Mindenen nyomot hagy az idő: nemcsak rajtunk, hanem mindenféle hétköznapi tárgyon is. Nem kell ahhoz molylepke sem, hogy féltett kincseink az enyészeté legyenek: a levegőben szállongó por mindig tartalmaz fémrészecskéket, amelyek felgyorsítják a szerves anyagok lebomlását. A tárgyakon megülő porréteg ugyanakkor megköti a savas légszennyező gázokat, és így sav képződik. De a por megköti a nedvességet is, a nyirkos porrétegen pedig mikroorganizmusok telepszenek meg. Rossz hír, ha a műkincsek a raktárakban porosodnak. De történnek ennél drámaibb, sokszor jóvátehetetlennek tűnő károk is: a műtárgyak olykor összetörnek, szétszakadnak. A romok, roncsok fölött egy laikus elmorzsol egy könnycseppet, míg egy restaurátorművész inkább azt nézi, hogyan lehetne feltámasztani a régi tárgyak szépségét. Ha az anyagi lehetőségeik olykor korlátozottak is, a szaktudásuk bőven megvan a kisebb csodatételekhez. Ennek is tudható be, hogy 2001 óta évről évre a Magyar Nemzeti Múzeum egyik legnépszerűbb kiállítása a restaurátori diplomamunkák bemutatása, a Megmentett műkincsek tárlat, amely nemcsak a megújult műtárgyakat mutatja be, hanem régi állapotukat is.
A szeptember 3-ig látható kiállítás kurátora, Zsámbéki Anna – a Magyar Képzőművészeti Egyetemhez tartozó Országos Restaurátor és Restaurátorképző Központ vezetője – ugyan a szakma göröngyös útját sem hallgatja el, ugyanakkor olyan izgalmasan mutatja be annak fortélyait, hogy ahhoz képest a Helyszínelők-sorozat egyszerű mesének tűnik. A restaurátorok is használnak röntgent, mikroszkópokat, amelyek alatt már több tucat pigmentet felismernek, értik a szerves és szervetlen anyagok károsodási folyamatainak kémiai hátterét is, ám ez még csak a kezdet. Egy-egy tárgy restaurálásához történeti kutatást és modellkísérleteket kell végezniük, a vizsgálatokra alapozott restaurálási tervet kell felállítaniuk. Az etika szabályait figyelembe véve munkájukkal nem hamisíthatják meg a műtárgyakat, a rendkívüli ügyességet igénylő gyakorlati teendők mellett a műtárgyakkal foglalkozó többi szakemberrel is tudniuk kell jól együttműködni. A cél, hogy egy-egy műtárgy a restaurálásnak köszönhetően maradandóbb, a szerkezete stabilabbá váljon, lelassuljanak a károsodási folyamatok.