Van, akinek még a tévútja is csodálatra méltó

Mintha mozognának a festmények: egy év felújítási munkálatok után újranyílt az óbudai Vasarely Múzeum.

Tölgyesi Gábor
2017. 06. 20. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre a párizsi Pompidou központ rendez életműtárlatot Victor Vasarelynek, míg a Szépművészeti gyűjteményéből a madridi Thyssen–Bornemisza Múzeumban nyílik kiállítás a magyar alkotó műveiből. Ennek fényében is szerencsés időzítésnek tűnik, hogy hétfő este, egy év felújítási munkálatok után – az Emberi Erőforrások Minisztériuma mintegy 300 millió forintos támogatásával − újra megnyílt az óbudai Vasarely Múzeum: meglehet, valóban közeleg az optikai művészet, az op-art atyjának reneszánsza, mint ahogy azt a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, Baán László említette megnyitóbeszédében. Az elemi formákkal és színekkel játszó művészt életének egy szakaszában a legnagyobb sztároknak kijáró imádattal vették körül, kiállításaira tömegek zarándokoltak el, egy-egy festményének motívumát nők ezrei viselték ruhadíszként. Aztán kiment a divatból, és hevesen támadni kezdték: Vasarely illuzionista, mondták – mintha a képzőművészet nem volna a reneszánsz óta káprázat csupán −, s azzal is vádolták, művei mögött nincs filozófiai mélység. Utóbbi állítás komolytalanságát cáfolja a múzeum Imre Györgyi kurátor által újragondolt kiállítása is – a mintegy százötven alkotást bemutató tárlat pedig bőven igazolja, hogy divatok jönnek-mennek, de egy rendkívüli alkotó sosem veszti el művészete érvényességét.

A pécsi születésű Vasarely – még Vásárhelyi Győzőként – az avantgárd kiemelkedő festőművésze, Bortnyik Sándor iskolájában, a Magyar Bauhausnak is hívott Műhelyben kezdte meg grafikai tanulmányait 1929-ben. Bortnyik közvetlenül Weimarból hozta haza a Bauhaus elveit, a romantikus festőművész szerepét a múltra hagyva azt hirdette, hogy az alkotó elsősorban a hasznosságot és a használhatóságot tartsa szem előtt. Bortnyik iskolájában ismerhette meg Vasarely a Nobel-díjas lett–német tudós, Wilhelm Ostwald 1921-es színtanulmányait. Az Ostwald-féle színatlasz az első tudományos igényű színrendszer, segítségével a képzőművész játszi könnyedséggel választhat ki egymással harmonizáló színeket. Vasarely élete során sosem hivatkozott Ostwald tanulmányaira, állította, tudása, hogy a négyféle fény miként erősíti fel a színeket és a formákat, saját megfigyelésén alapszik: Pécs és Párizs környéki házak dupla üvegű ablakainak tükröződésein látta meg e jelenséget. Bárhogy volt is, Vasarely mintha egy űrrepülővel száguldott volna végig a pályáján, olyan hatalmas művészi utat tett meg indulásától 1997-es haláláig.

Számos magyar képzőművész, fotográfus nem tudott ellenállni Párizs kulturális vonzásának, s nem volt kivétel Vásárhelyi Győző sem, ő 1930-ban emigrált, és reklámgrafikusként kereste a kenyerét a francia fővárosban. Magyar gyökereit azonban sosem szakította el: már 1933-ban az Ernst Múzeumban kiállítást rendeztek plakátterveiből, könyvborítóiból. (Grafikái ritkán láthatók kiállításon, már csak ezért is érdemes elzarándokolni az óbudai Zichy-kastélyba.) A nagy fordulatot egy találkozás hozta Denis René képkereskedővel, akivel közösen galériát nyitottak Párizsban 1944-ben, itt állították ki Vasarely korai, szürrealista munkáit. Vasarely e korszakát utóbb csak tévutaknak hívta, selyemsál terveit látva azonban csak egy kritikai megjegyzés tehető: e sálak túl szépek lennének ahhoz, hogy a nők lelkifurdalás nélkül hordani tudják, inkább képkeretben a helyük, így viszont mit sem érnek a Bauhaus-elvek.

A Vasarely Múzeum kronologikusan mutatja be a művész különböző alkotói korszakait, amelyek viszont időben olykor egybecsúsztak. Geometrikus absztrakt kalandja az 1940-es évek elejétől a 60-as évek elejéig tartott, az ihletet hol középkori kőházak geometrikus szerkezetéből merítette, hol a tengerből, amelynek partján Vasarely azt figyelte meg, hogy a vízcseppek kristálylencseként miként világítják át a színeket és csiszolják le a formákat. Már 1946-ben részt vett a geometrikus absztrakt művészek nagy seregszemléjén, Az új valóságok első szalonján, optikai kísérletei pedig egybeestek a tudományos élet vizsgálataival. Ezek után jött a mindent elsöprő siker, a kinetikus művészet feltalálása: az optikailag vibráló hatású műtárgyak azt az illúziót keltik a nézőben, hogy ha lép egyet, a kép is vele mozog. Innen már csak egy verébugrás a Gestalt-elmélet alaktani, észlelési tanulmányozása, hogy a szemmel való játék miként befolyásolja a gondolkodásunkat.

A múzeumi megnyitón jelen volt a művész unokája, Pierre Vasarely, a Vasarely Alapítvány elnöke is, aki felelevenítette: nagyapja gyakran beszélt Magyarországgal kapcsolatos elköteleződéséről, a magyar nyelv iránti szeretetéről. (Műveinek egy része magyar címet is kapott.) – A jövő művészete vagy közös kincs lesz, vagy nem lesz – idézte Vasarely 1955-ös sárga kiáltványát, ami – ha optimistán szemléljük az elmúlt évtizedeket – jócskán megelőzte a korát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.