A Fiumei úti Sírkert felülmúlja a párizsi Pere-Lachaise-t

A világ egyik legnagyobb gyászhintója került a Fiumei úti Sírkertbe, de ez csak a jéghegy csúcsa.

Pion István
2017. 06. 26. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ legnagyobb gyászhintójáról van szó – mondtam a telefonba a Nöri főigazgatójának, aki azonnal kijavított. Szerinte fogalmazzunk inkább úgy, hogy a 4 méter magas és 5,5 méter hosszú Apponyi-hintó a világ egyik legnagyobb gyászhintója. A magyar sajtó néhány centi különbségről írt egy cseh hintóval kapcsolatban, de amire én akadtam, annak az esetében nem centivel, hanem méterrel kellene kifejezni a különbséget: a cseheké 4,5 méter magas és 6,5 méter hosszú. De ne vesszünk el a részletekben, a hintó elvégre csak a jéghegy csúcsa, tulajdonképpen az attrakció, a központi elem abban a közegben, amelyet legegyszerűbb, ha most nemzeti emlékezetnek nevezünk.

A pontosságra törekvő főigazgató Radnainé dr. Fogarasi Katalin, a Nöri pedig a Nemzeti Örökség Intézete. Ez az állami szervezet ápolja intézményes keretek között a nemzeti emlékezetet, vagyis – más feladatok mellett – irányítja és ellátja a nemzeti és történelmi emlékhelyekkel kapcsolatos feladatokat. És ahogy az közismert, ez nem hanyagolt kategória, az Orbán-kormány kiemelten foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, olyannyira, hogy a főigazgató csak elégedett hangon tudott szólni a Nöri és az állam viszonyáról. – Tizennyolc éve dolgozom a területen, és ekkora fejlesztéseket még nem tudtunk végrehajtani. Egy évvel ezelőtt költöztünk a Fiumei úti Sírkertbe, miután megkaptuk a kezelését a Salgótarjáni utcai zsidó temetővel együtt. Utóbbit veszélyes állapota miatt a látogatók elől elzárva vettük át, de tavaly októberben megnyithattuk a kapuit, biztonságos sétaútvonalakat alakítottunk ki, idegenvezetőket állítottunk munkába, és azóta is tartanak a fejlesztések – mondta.

Hasonlóan lelkesen beszél a Fiumei úti Sírkertről. – Itt is folyamatosan tartanak a felújítások, 66 hektárt kell kezelnünk, a park rendbe tétele után most kandelábersort építünk, hogy ősszel és télen, a korai sötétedés után is nyugodt körülmények között lehessen közlekedni a temetőben. De kialakítottunk egy információs pontot is a bejáratnál, interaktívvá tettük a környezetet, és tematikus sétákat szervezünk, amelyekre nagyon korán betelnek a helyek. Ráadásul egyre több külföldi látogatónk érkezik, akik a párizsi Pere-Lachaise temetőhöz hasonlítják a Fiumei úti Sírkertet, ami nagyon megtisztelő, de én elfogult vagyok, és azt hiszem, talán felül is múlja azt.

A Nöri mindössze négy éve alakult meg, és a folyamatosan bővülő feladatai között mintegy 6000 egyedileg védett síremlék fölött van rendelkezési és kezelési joga országszerte. Hogy az arányokat is lehessen érzékelni: ebből a 6000 síremlékből 1600 a Fiumei úton található. Ide érkezett az a kocsi, amely a világ egyik legnagyobb gyászhintójának számít: a Székesfővárosi Temetkezési Intézet megrendelésére 1928 és 1932 között gyártották Budapesten, a Misura kocsigyárban. 1933 és 1941 között négy alkalommal – először Apponyi Albert temetésén (innen a neve), majd Gömbös Gyuláén és Teleki Pálén is – használták, első útján, 1933-ban, rajta a Genfben nyolcvanhat éves korában elhunyt Apponyi gróffal a hintót Horthy Miklós kormányzó, Gömbös Gyula miniszterelnök, a közjogi méltóságok, katolikus főpapok, pártvezetők, külföldi diplomaták és hatalmas tömeg kísérte, de a második világháború alatt nyoma veszett. Húsz év után lett meg, és 1963-ban a Közlekedési Múzeum tulajdonába került.

A Nemzeti Örökség Intézete a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal megállapodva 2016 novemberében döntött a hintó restauráltatásáról, és a restaurátori műhelyből, Somoskőújfaluról 2017. június 8-án szállították a Fiumei úti Sírkertbe. Június 24-étől pedig látható is: egy erre a célra épített, különleges csarnokban lehet megnézni a sírkert főbejáratánál. – Az Apponyi-hintó hazánk egyik legszebb, épségben megmaradt díszes halottas hintója. Az egykor nagynevű Misura gyár egyik utolsó kocsija a maga nemében egyedülálló, hajlított üvegtábla ablakaival, egyedi, míves fa faragványaival, kovácsmunkáival. A csodálatosan restaurált hintó méltó kiállítóhelyet kapott, miután mi csak tárolni tudtuk, kiállítani nem volt lehetőségünk – nyilatkozta a hintóról Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese.

– A hintó egy üvegpavilonba kerül, amely a hőmérséklettől kezdve a napfényen át mindent szabályoz a kocsi megóvása érdekében. Készült egy werkfilm is a kocsi útjáról, ez a restaurálástól kezdve egészen a sírkertbe való megérkezéséig követi az eseményeket, és szintén látható a Fiumei úton – mondta dr. Fogarasi Katalin. Majd azzal zárta a beszélgetést, hogy azért különösen izgalmas ez az időszak, mert az Apponyi-hintó még sosem volt kiállítva. Én pedig azzal zárom, hogy egyetlen régi nagy halottaskocsink sem maradt meg – kisebbek igen – az Apponyin kívül: mind eltűnt vagy megsemmisült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.