Nyomozás a boncasztalon

Széttöredezett és hullámzó erejű a Vígszínház Bűn és bűnhődése Michal Dočekal rendezésében.

Makrai Sonja
2017. 05. 02. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij lélektani regényét nem először adaptálták színpadra a Vígszínházban. Máig emlékezetes az az 1978-as előadás, amelyben Jurij Ljubimov, a moszkvai Taganka Színház vezetője saját dramatizálásában rendezte meg a társadalomfilozófiai kérdéseken alapuló írást. Ebben a változatban Raszkolnyikovot Kern András, Porfirijt Tordy Géza alakította. Utóbbi 2001-ben saját ízlése szerint alakított át a Ljubimov-féle változatot, akkor a rendőrbírót Kern játszotta, Raszkolnyikovot pedig Kamarás Iván.

Legutóbb Michal Dočekal, a prágai Cseh Nemzeti Színház igazgatója vitte színre Térey János újrafordításában a példázatszerű regényt. Dočekal visszatérő vendég a körúti színházban, a Bűn és bűnhődés már a negyedik rendezése. Steril, hideg fényű térbe, egy boncterembe helyezi a történetet (díszlet: Martin Chocholusek), melyet szimpla krimivé egyszerűsít, ráadásul úgy, hogy maga a bűntény meg sem történik. A gyilkosságokat csupán két, üvegvitrinbe rejtett fejsze szimbolizálja. Dočekal a bűn leleplezésének folyamatát, a tettes, Raszkolnyikov (Orosz Ákos) és Porfirij (Stohl András) küzdelmét állítja a középpontba, pedig Dosztojevszkij egyáltalán nem bűnügyi történetet írt. Őt a lélekben zajló drámák érdekelték. Raszkolnyikov egy uzsorásnő brutális megölésével szeretné igazolni saját elméletét: a felsőbbrendű embereknek mindenhez, még az erkölcsi normák felrúgásához is joguk van, hisz a legsúlyosabb bűnt, a gyilkosságot is elkövethetik a jó cél elérése érdekében. Váratlanul azonban hiba csúszik az elméletébe, hisz meg kell ölnie egy ártatlan szemtanút. 

Dočekal a gondolatisággal szemben a formára helyezi a hangsúlyt. A helyszínelők által használt számozással jelzi az éles vágásokkal elkülönített, filmszerű jeleneteket, a futurisztikus tárgyak közül a központi kellék pedig egy betegszállító eszköz, mely egyszerre fekhely, halottaságy, kocsmapult. Dosztojevszkij korhű fekete ruhát viselő, fehérre pingált hőseit időtlen térbe helyezi, míg egy furcsa-groteszk figurákból álló csapat – Gilicze Márta, Ember Márk, Vecsei Miklós – mikrofonban brechti songokat énekel és narrálja a történéseket.

A látványvilág izgalmas, de választ nem kapunk arra, hogy Raszkolnyikov miért is gyilkol valójában, képes-e leszámolni az erkölcsi szabályokkal, lesz-e egyáltalán bűntudata, és miért is vállalja végül a szenvedést. Orosz Ákos erőből próbálja megoldani a szerepet, nem jár be semmilyen utat, csak üvölt és vergődik. Raszkolnyikovja nem ereszkedik le a lélek legmélyebb bugyraiba, nem hatalmasodnak el rajta víziók és félelmek. Nincs hite, mely elvezetné döntése meghozataláig, a bűn megvallásáig. Csupán csak a többi szereplővel közösen elmondott Miatyánk és a ruhájára ráragasztott piros kereszt utal erre. Stohl András rendőrbírója is épp ilyen hamis figura, egy kegyetlen manipulátor és egy túlrajzolt Columbo-szerű nyomozó ötvözete. Kettősük ettől súlytalanná válik. Talán Börcsök Enikő (Katyerina Ivanovna), Lengyel Tamás (Szvidrigaljov) és Telekes Péter (Luzsin) értette meg leginkább az általuk játszott karakterek motivációját.

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.