„Én magam csókolgattam a fénymásoló üvegét egy egész napon keresztül”

Kőszegi Tamás irodai-erotikus filmjét eddig 140 ezren látták, és 11 nemzetközi díjat zsebelt be.

Pintér Bence
2017. 07. 18. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fénymásoló fölött heves előjátékba kezd egy pár a kihalt irodában, hogy az aktus alatt, a gép intim helyzetek papírlenyomatát ontsa magából. Valahogy így indul Kőszegi Tamás kísérleti rövidfilmje, a Másoló (The Copyist), ami azonban végső soron egészen másra fókuszál, mint amire a fenti jelenetsorból következtethetnénk: magára a fénymásolóra.

Ugyan a nyolcvanas években már készült olyan videoklip, amelyben használtak xerox-képeket, Kőszegi Tamás úgy fogalmaz, ők készítettek először egybefüggő történetet csupán egy fénymásoló használatával. A cél az volt, hogy a film teljes esztétikája, így a kép- és hangvilága is a megszokott irodai eszközből eredjen. A közel nyolcperces alkotás három rétegből állt össze: a színészekkel forgatott jelenetekből, a fénymásoló üvegére kerülő különböző anyagok, tárgyak útjának lekövetéséből, valamint a fénymásolt papír textúrájából, ami megadja a jelenetsor analóg hatását.

A rendező Földeák Laura vágóval karöltve először a filmnyelvet találta ki, ehhez kerestek történetet. Először valami mély mondanivalóban gondolkodtak, de hamar világossá vált, hogy a fénymásoló adta keretek eléggé lekorlátozzák a lehetőségeket: nehéz például párbeszédeket vagy bonyolultabb cselekvéseket átadni így. Azt azonban hamar felismerték, hogy érzelmek leképezésére tökéletes ez a forma. „A testek összeolvadását próbáltuk vizuális formában megjeleníteni a fénymásolóval” – meséli a rendező.

Az egész forgatás egy hónap alatt zajlott le, ennyi időre béreltek ugyanis egy fénymásolót. Kőszegi szerint ez nem volt egyszerű, kiderült ugyanis, hogy a piacon elérhető készülékek egészen eltérő technikai adottságokkal rendelkeznek. Az, amivel végül dolgoztak, az megfelelő – azaz elég erős – megvilágítás mellett nagyjából egy méter magasságig tudott fényképezni. A másik érdekessége a fénymásoló használatának, hogy a gép nem egyszerre exponál, hanem oldalirányú pásztázással mozog, ezzel adott pillanatokban torz képeket hoz létre, amelyek a Másoló esetében reflektálnak a fent lejátszódó aktus érzelmi vonatkozásaira.

Először a színészek, Valu Rebeka és Simon Attila jeleneteit vették fel. Kezdettől fogva fontosnak tartották azonban, hogy az alakok mellett „szennyeződések” is feltűnjenek a filmen: hajszálak, elkenődő rúzsnyomok vagy éppen egy leszakadt gomb. Mivel világos volt, hogy erre nem tudnak a rendes forgatás közben odafigyelni, ezt külön vették fel. A rendező szerint ez nehéz munka volt: azt is ki kellett találni, mi néz majd ki jól a végleges kópián. „Olyan sokáig kellett a rúzsfoltokat pakolászni, hogy inkább egyedül csináltam meg otthon. Berúzsoztam a számat és én magam csókolgattam a fénymásoló üvegét egy egész napon keresztül” – meséli Kőszegi Tamás.

Az nyilván erős lett volna, ha a mintegy ötezer kockát rendesen papírra nyomtatják, ezért a fénymásoló belső memóriájából dolgoztak, ahonnan rögtön PDF-fájlként tudták lehívni a képeket. Így a fent tárgyalt két réteg digitálisan készült el. Az analóg, „fénymásolt” hatás eléréséhez Kőszegi lemásolt egy fehér lapot, a fénymásolatot pedig újra lefénymásolta, és így tovább, egészen addig, amíg egy fekete papírlapot kapott. Így már voltak textúrák, amelyekkel lehetett dolgozni: az utolsó réteg is rákerült a filmre.

Hátra volt még azonban a hangsáv. „Elméletileg pontosan tudtuk, mit akarunk. Egy olyan absztrakt hangszőnyeget, ami nem igazán kötődik hangszerekhez, mechanikus, de mégis képes érzelmeket átadni” – meséli Kőszegi, leszögezve, hogy ez elméletben jól hangzik, a gyakorlatban azonban kemény diónak bizonyult. Három zeneszerző után végül Markos Levente alkotta meg azt a zenét, ami teljesítette a fenti kívánalmakat, a hangkeverését Császár Gábor hangmérnök végezte.

Komoly gondot fordítottak a film elején feltűnő céges dokumentumok megalkotására is: a képkockákat kimerevítve érdekes dolgokra bukkanhat a néző. Az egyik beszámlázó cég például a Miskatonic Kft., ami egyértelmű utalás H. P. Lovecraft horrorszerző világára. A rendező nevet azon, hogy kiszúrtuk a kikacsintást, de ezzel együtt felhívja a figyelmünket még pár dologra: az Adeptus Consulting cég nevével és logójával az alkimisták világát idézi meg, a papírok aláírói között pedig egy sor neves alkimista is feltűnik. Úgy gondolták, hogy a filmben a testek összeolvadása hasonlít az alkímiai transzmutáció folyamatára, amikor átalakulnak az anyagok egy teljesen új anyaggá.

Úgy tűnik, a sok tesztelés, kísérletezés és próbálkozás, a hároméves munkafolyamat megérte: a Másoló eddig tizenegy nemzetközi díjat zsebelt be, az interneten pedig 140 ezren nézték meg. „Sokan kérdezik, hogy mi lesz a következő háztartási gép, amivel filmet fogok csinálni, netán a mikró, vagy a mosógép, vagy valami ilyesmi” – mondja nevetve Kőszegi, mikor a tanulságokról kérdezem. „Az elsődleges célom nem is az volt, hogy az első fénymásolófilmet készítsem el, hanem hogy az utolsót” – mondja. A produkció tanulsága szerinte az, hogy a fénymásolóból mindent kihoztak, amit ki lehet. Na meg az, hogy bármivel lehet filmet készíteni, ha az ember elég elszánt, hogy megtalálja a sajátos dramaturgiát és kifejezésmódot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.