Jövőre a párizsi Pompidou központ rendez életműtárlatot Victor Vasarelynek, míg a Szépművészeti gyűjteményéből a madridi Thyssen–Bornemisza Múzeumban nyílik kiállítás a magyar alkotó műveiből. Ennek fényében is szerencsés időzítésnek tűnik, hogy hétfő este, egy év felújítási munkálatok után – az Emberi Erőforrások Minisztériuma mintegy 300 millió forintos támogatásával − újra megnyílt az óbudai Vasarely Múzeum: meglehet, valóban közeleg az optikai művészet, az op-art atyjának reneszánsza, mint ahogy azt a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, Baán László említette megnyitóbeszédében. Az elemi formákkal és színekkel játszó művészt életének egy szakaszában a legnagyobb sztároknak kijáró imádattal vették körül, kiállításaira tömegek zarándokoltak el, egy-egy festményének motívumát nők ezrei viselték ruhadíszként. Aztán kiment a divatból, és hevesen támadni kezdték: Vasarely illuzionista, mondták – mintha a képzőművészet nem volna a reneszánsz óta káprázat csupán −, s azzal is vádolták, művei mögött nincs filozófiai mélység. Utóbbi állítás komolytalanságát cáfolja a múzeum Imre Györgyi kurátor által újragondolt kiállítása is – a mintegy százötven alkotást bemutató tárlat pedig bőven igazolja, hogy divatok jönnek-mennek, de egy rendkívüli alkotó sosem veszti el művészete érvényességét.
A pécsi születésű Vasarely – még Vásárhelyi Győzőként – az avantgárd kiemelkedő festőművésze, Bortnyik Sándor iskolájában, a Magyar Bauhausnak is hívott Műhelyben kezdte meg grafikai tanulmányait 1929-ben. Bortnyik közvetlenül Weimarból hozta haza a Bauhaus elveit, a romantikus festőművész szerepét a múltra hagyva azt hirdette, hogy az alkotó elsősorban a hasznosságot és a használhatóságot tartsa szem előtt. Bortnyik iskolájában ismerhette meg Vasarely a Nobel-díjas lett–német tudós, Wilhelm Ostwald 1921-es színtanulmányait. Az Ostwald-féle színatlasz az első tudományos igényű színrendszer, segítségével a képzőművész játszi könnyedséggel választhat ki egymással harmonizáló színeket. Vasarely élete során sosem hivatkozott Ostwald tanulmányaira, állította, tudása, hogy a négyféle fény miként erősíti fel a színeket és a formákat, saját megfigyelésén alapszik: Pécs és Párizs környéki házak dupla üvegű ablakainak tükröződésein látta meg e jelenséget. Bárhogy volt is, Vasarely mintha egy űrrepülővel száguldott volna végig a pályáján, olyan hatalmas művészi utat tett meg indulásától 1997-es haláláig.