Fél évszázados a Szegénylegények diadalútja

Jancsó Miklós filmje 1956 emlékét és a megtorlás módszereit idézte fel, ötven éve választották a legjobb külföldi filmnek Londonban.

Pethő Tibor
2017. 08. 08. 17:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dokumentumfilmes volt és híradós; a Kolozsváron a háború alatt jogi diplomát szerző Jancsó Miklóst a szakmabeliek eleinte nem tartották különösebben tehetségesnek. Első játékfilmjeire – A harangok Rómába mentek (1958), Oldás és kötés (1963) – felfigyeltek ugyan, az általános elismerést, nemzetközi hírnevet az 1965-ös Szegénylegények hozta el a rendezőnek.

Az ötletet szakmai elégedetlenség szülte. „Mindig is mondtuk Nemeskürtynek [a stúdióvezetőnek – a szerk.], hogy a történelmi filmeket – amelyek Jókai vagy Gárdonyi műveiből születtek legtöbbször Várkonyi Zoli adaptálásában – nem így kellene megcsinálni – idézte fel később Jancsó. – Egyszer Nemeskürty, megelégelvén a dolgot, így felelt: »Ha ekkora a szátok, akkor készítsetek egy ilyet« – a radikális népi politizálás romantikus lehetőségéről. Ugyanis a betyárok emlékét romantikusan kezelték a múltban is.”

Jancsó állandó munkatársával és barátjával, Hernádi Gyulával, illetve Karall Lucával látott neki a forgatókönyv megírásának. A cselekmény történelmi alapjául Ráday Gedeon királyi biztos (nem keverendő össze a költővel) alföldi „rendcsinálása” szolgált. Ráday a Belügyminisztérium megbízásából kegyetlen módszerekkel tisztította meg a Délvidéket, Szegedet és környékét a szegénylegényektől, Rózsa Sándor fosztogató betyárjaitól. Hogy fizikai kényszert alkalmaztak a foglyokkal szemben, arra egy írásos dokumentum utal – valószínűleg Ráday a szerzője –, amellyel Csapó Csaba kutatása nyomán ismerkedhetett meg a közvélemény: „A tapasztalás által okulva kéntelen vagyok fájdalom átlátni azt, hogy némely makacs és ravasz egyénnél egyedül a testi megfenyítés vezet eredményhez, azonban szigorúan elvárom a vizsgáló uraktól, hogy ezen [ ] vizsgálati eszközhöz csakis oly esetekben nyúljanak, amidőn többé minden más mód, a próbára tett kitartó türelem daczára is hatástalannak bizonyult ”

Az 1965-ben készített film, ahogy Jancsó utóbb felidézte, három fontos epizód köré szerveződik. Az egyik a Móricz Zsigmond Barbárokján alapul, a másik lényege pedig egy szerepcsere: egy idegen meggyilkolja a nyomozást radikális eszközökkel végző köpönyegeseket segítő – egyébként akkor még nem is létező – csendőrség egyik tagját, majd a helyébe lép. A Latinovits Zoltán által megjelenített alakot Jancsóék egy szovjet „mítoszból” emelték át a Szegénylegényekbe: „A történetet akkoriban olvastuk egy orosz tábornokról, akit Sztálinék azzal vádoltak, hogy megölte a felettesét, és belebújt az egyenruhájába s a funkciójába.” A harmadik epizód a film végén, mintegy keserű csattanóként éri a nézőt. A kihallgatásokkal elégedetlen köpönyegesek, hogy felderítsék, kik azok a „veszedelmes elemek”, akik még szívükben hordják a negyvennyolcas forradalom szellemét, látszólag besorozzák a lefogottakat. A szabadcsapat újra együtt van, a sáncban őrzött egykori tagjai felfedik kilétüket. A megtorlás gépezete ebben a pillanatban működésbe lép: az egyenruhába öltöztetett, magukat jóhiszeműen eláruló férfiakat fejükre zsákot húzva viszik vissza a fogságba; a pergő képek aláfestéseként először szólal meg a zene, az orgonajátékból a birodalmi himnusz, a Gott erhalte dallama bontakozik ki.

A Szegénylegények nagy sikert aratott, egymilliós, a korban egyébként egyáltalán nem ritka nézőszámot ért el. A filmkritikusoktól nagydíjat, operatőri díjat, a filmszemlén a társadalmi zsűri fődíját kapta, bemutatták Cannes-ban, Locarnóban elnyerte a Fipresci-díjat, 1967-ben pedig Londonban az év legjobb külföldi filmjének választották. Szuggesztív hatása alól ma sem könnyen szabadul a néző.

A korabeli közönség először találkozhatott az utóbb a Jancsó-filmek legismertebb stílusjegyévé vált, bonyolult kameramozgásokkal, bizarr képi világgal kísért hosszú beállításokkal, amelyek nemcsak a párbeszédeket rendelik alá a képi világnak, de a befogadó hagyományos pozícióját is megváltoztatják. Hazai sikerében része lehetett annak, hogy a forradalom leverése után tíz évvel ötvenhat emlékét, a megtorlás módszereit idézte fel.

Kiváló a színészgárda is, Latinovits Zoltán mellett a másik főszereplő Görbe János, akit a korabeli filmkritikusok a legjobb férfialakítás díjával ismertek el. Feltűnik a képeken többek között Agárdy Gábor, Barsy Béla, Őze Lajos, Tordy Géza, Somogyváry Rudolf és a fiatal, robbanékony-lobbanékony székely „őstehetség”, Madaras József. Madaras, vagy ahogy pályatársai, barátai hívták: Josti, augusztus 16-án lenne nyolcvanéves. A film műsorra tűzésével rá emlékezik a Duna tévé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.