A nevetésre ingerlő, erotikus hallucinációkat okozó dinitrogén-oxidot, a kéjgázt az orvoslásban fájdalomcsillapító hatása miatt használják, ám divatos kábítószerként is ismeretes. Közvetlenül habpatronból beszippantva fagyási sérüléseket okoz a légcsövön és a tüdőben, megrepeszti a légutak szöveteit, és halálos tüdőembóliát is előidézhet. Alattomosságára jellemző, hogy használója nem érez légszomjat, s ha kábulatában elfelejt levegőt venni, megfulladhat vagy agykárosodást szenvedhet. A londoni képzőművész-performer páros, Gilbert & George 2013-as képsorozatának, a bűnbakképeknek egyik visszatérő motívuma a kéjgázt tartalmazó habpatron olykor a brit uralkodó, II. Erzsébet monogramjával ellátva. Szándékuk szerint ez nem ironikus utalás, a lényeg a habpatron alakja: olyan mint egy bomba.
A dél-tiroli Gilbert Prousch és a devonshire-i George Passmore Gilbert & George néven tett szert világhírnévre a testművészet, azaz a body art képviselőjeként. A londoni St. Martin School of Art diákjaiként találtak egymásra 1967-ben, s Egy művész két személyben szlogennel azóta is együtt élnek és alkotnak – 2008-ban össze is házasodtak. A megbotránkoztatás „elvárásainak” szinte azonnal sikerült megfelelniük fekáliaszobraikkal, de élő, éneklő szobrokként már a hatvanas évek végén önmagukat helyezték művészetük középpontjába. Az élő szobrok aztán a Művészet mindenkinek nevet adták az otthonuknak − igaz, mostanában már nem díjaznák, ha bárki beugrana hozzájuk „tárlatnézőbe”. – Nem művészetet akartunk teremteni, hanem azt akartuk, hogy maga az élet legyen a művészet. S míg a legnagyobb alkotók a művészetbe voltak szerelmesek, mi a művészet fogyasztóiba – vallják művészetük „bébikorszakáról”.
A hetvenes évektől a fotográfia és a festészet eszközeit vegyítve készítik műveiket a pop art és a street art stílusában, a képeken többnyire tweedöltönyben feszítenek az élő szobor elvárásainak megfelelően érzelemmentes arccal. Többször borzolták a konzervatív kedélyeket, hol Jézus-képekkel, hol a pakisztániakat dehonesztáló „Paki” címadással. Legutóbb tíz éve kavartak botrányt Isten fia képek című sorozatukkal, amelynek alcímében azt feszegették, Isten vajon heteroszexuális-e. A kilencvenes évek elején Európa tíz múzeuma, így a budapesti Ernst Múzeum is bemutatta A világegyetem képei című sorozatukat, 2005-ben a velencei biennálén vettek részt, 2007-ben a londoni Tate Modern rendezett a műveikből retrospektív kiállítást. Azt, hogy végleg bevonultak a hivatalos művészeti nagykánonba, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a londoni Királyi Művészeti Akadémia az idén a soraiba választotta őket.