Ahol csendből és egyenlőségből építkeznek

Finnország elmúlt száz évének építészetét és formatervezését mutatja be a Fuga kiállítása.

Makrai Sonja
2017. 07. 06. 13:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gondoltak már rá, hogy a világszínvonalú finn oktatás nem a tantervvel és a pedagógiai módszerekkel kezdődik, hanem az iskolák épületével és a használati tárgyak minőségével? Talán nincs még egy olyan nemzet, amelynek építészete és iparművészete tisztább képet adna a néplélekről, mint a finn. A zord természeti környezet, a hatalmas távolságok, a csend, a közösség megtartó szerepe, a jólét és mindenekelőtt az egyenlőség eszménye vezeti a tervezők kezét, és csiszolja készre az alkotásaikat. Finnország függetlenségének századik évfordulója alkalmából vándorkiállítás mutatja be az ország építészetét és dizájnművészetét. A Visszhangok (A finn formatervezés és építészet 100 éve) című tárlat a Fuga Budapest Építészeti Központban látható július 17-ig.

Nem csupán a látványt tartják fontosnak a finn építészek, alkotásaikkal a társadalom fejlődését és boldogulását is szeretnék elősegíteni – fogalmazott a tárlathoz kapcsolódó könyvben Rainer Mahlamäki építészprofesszor, a kiállítás kurátora. Éppen ez, a társadalmi dimenzió a finn dizájn legfontosabb vonása.

Finnországban mindig arra törekedtek, hogy mindenki számára megfelelő életkörülményeket teremtsenek, egyenlő hozzáférést az oktatáshoz és a munkához. Ez tükröződik az épületek kialakításában is. Az iskolák tervezése tökéletes példa arra a szándékra, hogy társadalmi háttértől, származástól és egzisztenciális helyzettől függetlenül mindenki egyformán részesedjen az ország anyagi és szellemi javaiból.

Az egyenlőség a hagyomány része, a hagyomány pedig az egyszerűségből, a természettel való párbeszédből és a csendből épül föl. Az építészetben mindez a funkcionalitásban és a pragmatizmusban jelenik meg. Persze az egyszerűsítés nem csupán esztétikai elv volt, de az országot a XX. században sújtó nyersanyag- és eszközhiány miatt kényszer is. A finneknek abból kellett építeniük, amihez hozzáfértek. Ez a módszer pedig idővel normává vált, akkor sem szakadtak el tőle, amikor már lehetőségük lett volna rá.

Nem feledkezik meg a kiállítás a tájról sem. A Finnország több mint felét borító erdőség és a tavak végeláthatatlan rendszere a finn lélek fontos részét képezik. Az országban mindenkinek joga van hozzá, hogy élvezze a természetet, függetlenül attól, hogy az adott terület kinek a birtokában van. Ez a mentalitás legalább olyan fontos alkotóeleme a finn építészek munkáinak, mint a legkézenfekvőbb alapanyag, a fa.

A fa szeretete határozta meg kezdettől fogva a finnek formatervezési kultúráját is, de a természetes anyagok használata mellett az ember és a környezet harmonikus kapcsolata, a praktikum és szellemesség is a finn dizájn fő jellemzőjévé vált az évtizedek alatt. Az 50-es években, amikor a finn formatervezés elindult világhódító útjára, és a népi-paraszti kultúra még tetten érhető volt a vidéki életben, a finnek már merték a hagyományos kézművestechnikákat a nemzetközi törekvésekkel ötvözni. Míg a XIX. század végén a Kalevalából merítő nemzeti romantikus építészet és képzőművészet volt a nemzeti identitás legerősebb kifejezőeszköze, addig a XX. századtól kezdve már a dizájn és az építészet töltötte be ezt a szerepet.

Mindig is fontos szempont volt a finn tervezők számára, hogy a hétköznapi élet részéve tegyék a dizájnt. A legendás Fiskars cég gyártott például először ollót balkezeseknek, míg Alvar Aalto – akinek a neve hamar összeforrt a finn dizájnnal – a paimiói tüdőszanatórium betegei számára készített, hullámvonalat idéző pihenőszékét a modernizmussal szembeni humánus válaszként emlegetik mind a mai napig. De forradalminak számított az Arabia által gyártott, letisztult formavilágú, egységes megjelenésű, többfunkciós elemekből álló Kilta kávéskészlet is, amely a praktikum jelképe lett.

A fekete-fehér csíkos póló a női ruhatár egyik alapdarabja, de kevesen tudják, hogy ezt is egy finn tervező újította meg. Annika Rimala 1968-ban tervezte meg a Marimekko cégnek az azóta igazi ikonná vált pólót, amely az egyenlő, keskeny sávos csíkozás miatt a Tasaraita, vagyis egyforma csík nevet kapta. Rimala olyan ruhadarabban gondolkodott, amely örök érvényű, mindenhez és mindenkihez illik. Az említett tárgyak közül a mai napig sokat gyártanak, természetesen a megváltozott igényekhez igazodva.

Sokat elárul a finn dizájn rugalmasságáról és nyitottságáról a kiállításon is látható citromsárga gumicsizma. Ezt a nagy múltú Nokia cég a korai időszakában gyártotta, de aztán, alkalmazkodva a modern kori elvárásokhoz, a gumigyártásról a 80-as években átváltottak inkább a vezeték nélküli telefonokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.