Leonardóval nyit a Szépművészeti

A Román csarnok már szinte olyan szép, mint amilyen száz éve lehetett.

Tölgyesi Gábor
2017. 07. 04. 11:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képzeljünk el egy neoromán stílusban épült templomot – a huszadik század hajnalán sok ilyen épült Magyarországon –, amely szobormásolat-gyűjteményéről volt nevezetes. A második világháború alatt e templom teteje megsérült, a falai eláztak. A második világháború után a templomot bezárták a nagyközönség előtt, építettek bele egy hatalmas salgópolc-rendszert különböző festmények tárolására. A festmények nem igazán szerették, hogy polcokon porosodtak, egy nem szabályozott hőmérsékletű és páratartalmú térben, majd a vakolat is Verlaine Őszi chansonjának egyik során kezdett el merengeni: „Ó, múlni már, Ősz! hullni már. Eresszél!” De végül meggondolta magát: megérkeztek a restaurátorok.

A Szépművészeti Múzeum egykor reprezentatív kiállítótere, a Román csarnok épp ezt a történetet élte meg, 1945-től hetven éven át raktárként használták a mintegy kilencszáz négyzetméteres, elhanyagolt állapotú termet. A csarnok építészetileg egy háromhajós román stílusú bazilikát idéz meg, hihetnénk, hogy templom, ha nem volna üvegből a teteje. A Szépművészeti 2015 februárja óta tartó rekonstrukciójának leglátványosabb része a Román csarnok felújítása, így, ha épp betekintést engednek a sajtó képviselőinek a munkálatokba, minden vezetett séta innen indul. Így volt ez hétfőn is.

Láthattunk itt korábban markológépet és gödröket, később állványerdőt, most viszont szinte az a látvány fogadott minket, amit százéves fotográfiák őriznek. A Jó Pásztor, Szent István, Szent László, Szent Erzsébet és Szent Margit falképei éppen úgy újnak látszanak, mint a freibergi Aranykapu, illetve a gyulafehérvári székesegyház kapujának másolata. Idén tavaszhoz képest is szembetűnő a változás, ami annak is köszönhető, hogy volt, mikor egyszerre hetven restaurátor dolgozott a falképeken – 2500 négyzetméteren 1500 liter konzerválóanyagot, továbbá öt és fél kiló aranylemezt használtak fel. A biztonsági betonpadlóra még csak ezek után kerül fel az eredeti alapján újragyártott márványmozaik.

Kevésbé szemkápráztató, de legalább ennyire fontos munka zajlik a Román csarnok alatt, a mélyföldszinten: innen a gépházat még eggyel lejjebbi szintre helyezték, több helyet adva az egyiptomi és az antik gyűjteménynek. Két kisebb emeleti terem – amelyet irodának használtak – is félig visszanyerte az eredeti szépségét: a Schickedanz-terem szürke falai alól játékos neoreneszánsz mennyezetfestés került elő, a Michelangelo-terem kazettás dongaboltozata pedig már eleven színekben játszik. 2018 őszétől itt lesz látható az újranyíló Szépművészeti első kiállítása, egy Leonardo da Vinci-kamaratárlat, amely a Leonardónak tulajdonított lovas szobrot, valamint Leonardo grafikáit helyezi középpontba. Az új terekkel a múzeum kiállítótere 2000 négyzetméterrel bővül, ráadásul – felzárkózva Bécshez – éttermet is kialakítanak benne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.