Ötven éve mutatták be az első hazai beatmozit

Banovich Tamás Ezek a fiatalok című filmjében tucatnyi sláger hangzik el.

Pintér Bence
2017. 07. 20. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven éve ezen a napon, egy balatonlellei kertmoziban a legfrissebb magyar zenés film, az Ezek a fiatalok ősbemutatójára készülődtek. Szörényi Levente, a film zenéjének többségét jegyző Illés zenekar énekese ma már nem emlékszik, miért itt vetítették a filmet. Lehet, hogy a nyár miatt, de előfordulhatott az is, hogy a kultúrpolitikai vezetés óvatosságból akarta, hogy a fővárostól minél távolabb kerüljön sor a premierre. Ha ez utóbbi feltevés az igaz, akkor a terv nem igazán jött össze. Ahogy Ignácz Ádám kutató írja a filmről szóló tanulmányában: „A délután négy órára kitűzött premierre már egy-két órával a kezdés előtt százával tódulnak a helyszínre vonatokon érkező nézők, akik végül zsúfolásig megtöltötték a helyszínt. Akárcsak a következő tíz nap mindegyikén. [ ] Néhány hónap elteltével már egymillióra becsülték a nézőszámot.”

De miről szól Banovich Tamás filmje? Leginkább az érettségiző fiatalok univerzális problémáiról. De nem a vékonyka történetnek köszönhető a kirobbanó siker: Szörényi Levente is úgy gondolja, hogy elsősorban a dalok miatt volt fontos ez a mozi. Míg megismerjük a film főszereplőjének, a szintén zenész Koroknai Lacinak (Kosztolányi Balázs) a történetét, tizenkét dalt hallhatunk: hét Szörényi-szerzeményt, kettő Illés Lajos-opust, illetve egyet-egyet Szörényi Szabolcstól, Schöck Ottótól és Sztevanovity Zorántól. A szövegeket Bródy János és Sztevanovity Dusán írta. A legtöbb dalt az Illés adja elő, de feltűnik a filmben az Omega, a Metro, Zalatnay Sarolta, illetve a film főszerepében tulajdonképpen önmagát alakító Koncz Zsuzsa is.

A rendező egyértelműen magyar nyelvű dalokat keresett, ilyenek pedig az Illésnek voltak akkoriban itthon, az elsőt 1965-ben írták. Bár Szörényi nem először állt kamera előtt, nagy dolognak érezte, hogy filmet forgatnak, épp úgy, mint korábban a Beatles.

Az Ezek a fiatalok megjelenésekor a magyar beat klasszikus zenekarai már évek óta működtek, klubokban játszottak, és egy-egy kislemezük is megjelent. A hatvanas években a Szabad Európa és a Radio Luxembourg adásaiból felvett magnószalagok, a sportolók által behozott kislemezek, illetve Czeglédi A. Sándor Rákóczi úti Hanglemezudvara jelentette a nyugati zenék forrását. A zenekarokon nagy volt a nyomás, a közönség minden hétvégén új dalokat követelt. – Ezeket lekagylóztuk, aztán hétvégén már játszottuk is kamu angollal – emlékszik vissza Szörényi Levente.

A fősodorba azonban még nem tört be a beat, amit a kultúrpolitika is gyanakodva figyelt: a televízióban csak elvétve, gyakran negatív konnotációkkal szerepelt a fiatalok zenéje. Beszédes, hogy a Még fáj minden csók előadása a táncdalfesztiválon megosztotta az országot, és még évekkel később is érte támadás ezért Szörényit. Bár olyan is akadt, aki egészen máshogy értette a nótát. – Az egyik öreg egy koncert után megkérdezte tőlem, hogy „ugye ez a dal ’56-ról szól?” Mondom, frászt, ez egy igazi szerelmi történet. Ilyen időket éltünk – meséli. A film koncertjeleneteiben egyébként korántsem szakadt, lázadó fiatalokat látni: jól fésült, öltönyös tinédzserek visszafogottan álldogálva hallgatják a mai szemmel finom, akkor azonban egyértelműen erősnek számító szövegeket és ritmusokat. Már a korabeli kritika is felrótta a filmnek, hogy ez nem valószerű. Szörényi is megerősíti nekünk, hogy a Vár Klubban tartott koncertjeiken az elitebb közönség visszafogottabb volt ugyan, de a jólfésültség ott sem volt jellemző; az angyalföldi Bosch Klubban azonban ennél sokkal vadabb bulik zajlottak. – Ott verekedtek a számok alatt, ügyet sem vetettek arra, hogy játszik valaki – mondja a zeneszerző.

Ignácz Ádám tanulmányában arról ír, hogy a rendező Banovich Tamásnak éppen az volt a célja, hogy a beatmozgalom egészét annak kritizált vetületeitől a lehető leginkább „megtisztítsa”, és az új irányzatot a világon mindenütt lezajló generációs törés szükségszerű velejárójaként tüntesse fel. Szörényi arról beszél, hogy a film a beatzene történetében nem is az addigra már stabil fiatal közönség, hanem a hatalom szempontjából volt fontos: a kultúrpolitika számára indította el az elfogadhatóság útján a beatzenét. És tényleg: a film zenéit összegyűjtő albumot a mai napig az Illés első nagylemezeként tartják számon, ami gyakorlatilag az első beatnagylemez is hazánkban. Innentől fogva nem volt megállás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.