A szőkeség forradalmi átértelmezése – 80 éve halt meg Jean Harlow

Harlow-ból még ma, a megkopott fekete-fehér kockákon át is sugárzik a femme fatale.

Pethő Tibor
2017. 06. 09. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elegáns, csibészes mosolyú Clark Gable partnere a stúdióban, forgatás közben lett rosszul. Az eszméletét vesztett gyönyörű szőke Jean Harlow-t azonnal kórházba szállították, ahol veseelégtelenséget állapítottak meg nála. (Mint utóbb nyilvánosságra jutott, a betegség születési rendellenességként lappangva kísérte végig rövid életét.) Nyolc napot élt még, ezelőtt nyolcvan esztendővel, 1937. június 7-én, huszonhat évesen érte a halál.

Az utókor nem elsősorban színészi alakításai alapján emlékszik rá; feledhetetlenné – nevezzük így fellengzősen – a szőkeség forradalmi átértelmezése tette. Mindaddig ugyanis a színpadon, a filmvásznon feltűnő szalmasárga blondik az ártatlanság jelképének számítottak, apuka és anyuka kedvencének, akikben éppen a naiv rácsodálkozás, az abból eredő báj volt elsősorban vonzó nemcsak a mozipartnernek, de a nagyokat sóhajtozó nézőközönségnek is.

Jean Harlow – eredetileg Harlean Harlow Carpenternek hívták – édesanyja hatására kezdett el statisztálni még a némakorszak legvégén. Első komoly elismerését – második férje, Howard Hughes rendező-producer támogatásával – egy különleges beugrásnak köszönhette. Egy, a hang kedvéért újraforgatott háborús filmben, A pokol angyalaiban kellett az erős akcentussal beszélő színésznő, Greta Nissen helyébe lépnie. Ettől kezdve sorozatban érték a sikerek – immár harmadik férje, az esküvőjük után néhány hónappal máig felderítetlen okokból öngyilkosságot elkövető Paul Bern producer oldalán –, olyan napjainkig emlegetett, beszédes című filmekben játszott, mint a The Secret Six (1931), a Közellenség (The Public Enemy, 1931) a Platinaszőke (Plantium Blonde, 1931) a Three Wise Girls (1932), A vöröshajú asszony (Red-Headed Woman 1932), a Tartsd meg a fiúdat (Hold Your Man, 1933) vagy a Szexbomba (Bombshell 1933). Utolsó moziját, a Saratogát (ennek a forgatása közben lett rosszul) dublőrök segítségével fejezték be.

Tény, ami tény: Jean Harlow-ból még ma, a megkopott fekete-fehér kockákon át is sugárzik a femme fatale férfiéleteket egy szemvillanással felemelő vagy romba döntő vonzereje. Aki nem hiszi, nézze meg a már említett Three Wise Girls-t vagy a Plantium Blonde-ot. Amikor vőlegénye, William Powell, akivel két év óta elválaszthatatlan volt, Jean halála után nem sokkal Magyarországon járt, alig győzött válaszolni a magyar színésznők, az egyébként (általában) vörös hajú Erdélyi Mici, a sötétbarna Muráti Lili vele kapcsolatos kérdéseire – akik tán maguk is fontolóra vették a színváltást.

Az aranyhajúak forradalma tehát minket is elért, de persze nem győzhetett egy szempillantás alatt. A szőke ártatlanságok erősen tartották magukat. Ha például az egyik első hangosfilmünkre, a Fejős Pál rendezte Tavaszi záporra gondolunk, a szőke főhősnő (a híres francia színésznő Annabella – eredeti nevén Suzanne Georgette Charpentier – játszotta), a kis cselédlány szinte öntudatlan lény, a szórakozni vágyó fiatalúr néhány szem cukorkával képes levenni a lábáról. Szeleczky Zita is sokáig hasonlóan naiv alakokat formált meg a magyar mozikban. A változás azonban a negyvenes években már szembetűnő: Jean Harlow első igazi magyar követője Simor Erzsi lett; femme fatale-ként kavart vihart például a meglepően modern Tóparti látomásban vagy a Herczeg Ferenc-regényből készült A Gyurkovics-fiúkban.

A nemzetközi példák még beszédesebbek: Marilyn Monroe Jean Harlow-t tekintette példaképének, de talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt állítjuk, hogy Simone Signoret, Bridgitte Bardot, Catherine Deneuve, Marina Vlady is tulajdonképpen az ő köpönyegéből bújt ki. Ne feledkezzünk meg persze napjaink olyan sztárjairól sem, mint Cameron Diaz vagy Jennifer Lawrence.

Pedig a platinaszőke Jean Harlow igazából nem is talált föl semmi újat, csak helyrebillentette a történelem e téren is kizökkent menetét. Az első – nem festett, hanem természetesen – szőke nők az emberiség históriájának kezdetén, egészen pontosan a jégkorszak végén Észak-Európában tűntek fel, ahogy a kutatók mondják, „evolúciós anomáliaként”. Nem voltak naivak és ábrándozók: kemény küzdelmet vívtak a barnákkal a férfiakért. És győztek. A hagyomány egyébként Aphroditét is aranyhajúnak láttatja, akár a germán mitológia Izoldáit. Ne kerülje el figyelmünket az a szikár tény sem, hogy a római lupák – a kor itáliai prostituáltjai – is szőkítették a hajukat. A szendeség csupán a középkorral aratott diadalt, Dante Beatricéje, akár Petrarca Laurája akkor lépett a csábítók helyébe. Néhány évszázadra, egészen – Jean Harlow-ig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.