Budapesten a fotográfia Woody Allenje

A Capa Központ és a Mai Manó Ház dupla kiállítás mutatja Elliott Erwitt munkásságát.

Makrai Sonja
2017. 06. 15. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keresztre feszített Jézus egy óriási pepsis plakát mellett, egy amis és egy hippi pár együtt kémlelik az óceánt, egy nyilazó szobor, aki az egyik látogatót veszi célba, egy próbababa, aki a járókelők után leselkedik – az irónia, a pikírt humor a legfőbb jellemzője Elliott Erwittnek. Talán ez az ő sajátos védőpajzsa, amelyet a világ és önmaga közé helyezett. – A legtöbb kortársammal ellentétben én nem vagyok komoly fotográfus. Inkább azt mondanám: komolyan veszem a komolytalanságot – vallja a 89 éves fotográfus, akinek képeiből most a Capa Központban és a Mai Manó házban nyílt kiállítás. 

Elliott Erwitt 1928. július 26-án született Párizsban, orosz bevándorlók fiaként. Gyermekkorának egy részét mégis Milánóban töltötte, de menekülniük kellett a fasiszta olasz kormány elől, így hamar visszatértek Párizsba. A második világháború hajnalán azonban ott sem volt sokáig maradásuk, az Egyesül Államokba emigráltak. Erwitt egy szót sem tudott még angolul, amikor megérkeztek, de rövid időn belül megtalálta az útját. A gimnázium mellett apjának segített órákat gravírozni, az első keresetéből vett magának egy Rolleiflex fényképezőgépet.

A mosókonyhában alakított ki magának egy sötét szobát, esküvőket és egyéb rendezvényeket fotózott szerény fizetségért. Innentől kezdve aztán nem volt megállás: Los Angelesben egy fotólaborban kezdett dolgozni, majd elindult szerencsét próbálni New Yorkba, ahol felkereste Edward Steichent, a Modern Museum of Art (MOMA) akkori igazgatóját, hogy bemutassa munkáit. A sors épp a kezére játszott: itt ismerkedett meg Robert Capával, aki az akkor még kevés fotóst számláló Magnum ügynökséghez csábította. A mestere Henri-Cartier Bresson volt.

Erwitt történelmi eseményeket, különböző embereket, humoros és abszurd pillanatokat kapott az elmúlt hat évtized során lencsevégre. Ahogy a titokzatos nevelőnő és amatőr fotográfus, Vivan Maier, Erwitt is az átlagosban próbálta megtalálni a különlegest, az abszurdot. Az élet kreálta groteszk helyzetkomikumokra vadászott: megörökített kötögető nudistákat, ahogy azt a pillanatot is, amikor a versailles-i kastély látogatói egy üres képkeretet csodálnak vagy ahogy egy buszra váró hölgy kebleit pont két dísztök takarja el. Mániákusan fotózza a mai napig a négylábúakat is, arra törekedve, hogy az emberit mutassa meg a kutyában és egyúttal a kutyát az emberben. „Azt mondják, a kutyák olyanok a képeimen, mint az emberek. Szerintem ők is emberek, csak több a szőrük” – nyilatkozta egyszer a The Sunday Timesnak. 

Erwitt azonban számos hírességet is megnyert a kamerájának: 1959. július 24-én a moszkvai Gorkij parkban az Amerikai Nemzeti Kiállítás megnyitóján készítette ikonná vált „konyhai vita” című képét Richard Nixon amerikai alelnökről és Nyikita Hruscsov szovjet miniszterelnökről. De ő volt az egyik kiváltságos, aki a Kallódó emberek forgatásán Marilyn Monroe-t fotózhatta, pózolt neki Che Guevara, Humprey Bogart, Alfred Hitchcock, Vera Miles és Andy Warhol is.

Elliott Erwitt 1964-ben egy megbízás keretében utazott a vasfüggöny keleti oldalára, Magyarország mellett Lengyelországban és Csehszlovákiában járt. A rá jellemző iróniával örökítette meg az akkori magyar valóságot. Míg a fekete napszemüveges, öltönyös pesti férfiak a mulatókban szórakoztak, addig a falusi élet egyszerű emberei még népviseletben és lovas kocsin jártak, és épphogy rácsodálkoztak a vásárokban már megtalálható csipke melltartókra.

Erwitt egyik legmegrendítőbb képe is magyar vonatkozású: 1954-ben Robert Capa édesanyja mély fájdalommal borul rá fia sírjára. 

 Az Elliott Erwitt Retrospektív és az Elliott Erwitt Magyarországon című kiállítások szeptember 10-ig láthatók a Nagymező utcában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.