Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij lélektani regényét nem először adaptálták színpadra a Vígszínházban. Máig emlékezetes az az 1978-as előadás, amelyben Jurij Ljubimov, a moszkvai Taganka Színház vezetője saját dramatizálásában rendezte meg a társadalomfilozófiai kérdéseken alapuló írást. Ebben a változatban Raszkolnyikovot Kern András, Porfirijt Tordy Géza alakította. Utóbbi 2001-ben saját ízlése szerint alakított át a Ljubimov-féle változatot, akkor a rendőrbírót Kern játszotta, Raszkolnyikovot pedig Kamarás Iván.
Legutóbb Michal Dočekal, a prágai Cseh Nemzeti Színház igazgatója vitte színre Térey János újrafordításában a példázatszerű regényt. Dočekal visszatérő vendég a körúti színházban, a Bűn és bűnhődés már a negyedik rendezése. Steril, hideg fényű térbe, egy boncterembe helyezi a történetet (díszlet: Martin Chocholusek), melyet szimpla krimivé egyszerűsít, ráadásul úgy, hogy maga a bűntény meg sem történik. A gyilkosságokat csupán két, üvegvitrinbe rejtett fejsze szimbolizálja. Dočekal a bűn leleplezésének folyamatát, a tettes, Raszkolnyikov (Orosz Ákos) és Porfirij (Stohl András) küzdelmét állítja a középpontba, pedig Dosztojevszkij egyáltalán nem bűnügyi történetet írt. Őt a lélekben zajló drámák érdekelték. Raszkolnyikov egy uzsorásnő brutális megölésével szeretné igazolni saját elméletét: a felsőbbrendű embereknek mindenhez, még az erkölcsi normák felrúgásához is joguk van, hisz a legsúlyosabb bűnt, a gyilkosságot is elkövethetik a jó cél elérése érdekében. Váratlanul azonban hiba csúszik az elméletébe, hisz meg kell ölnie egy ártatlan szemtanút.
Dočekal a gondolatisággal szemben a formára helyezi a hangsúlyt. A helyszínelők által használt számozással jelzi az éles vágásokkal elkülönített, filmszerű jeleneteket, a futurisztikus tárgyak közül a központi kellék pedig egy betegszállító eszköz, mely egyszerre fekhely, halottaságy, kocsmapult. Dosztojevszkij korhű fekete ruhát viselő, fehérre pingált hőseit időtlen térbe helyezi, míg egy furcsa-groteszk figurákból álló csapat – Gilicze Márta, Ember Márk, Vecsei Miklós – mikrofonban brechti songokat énekel és narrálja a történéseket.