A mesékben is kérdezzünk rá a világ rendjére

Képzelt barátok, kapcsolati feszültségek és az alkoholizmus is előkerül Elekes Dóra díjnyertes mesekönyveiben.

Herczeg Szonja
2017. 06. 30. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Most, hogy már a második gyerekkönyve részesült kiemelkedő elismerésben, óhatatlanul felmerül a kérdés: különleges lelkületre van szükség ahhoz, hogy valaki gyerekeknek szóló irodalmat írjon?
– Amikor gyerekeknek írunk, akkor is csak szöveget írunk, vagyis korábbi szövegekkel dolgozunk. Csak ilyenkor épp gyerekirodalmi szövegekkel. De ahhoz, hogy hitelesek is legyünk, nem árt, ha van valami kapcsolatunk a saját gyermeki énünkkel. Amikor az embernek gyereke születik, ez a kapcsolat megerősödhet.

– Tehát ön szerint olyasvalaki ír jó gyerekkönyvet, akinek van gyereke?
– Nem tudom. Engem mindenesetre egyáltalán nem érdekeltek a gyerekek, amíg nem lett sajátom. A mesék is akkor lettek újra izgalmasak a számomra, amikor elkezdtem őket a gyerekeim szemével olvasni. Kíváncsi lettem, ők ebből mit értenek, hogy kellene másképp mesélni.

– És hogyan?
– Fiaim vannak, ezért fontos nekem, hogy sok erős lányról olvassanak. Olyanokról, akik be mernek bújni az ágy alá, akik megvédik a barátaikat, akik nem „várnak izgatottan a királyfiakra”. Ha a fiúk megtanulják, hogy a lányok egyenrangúak velük, akkor később talán majd képesek lesznek felnőtt kapcsolatra. Legalábbis ebben bízom. Egyébként általában is fontos, hogy a mesékben rákérdezzünk a világ fennálló rendjére. Talán ezért van az, hogy főképp ilyen abszurd történetek jutnak eszembe.

– Jó, hogy említi az abszurditást, hiszen a Dettikéről és más istenekről is szürreális történet. A narrátor a főhős képzeletbeli barátja, Balambér, aki egy kulcslyukban lakik. A kislány próbálja bemutatni neki a világot, de Balambér meglehetősen szokatlan hasonlatokkal él, és furcsákat kérdez. Mit gondol, ez a fajta elvontság a gyerekek számára emészthető?
– A gyerekek folyton elvont kérdéseken törik a fejüket. Hogy mi az a semmi, hogy hol van a másik ember, amikor nincs itt, hogy létezik-e egyáltalán valaki, aki távol van. De persze minden gyerek más. Ízlés és habitus dolga, hogy ki mennyire vevő az abszurdra.

– Önnek volt Balambérhoz hasonló képzeletbeli barátja?
– Ha jól emlékszem, nekem nem volt, a nagyobbik fiamnak viszont igen. Az már nem rémlik, hogy a nevét is elárulta volna, de azt tudom, hogy nagyon szépen fogalmazott, amikor bejelentette a képzeletbeli barátja halálát. Azt mondta: „Elsoványodott messzire”. Innen – és Woody Allentől – loptam, hogy Balambér „elkenődik”, amikor rátör az egzisztenciális bizonytalanság.

– Szépirodalmi szerkesztőként dolgozik a Scolar Kiadónál. Valaki, aki főként regényekkel és felnőtteknek szóló irodalommal foglalkozik, hogyhogy pont meséket ír?
– Talán mert mostanában jobban érdekelnek a gyerekek, mint a felnőttek. Ha elkezdek felnőtteknek írni, általában azt veszem észre, hogy nem igazán van nekik mondanivalóm. A gyerekkönyveim viszont felnőtteknek is, sőt sokak szerint inkább felnőtteknek szólnak, szóval nem tudom, hogy van ez. A meseírás teljesen véletlenül jött. Valamelyik nyáron összefutottam a Csimota Kiadó szerkesztőjével, és megkérdezte, nem szeretnék-e egy megjelenő antológiájukba mesét írni. Így született meg a Dettikéről és más istenekről egyik fejezete, ezt írtam tovább regénnyé.

– De előtte is jelent már meg két gyerekkönyve. Az első a Tündi és Samu, majd A muter meg a dzsinnek, amely tavaly szintén Év Gyerekkönyve díjat nyert. Hogyan születtek?
– A Tündi és Samu egy lapozó, aminél kipróbáltam valamit, amivel gyerekeknek szóló szövegekben még nem találkoztam: hogy két nézőpontot ütköztetek, egy lányét és egy fiúét, minimalistának szánt, rövid versekben. A muter meg a dzsinneket egy pályázatra kezdtem el írni, de végül nem adtuk be. Akkor az foglalkoztatott, lehet-e humorosan írni gyerekeknek az alkoholizmusról. Hogy a végeredmény mennyire lett vicces, azt nem tudom, de ha igen, akkor inkább afféle fekete humor ez.

– Képzelt barátok, kapcsolati feszültségek és alkoholizmus, mindhárom könyve komoly témákat feszeget. A szülők mit szólnak ehhez, amikor kézbe veszik a köteteket?
– A felnőttek mást értenek ezekben a szövegekben, mint a gyerekek. A muter meg a dzsinnek például egy felnőttnek sokkal kiborítóbb szerintem, mint egy gyereknek. A Dettikéről és más istenekről egyik szereplőjét, Madam Blúbírdet pedig egészen másképp képzeli el magában a gyerek és a szülő. Hiszen utóbbinak talán leesik, hogy egy bordélyházi madámról mintáztam a figurát.

– Úgy látom, hogy a mai könyvek kicsit felnőttebben, kevésbé elvont módon tálalják a kérdéseket elődeiknél. Igaz ez?
– Igen, nemzetközi trend, hogy a gyerek- és ifjúsági irodalom vállalja a legkeményebb témákat is. Szerintem ez remek tendencia.

– Akkor ön szerint nem baj, ha felnőtt témákat tálalunk a gyerekeknek?
– Egyáltalán nem, sőt. A tabuk felállítása az egyik legrombolóbb dolog, ami a nevelés során történhet.

– A gyerekeivel is próbál beszélni ezekről?
– Igyekszem, de sokszor nehéz. Én is tabuk között nőttem fel, ahogy mindenki ebben az országban. Jó lenne ezen valahogy változtatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.