Real Hungary: eltüntették a kiállításról a társadalomkritikus művet

Real Hungary címmel nyílt kiállítás Bécsben, de már a megnyitó előtt leakasztották az igazgatónőnek nem tetsző triptichont.

MN
2017. 06. 28. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország valódi arcát mutatta meg a Real Hungary címmel megrendezett csoportos kiállítás Bécsben, a Collegium Hungaricum épületében: a tárlaton a Borsos Lőrinc művészpáros is bemutatta volna a See no evil. Hear no evil. Speak no evil című, a magyar zászló színeivel játszó triptichont, amely a fekete sáv váltakozó használatával egyszerre utal a hiányra, az elutasításra és az arab országok trikolórjaira is.

A mű címe szerepelt a szállítójegyzékben és a műtárgylistán, érkezése tehát nem érhette váratlanul a tárlat szervezőit. Mégsem maradhatott a falon: Molnár Mária, a Collegium Hungaricum igazgatónője telefonon üzente meg, hogy el kell távolítani a nem kívánatos triptichont. A művészek eleget is tettek a kérésnek, de ragaszkodtak hozzá, hogy saját kezűleg akaszthassák le munkájukat.

A Real Hungary egyébként nem az intézet saját kiállítása, hanem az Esterházy Magánalapítvánnyal közös projekt, és az Esterházy Művészeti Díj 2009 és 2015 közötti díjazottainak munkáira épül – írja a történtekről elsőként beszámoló Artportál.

A történtek miatt a művészpáros egy ideig azon gondolkodott, hogy a tárlaton szereplő többi munkáját is visszahívja – beleértve Bak Imre „meghívott”, a triptichonnal párban kiállított művét is –, de aztán megelégedtek az eset puszta dokumentálásával.

Molnár Mária igazgató később levélben válaszolt a portál üggyel kapcsolatos kérdéseire:

„Valóban én kértem, hogy amíg meg nem érkezem, a Borsos Lőrinc művészpáros képét vegyék le a falról. Minden megnyíló kiállítást a házban már előző nap jóváhagyok. Azt gondolom, egy intézetvezetőnek ez a feladata. A művészpáros a kiállítás napján, néhány órával a megnyitó előtt tette ki a képet, amit én akkor még nem is láttam. Ha ez a mű szerepelt volna a műtárgylistán, akkor a szállítás idején, három héttel ezelőtt ezt a képet is elszállítottuk volna. A biztosítást megkötöttük, és ezek után valóban nem tudom, hogy melyik képet is biztosítottuk, ez súlyos bizalmi kérdés. A művészpáros tegnap azt mondta nekem, hogy friss alkotást akartak hozni, ezért történt a késés.

Ez a tény ismételten felveti a biztosítás problémáját. Ennek ellenére hétfő estig nyitottak voltunk a változtatásra, a művészpáros azt ígérte, hogy a megnyitó előtt egy nappal hozza a művet. De ez nem történt meg, hanem csak a megnyitó napján. Nem ismerek olyan intézményt, se kicsit, se nagyobbat, ahol ilyen megtörténhet. 

Másrészt a magyar zászló Magyarország nemzeti jelképe. Nem kifejezetten ízléses a Magyar Kulturális Intézetben politikai célra felhasználni. Éppen ezért szerettem volna előbb megtekinteni. Sajnálatosnak tartom, hogy a Real Hungary kiállítás politikai felhangot kapott. A kiállítás elsősorban művészettörténeti kérdéseket feszeget, a magyar realista műábrázolás hagyományait eleveníti fel a XXI. század művészeti eszköztárával. Sajnálom, hogy a művekről és a kiállítás koncepciójáról és céljáról nem esik szó.”

 

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.