Bűnbakképek Budapestnek: élő szobrok a habpatronok bombaesőjében

Kéjgáz, muszlimok és terrorveszély: Gilbert & George bűnbakképeiből nyílt kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Tölgyesi Gábor
2017. 07. 10. 18:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nevetésre ingerlő, erotikus hallucinációkat okozó dinitrogén-oxidot, a kéjgázt az orvoslásban fájdalomcsillapító hatása miatt használják, ám divatos kábítószerként is ismeretes. Közvetlenül habpatronból beszippantva fagyási sérüléseket okoz a légcsövön és a tüdőben, megrepeszti a légutak szöveteit, és halálos tüdőembóliát is előidézhet. Alattomosságára jellemző, hogy használója nem érez légszomjat, s ha kábulatában elfelejt levegőt venni, megfulladhat vagy agykárosodást szenvedhet. A londoni képzőművész-performer páros, Gilbert & George 2013-as képsorozatának, a bűnbakképeknek egyik visszatérő motívuma a kéjgázt tartalmazó habpatron olykor a brit uralkodó, II. Erzsébet monogramjával ellátva. Szándékuk szerint ez nem ironikus utalás, a lényeg a habpatron alakja: olyan mint egy bomba.

A dél-tiroli Gilbert Prousch és a devonshire-i George Passmore Gilbert & George néven tett szert világhírnévre a testművészet, azaz a body art képviselőjeként. A londoni St. Martin School of Art diákjaiként találtak egymásra 1967-ben, s Egy művész két személyben szlogennel azóta is együtt élnek és alkotnak – 2008-ban össze is házasodtak. A megbotránkoztatás „elvárásainak” szinte azonnal sikerült megfelelniük fekáliaszobraikkal, de élő, éneklő szobrokként már a hatvanas évek végén önmagukat helyezték művészetük középpontjába. Az élő szobrok aztán a Művészet mindenkinek nevet adták az otthonuknak − igaz, mostanában már nem díjaznák, ha bárki beugrana hozzájuk „tárlatnézőbe”. – Nem művészetet akartunk teremteni, hanem azt akartuk, hogy maga az élet legyen a művészet. S míg a legnagyobb alkotók a művészetbe voltak szerelmesek, mi a művészet fogyasztóiba – vallják művészetük „bébikorszakáról”.

A hetvenes évektől a fotográfia és a festészet eszközeit vegyítve készítik műveiket a pop art és a street art stílusában, a képeken többnyire tweedöltönyben feszítenek az élő szobor elvárásainak megfelelően érzelemmentes arccal. Többször borzolták a konzervatív kedélyeket, hol Jézus-képekkel, hol a pakisztániakat dehonesztáló „Paki” címadással. Legutóbb tíz éve kavartak botrányt Isten fia képek című sorozatukkal, amelynek alcímében azt feszegették, Isten vajon heteroszexuális-e. A kilencvenes évek elején Európa tíz múzeuma, így a budapesti Ernst Múzeum is bemutatta A világegyetem képei című sorozatukat, 2005-ben a velencei biennálén vettek részt, 2007-ben a londoni Tate Modern rendezett a műveikből retrospektív kiállítást. Azt, hogy végleg bevonultak a hivatalos művészeti nagykánonba, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a londoni Királyi Művészeti Akadémia az idén a soraiba választotta őket.

Bár a bűnbakképeiknek – amelyek legtöbbször négyzet alakú mozaikdarabokból összeálló, kétszer három méteres fotómontázsok − is szántak vallásellenes felhangot, a 123 műből álló szériából jutott a berlini Szent Máté-templomba is a reformáció 500. évfordulójára a Luther és az avantgárd kiállítássorozat részeként. S míg munkáik témáit alapul véve a berlini lelkészek prédikációsorozatot tartanak szeptember közepéig, ők továbbra is kamaszos hevülettel hangoztatják valláskritikus nézeteiket. „Űzzétek el a vallásokat! Égessétek el ezt a könyvet! (A Bibliát, illetve a Koránt – a szerk.) Ezek mind ember alkotta istenek: egyiptomi, görög, hindu, vudu, keresztény, zsidó, muszlim istenek. Ezt elfogadni, ahogy mi tesszük, jelenti a toleranciát” – fejtették ki a Monopol művészeti magazinnak. Gilbert & George az Európai Uniót is emberi kreatúrának tartja, s konzervatív royalistaként üdvözli a brexitet.

2013-ban készült sorozatukból huszonhét művet láthat a Ludwig Múzeum közönsége szeptember 24-ig, s bár a tárlat címéből akár erre is következtethetnénk, a Bűnbakképek Budapestnek egyikén sem tűnik föl Soros György milliárdos. Csak Gilbert, valamint George öltönyben, habszifonok bombaesőjében, habszifonokkal teli robbanómellényben, habszifonok felületén tükröződő katedrálisablakokkal, maszkban, habszifonból készült sisakban s főként a Fournier Street burkába öltözött muszlim asszonyainak a közelében. A Fournier Street Kelet-London egyik legfelkapottabb utcája György-korabeli házaival, egyik végén protestáns templom, a másikon főleg bangladesiek által látogatott mecset áll. „Azt akarjuk, hogy a művészetünk a liberálisból kihozza a bigottot, ezzel szemben a bigottból kihozza a liberálist” – állítják a kiállításhoz írt ajánlójukban, míg művészetük életerejét a fejben, a lélekben és a szexben jelölték meg. – A művészet sokszor valamiféle absztrakt formalizmus, amely csak a formákban és a színekben érdekelt. Ettől mi eltávolodva egyfajta moralisztikus művészetet hoztunk létre. Mindazokkal a gondolatokkal és érzelmekkel foglalkozunk, amelyek ott vannak mindenkiben. Halál, remény, élet, félelem, szex, pénz, faj és vallás – mondták pókerarccal a pénteki megnyitón. Amelyen egyértelművé vált, hogy Gilbert & George osztja a német kancellár, Angela Merkel nézetét, miszerint a multikulturális társadalom megbukott. – Az 1970-es években az elsők között voltunk, akiknek sok muszlim barátjuk volt. Az a világ már nem létezik – állították.

Gilbert & George képei az alkotói szándék szerint a bűnbakképzés mechanizmusaira akarnak rávilágítani, s amennyire első látásra egyszerűnek tűnnek, éppolyan összetettek. A félelem részben indokolt, másrészt gerjesztett, a félelmek és a frusztrációk kivetítése viszont további agressziót szül. Ráadásul a vallások és a vallásokat a saját céljaikra kihasználók között nagy különbség van.

Egyébként a Ludwig Múzeumhoz vezető 2-es villamos megállóiban is láthatók köztéri bűnbakképek, a kormány Soros-plakátjainak megértéséhez pedig érdemes a londoni Birodalmi Hadimúzeumot felkeresni, és megnézni a náci propagandaújság, a Der Stürmer 11. számának címlapját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.