„Végre olyan férfi került az ország első művészeti múzeumának élére, ki életét teszi föl arra, hogy méltó módon teljesítse feladatát. ( ) A fölfelé vágyók nem úgy élik életüket, mint ő: nem oly elvonultan, oly csöndben, a szerepléstől tartózkodón, és nem úgy írják írásaikat, mint ő: nem oly elmerülve a tárgyba, leszállva annak fenekére, ahol a lélek rejtőzködik.” Elek Artúr író, művészettörténész 1914 júliusában ekként adott örömének hangot a Nyugatban amiatt, hogy Petrovics Elek jogász, művészeti író lett a Szépművészeti Múzeum igazgatója. Ahogy Elek Artúr egy 1943-as cikkében is olvasható, Petrovics „személyének varázsa volt az, ami a gazdag gyűjtőket ajándékozásra vagy adakozásra bírta.” Nagy vihart kavart ugyanakkor a főigazgató 1935-ös nyugdíjazása, amely ellen tiltakozott Márai Sándor író és a neves művészettörténész, Fülep Lajos is.
Életrajzokat olvasva olykor kísérteties hasonlóságokra bukkanhatunk. A száztizenegy évvel ezelőtt megnyílt Szépművészeti Múzeum történetében Petrovicson túl találhatunk még egy főigazgatót, aki húsz évig − 1964-től 84-ig − állt az intézmény élén, szakmai és emberi kvalitásai pedig szintén Petrovicséhoz mérhetők. Petrovics kései utódja is akadémikus volt, s Elek Artúr 1914-es cikkének idézett sorai akár őt is jellemezhetnék: komoly, elkötelezett tudós volt, aki az életét tette fel a művészettörténet szolgálatára. Ám akadt azért egy „aprócska” eltérés: Garas Klára ugyanis nőként lett nemcsak magyar, de nemzetközi viszonylatban is minden idők egyik legnevesebb és legtöbbet idézett művészettörténésze. Szakvéleményére Japántól Amerikáig kíváncsiak voltak a művészettörténészek és műgyűjtők.
Akadémikusaink között ma is kevés a nő, ráadásul abban az időben, mikor Garas Klára 1941-ben, huszonkét évesen doktorált summa cum laude művészettörténetből, a fővárosi diplomásoknak csak a tizede volt nő. Ám tudós pályát választani, s emiatt lemondani a családalapításról, ez az 1930−40-es években igencsak ritkaságszámba ment. „Már tizenhárom évesen elhatározta, hogy művészettörténész lesz, és semmi sem téríthette el az álmaitól. Voltak ugyan udvarlói, például a második világháború alatt egy lengyel katona, de Klári néni egy percig sem volt kesergett azon, hogy a tudomány kedvéért végül is nem alapított családot. Hat-hét éves korától nyaranként Bécsbe küldték a szülei, amit ő akkor nyűgként élt meg, ám mire diplomás lett, öt idegen nyelven beszélt és írt tökéletesen” – meséli Garas Kláráról egykori munkatársa és barátja, Gosztola Annamária, a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának művészettörténésze. „Nyelvtudásának köszönhette, hogy már 1948-ban Londonban rendezhetett kiállítást modern magyar művészek munkáiból. Mesélte, rettenetes állapotok voltak akkor Londonban is, és Korda Sándor öccse, Korda Vince festő és díszlettervező segítette.”