Az autófényező pisztoly és a festmény szeme

Kucsora Márta feszegeti a hagyományos festészeti technikák határait, de a képek nem festik meg önmagukat.

Tölgyesi Gábor
2017. 06. 20. 15:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha az Atlanti-óceán egyik szigetének kilátóteraszán állnék: alattam szakadék, lenn öböl, a víz pedig olyan tiszta, hogy a magasból is lelátni a tengerfenékre. A fény játszik a vízzel, s mint egy festő, zöldet old a kékben. Kucsora Márta egyik kétszer két méteres festménye idéz bennem egy ilyen emlékképet, s veti föl a kérdést, vajon miért vagyunk hajlamosak a saját történetünket belelátni egy másik ember életébe. Ám még mielőtt valamiféle bölcselkedő magyarázat születhetne, kiderül, más ugyanezzel a képpel kapcsolatban a Hubble űrteleszkóp legszebb észleléseire gondol. Magaménak érezném a kozmikus álomképet is, ám újra az óceánnál találom magam, ezúttal a mélyén, s Jules Supervielle verssorai jutnak az eszembe: „Víz alatt úszom, ez szerelmem rejteke, hol holdízűek és holdszagúak az algák.” Ilyen az absztrakt expresszionizmus hatása: teret hagy a szabad gondolattársításnak.

A Barcsay-díjas festőművészt mindig is vonzották a természet jelenségeinek megfigyelései. Korábbi, látványközeli alkotásai fölismerhető tájakat idéztek, például a Plitvicei-tavak vízeséseit. Ám az új képek absztrakt elemekből építkeznek, s megvalósításuk is teljesen más volt, mint egy hagyományos tájképé. − Nagyon megindították a képzeletemet a víz mozgásának különböző megnyilvánulásai, a víznek, ennek a lágy anyagnak a dinamikája: a vízesések, gejzírek, a tengerek becsapódó hullámai. Igyekeztem ezeket a jelenségeket képzőművészként értelmezni, s amennyit megértettem belőlük, azt próbáltam a műteremben újrajátszani – meséli Kucsora Márta. Megtehette volna, hogy fotók alapján − amelyek direkt módon rögzítik a mozgást, a lendületes jelenteket − tűecsettel, aprólékosan fest, ám ő inkább a hagyományos festészeti technikák határait feszegeti.

– Nemcsak a végül megszülető kép, az alkotás folyamata is lényeges nekem – mondja. – Fontos, hogy ne csak a kép legyen dinamikus, a munka is idézze meg azokat a folyamatokat, amelyek inspirálnak. Az ecsetet nagyon régóta mellőzöm, nagy ritkán a háttér megfestéséhez használom. Hígított olajfestékkel, festékfolyatással, spricceléssel, fröcsköléssel készülnek a képeim, amikre azért nem lehet azt mondani, hogy megfestik önmagukat. Kitalálom a képet, eltervezem, és irányítom a folyamatot, s megpróbálom megállítani a képlékeny anyag folyását akkor, amikor úgy látom, már abban a fázisban tart, ami a legjobban illusztrálja az elképzelésemet. Ám az alkotás folyamatának több szakasza, például, hogy hogyan fog megszáradni a háttér és az előtér festéke, kiszámíthatatlan. 

Későbbi képein erdőrészletek tűnnek föl, ködbe burkolózó fák vagy éjszakai hullámok. Más festményein csak annyit látunk, hogy egy test becsapódott a vízbe: csobbanás van, de test már sehol. Plantagram című sorozatán – amely címével tiszteleg Moholy-Nagy László fotogram, és Man Ray rayograph néven ismert fotótechnikai kísérletei előtt, ám festőként gondolta tovább őket − stencilezett leveleket, búzakalászokat, virágokat ölel körbe a fény, a tér illúzióját keltve. Van, aki ezekkel a képekkel kapcsolatban Claude Monet-t emlegeti, más Hantai Simont és az általa kifejlesztett pliage-módszert, amely a véletlenszerű lenyomatok mintáira hagyatkozik. S hogy a szabad absztrakt technika továbbfejleszthető, ezt bizonyítja a Falk Miksa utcai Pintér Galériában július 8-ig látható kiállítása, a Pink, dynamic, flow, amelynek szinte térhatású festményei különböző sűrűségű (akril)festékekkel és autófényező pisztolyokkal készültek, s egy egészen varázslatos, álomszerű világot mutatnak be.

Kucsora Mártának eddig több mint harminc egyéni kiállítása volt Budapesten és külföldön, többek között Newarkban, Mexikóvárosban, Münchenben, Kölnben, Essenben, míg a londoni Concept Space-ben idén áprilisig volt látható tárlata. Csoportos kiállításon szerepelt a Nemzeti Múzeumban és az Ernst Múzeumban, Németországban, Svájcban, Strasbourgban és New Yorkban; művei megtalálhatók a nagy bankok gyűjteményeiben is. Egyik alapítója a 2006-ban alakult Budapest Art Factorynak: Angyalföldön, az egykori Láng Gépgyár egyik csarnokában alkotótársaival olyan műterem-galériát hozott létre, ahová rendszeresen hívnak a világ minden tájáról – például Németországból, Romániából, Dél-Afrikából vagy az Egyesült Államokból − fiatal képzőművészeket. A rezidensek pedig időnként egy-egy belvárosi önálló kiállításon találják magukat. – Elhozzuk magunknak a világot – mondja erről Kucsora Márta, aki kulcsot is ad a kortárs festészethez: olyan, mint a szabad zene, autonóm, önmagáért létezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.