Harminc éve indult a Kacsamesék

A Disney-rajzfilm nemzetközi sikerében nagy szerepe volt a főcímdalnak, de sokat segített a történelem is.

Molnár Csaba
2017. 08. 25. 14:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1986 tavaszán a közepesen sikeres dalszerző, Mark Mueller - félresikló karrierjének látványos bizonyítékaként - nem épp élete legnagyobb sikerének megírására készült, emlékszik vissza a zeneszerző a Vanity Fair cikkében. Egy rajzfilm főcímdalát rendelték meg tőle, amelyet a következő évben, pontosan harminc évvel ezelőtt terveztek bemutatni. A Walt Disney főnökei azt kötötték ki, hogy legyen „kacsás”, és legyen a sorozat kalandfilmjellegéhez illeszkedően gyors. De legfőképpen azt akarták, hogy a dal ne csak egy átlagos rajzfilmzene legyen, hanem fűszerezzék fülbemászó melódiák.

A dal háromnegyed órával később készen is volt. Mueller visszaemlékezése szerint a szomszédjában lakó két vénkisasszony, Fern és Evelyn süketek voltak mint az ágyú, így nyugodtan ordíthatta házi stúdiójának mikrofonjába, hogy hú-ú. Valamint azt is, hogy lézerjet és aeroplán, továbbá természetesen azt, hogy bajban, vészben (az eredeti szöveg csak részben felel meg a magyarnak, de a „lasers, aeroplanes” abban is szerepelnek). A szerző megmutatta a demót a Disney döntéshozóinak, akik 1250 dollárt ajánlottak érte, de csak abban az esetben, ha valóban felhasználják a dalt, vagyis a sorozatot tényleg bemutatják.

A történet folytatását ismerjük. A Youtube-on több mint félmillió találatot hoz a „kacsamesék főcímdal” keresőkérdés angol változata, közöttük - emeli ki a Vanity Fair, magyar popegyüttes felvételét is. Mark Mueller nem is titkolja, hogy ez az egyetlen slágere, ami maradandó lett - ezt viszont mindenki ismeri. Az eredeti változatot éneklő Jeff Pescettónak is hasonlóak az élményei: „Nemrégiben játszottam az együttesemmel egy klubban. A műsor végén odajött hozzám néhány angol srác, és elmondták, hogy felismerték a hangom a Kacsamesék főcímdalából, és elképesztő, hogy találkozhatnak velem.”

A Kacsamesék nemzetközi sikerében kétségtelenül nagy szerepe volt a főcímdalnak, de sokat segített a történelmi kontextus is. A vasfüggöny lehullása éppen a nemzetközi forgalmazás idejére esett, így a Disney a korábbiaknál sokkal több országba - közöttük a volt szocialista országokba is el tudta adni a rajzfilmet. A vasárnap délután ötkor (később négykor) az egyes csatornán vetített Walt Disney bemutatja című műsor valóban generációs élménnyé vált, hiszen addig jórészt csak moziban vagy szürke importból származó, szörnyű minőségű VHS-kazettákon lehetett a műfaj legnagyobbjainak számító Disney-rajzfilmeket nézni. Akkortól viszont a gyerekek minden vasárnap kétszer fél óra rajzfilmet (először a Kacsameséket és a Csipet-csapatot), valamint egy élőszereplős sorozatot (először az Ausztrál expresszt) kaptak a gyerekek. Mark Mueller olyannyira bejött dalszerzőként a Disney-nek, hogy az egy évvel később bemutatott Csipet-csapat zenéjét is ő írta. A Walt Disney bemutatja 1991 januárjától 1998-ig futott Magyarországon.

Az eredeti Kacsamesék négy évadot és pontosan száz epizódot élt meg. Később próbálkoztak hosszabb különkiadásokkal, vegyes sikerrel. Nálunk kevéssé ismert, hogy a Walt Disney kacsás történetei messze túlnyúlnak a mozivásznon és a tévéképernyőn. A „kacsauniverzum” világa és karakterei megszámlálhatatlan képregénykiadást éltek meg az elmúlt nyolcvan évben szerte a világon. Az univerzum egyáltalán nem nagyzoló kifejezés, tekintve, hogy Donald kacsa és Dagobert McCsíp családja sokszorosan egymásba fonódó történeteinek komplexitása könnyűszerrel összemérhető a Marvel képregénykiadó szuperhősös világával. A kacsauniverzumot Carl Banks rajzoló alkotta meg, de ugyanilyen fontos egy másik legendás alkotó, Don Rosa szerepe is. E képregények olyannyira népszerűek voltak Olaszországban, hogy ott, többé-kevésbé az amerikai jogtulajdonos engedélye nélkül, teljesen új történetszálakat rajzoltak, és ezek olyan jók lettek, hogy a rajongók mára kanonizálták őket, és önálló „olasz univerzumként” léteznek a nagy a kacsavilágon belül.

Persze a Kacsamesék magyarországi története nem lehet teljes egy tragikus esemény említése nélkül. Vakuemlékezet (flashbulb memory) - ez a pszichológiai elnevezése annak a jelenségnek, amikor emberek tömegeinek memóriájába beleégnek azok az élmények, amelyeket valamilyen országos vagy világraszóló jelentőségű, váratlan esemény pillanatában tapasztaltak. Ilyen esemény volt például a Kennedy-gyilkosság (és nem csak Amerikában, a nagymamám sokszor emlegette, hogy éppen a fonógyárban dolgozott a gép mellett, amikor jött sietve az egyik munkatársa, és elmondta, hogy a rádió tudósított a merényletről), az első holdra szállás vagy a Challenger-katasztrófa.

„Egy tengeri szörny felfalta a fagylaltomat!” - mondja az asztalon ugrálva Dagobert bácsi a Kacsamesék A gonosz bálna című epizódjában, majd a kép elsötétül, és percekig csak az MTV1 emblémája látszik, közben a Gyászinduló szól - látható a Youtube-on több példányban is megosztott felvételen. Emlékszem, anyám szinte gondolkodás nélkül kitalálta az okot: meghalt Antall József. 1993. december 12., 18 óra 8 perc volt. Bár a halálhírről már a Walt Disney bemutatja elkezdése előtt is értesültek a Magyar Televízióban, a bejelentéshez meg kellett várni, hogy megérkezzen a stúdióba Boross Péter.

Akkoriban - bár nem voltak a maihoz hasonló nézettségi adatok - osztálytársaim körében végzett felmérésem szerint minden gyerek nézte a Kacsameséket, így a megszakítás, amely akkor legtöbbjükből pusztán értetlenséget és haragot váltott ki, valóban generációs élménnyé vált. A közösségi oldalakon az emberek, akiket mindössze az tart össze, hogy nézték a Kacsameséket, amikor meghalt Antall József, csoportokba rendeződnek, klubokat alkotnak, és egymással cserélgetik élményeiket.

A Kacsamesék felújított változata augusztus 12-én rajtolt Amerikában egy hosszabb különkiadással, a rendes részek pedig néhány hét múlva indulnak útjukra. A karakterek rajzolásán éppen annyit változtattak, hogy azok jobban illeszkedjenek a jelenlegi trendekbe, de félő, hogy már ez is túl sok lesz a régi rajongóknak. Kérdéses, hogy - legyen bármilyen az újraindított verzió - egy mégiscsak gyerekeknek szóló rajzfilmsorozat 2017-ben egyáltalán képes lehet-e hasonló nyomot hagyni egy nemzedék tudatában, mint harminc évvel ezelőtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.