lett belőlük – mondja Henrik Irén, aki fájlalja, hogy az eredeti dokumentumok csak hézagosan állnak rendelkezésre. – Dargaytól távol állt az erőszak, így a gyerekek jó érzésére apellálva ágyazott meg Döbrögi megveretésének azzal, hogy bevette a vadászjelenetet, amelyben a gonosz nagyságos úr levadászott egy halom állatot – lebbenti fel a fátylat egy kulisszatitokról a rendező özvegye, aki operatőrként egy életen át alkotótársa is volt férjének.