Gazdálkodj okosan, Illés és megmelegített konzerv

Az ötvenéves Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum tárlata a hatvanas évekre emlékezik.

Lázár Fruzsina
2017. 06. 27. 10:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pitralon arcszesz, WU2 sampon, nejlonotthonka, alumínium ételhordó, műbőr ülőgarnitúra – a hatvanas-hetvenes évek magyar hétköznapjainak jellegzetes kellékeivel idézi meg a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Hé ’67! – A világ, amelyben a múzeum született című kiállítása a skanzen megalakulásának korszakát.

A világ első skanzenjét Arthur Hazelius alapította 1891-ben Stockholmban. A tájegységeket bemutató múzeum a Skanzen nevű városrészről kapta a nevét, ahol elhelyezkedett. Azóta számos nyelvben jelent szabadtéri múzeumot a szó.

A stockholmi után gombamód szaporodtak a falumúzeumok Európában. Magyarországon 1896 májusában nyitotta meg kapuját a millenniumi Néprajzi Falu, amely a korabeli országterület földrajzi, néprajzi jellegzetességeit mutatta be. Bár a tárlat fél év után bezárt, az nyilvánvalóvá vált, hogy nálunk is igény van egy, a népi kultúra értékeit bemutató szabadtéri múzeumra. Attól kezdve hosszú évtizedeken át napirenden volt az országos falumúzeum alapításának gondolata, ám hol a politikai akarat, hol az anyagi feltételek hiányoztak hozzá. A megfelelő pillanat a „politikai enyhülés” éveiben érkezett el, azaz – ahogy a Hé ’67! című tárlatból is kiderül, abban az időszakban, amikor a gyerekek Gazdálkodj okosan-t játszottak, a fiatalok Illést és Kovács Katit hallgattak, az emancipált nők pedig konzervet melegítettek a lakótelepi lakások miniatűr konyháiban. A kádári konszolidáció múzeumi szempontból a mentés időszaka is volt, hiszen a régi szép épületeket lebontották, a városokban „házgyári” lakásokba költöztek az emberek, vidéken egymás után épültek a sátortetős kockaházak, a hagyományos paraszti kultúra kezdett végleg eltűnni.

Kezdetben a Magyar Néprajzi Múzeum falumúzeumi részeként működött a skanzen, és csak 1972-ben vált önálló intézménnyé. A múzeum első, felső-Tisza-vidéki tájegységét 1974-ben Ortutay Gyula nyitotta meg, 1987-ben elkészült a kisalföldi, ’93-ban a nyugat-dunántúli, ma pedig már tíz tájegységet, 312 autentikus épületet láthatunk – a világ falumúzeumai között egyedülálló módon – gazdasági épületekkel, használati tárgyak tömkelegével, a táj jellegzetes növény- és állatvilágával együtt.

A szentendrei skanzenban látható épületek olyannyira autentikusak, hogy a parasztházak konyháiban olykor még az áttelepített fába beivódott füst szagát is érezni lehet. Nem véletlenül, ugyanis a múzeumba az épületeket az eredeti helyükről telepítették át berendezésükkel együtt. A szakemberek az értékes régi épületeket darabokra bontva szállítják a múzeumba, és az adott ház építészeti, család- és élettörténetének részletes felkutatása után építik újra. Természetesen csak akkor, ha a háztulajdonosokat vagy a helyeiket is sikerül meggyőzni arról, hogy adják el nekik az épületet, a berendezési tárgyakat. Ez néha nem is olyan nehéz. Például az 1667-ben épített nemesborzovai harangtornyot a falubeliek le akarták bontani, a skanzen megvette, ma ez a múzeum egyik szimbóluma. Időközben a falubeliek is rájöttek, hogy annak idején nagyot tévedtek, 2001-ben visszakérték az épületet. Végül a torony maradt Szentendrén, a nemesborzovaiak pedig a skanzenben végzett felmérés alapján a falu főutcáján megépíttették a harangláb hiteles másolatát.

A skanzen nemcsak épületeket, hanem rég eltűnt mesterségeket, szokásokat, munkafolyamatokat is megőrzött az utókornak. A Bakony, Balaton-felvidék tájegység fő látványossága a nyirádi, két vízikerékkel üzemelő, molnárlakással egybeépített vízimalom. A Veszprém megyei községből 1981-ben áttelepített építményben az őrlés minden csínját-bínját megismerhetik a látogatók, kiderül, hogy mit jelent a garatra öntés, a magasőrlés, és hogy a malmot működtető molnárnak igen sokoldalú technikai tudással kellett rendelkeznie. Az egyik nyirádi porta mosókonyháját látván pedig biztosan sokan áldják az eget, hogy a modern technika korában születtek, és ma már nem jelent háromnapos elfoglaltságot a nagymosás. Az áztatás, a lúgozás, a szapulás, a sulykolás és a mángorlás helyett elég bekapcsolni a mosógépet és a vasalót. Az észak-magyarországi tájegység erdőhorváti lakóházában megtudhatjuk, hogyan sütötték az asszonyok a Miskolctól Sátoraljaújhelyig híres erdőhorváti kerek perecet. A kispaládi parasztházban pedig a len és a kender feldolgozásának útját követhetjük végig a nyűvéstől a tiloláson át a kötélfonásig. Az egyik őcsényi portán pedig a sárközi gyöngyfűzés mesterségén túl az is kiderül, hogy a helyi menyecskék nagyjából egy hold föld árát vették magukra, amikor igazán ki akartak öltözni.

A szentendrei skanzen a XVIII. század közepétől a XX. század első feléig mutatja be a hazai tájegységek jellegzetességeit, de mivel lassan már a múlt század második fele is feledésbe merül, tervezik, hogy újabb, a közelmúlt falusi építészetet bemutató kiállításokkal bővítik a tárlatot. Idén januárban, egy évtizedes kutatás és szervezőmunka után elkezdték az eddigi talán legnagyobb fejlesztési programjukat, az Erdély épületegyüttes kialakítását. Az új egység várhatóan 2021 nyarán nyílik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.