Lopott ókori vázát foglalt le a hatóság a Metropolitantől

A patinás New York-i múzeumnak nem ez az első ilyen esete. Most egy 1989-ben vett görög vázát találtak.

Balogh Roland
2017. 08. 01. 15:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel három évtizede csodálhatták a neves New York-i Metropolitan Múzeum látogatói azt az ókori görög vörösalakos vázát, amelyet még Krisztus előtt 360 körül készített a korszak egyik legismertebb fazekasa, Pythón, és amelyen a bor és többek között a termékenység istenét, Dionüszoszt húzza kocsiján egy szatír. A műalkotást azonban most lefoglalta a manhattani kerületi ügyészség, mivel minden kétséget kizáróan kiderült, lopott műtárgyról van szó – jelentette a The New York Times.

Az amerikai lap beszámolója szerint a váza egy dél-olaszországi rablóásatáson, a dél-itáliai ókori görög kolónia, Paestum területén került elő még az 1970-es években. Ezt bizonyítja egy fotó, amit a hatóságok még a hírhedt olasz illegális műkincskereskedő, a most 79 éves Giacomo Medici 1972 és 1995-ös fotódokumentációja között találtak még huszonkét éve. A tárgyat egyébként a Metropolitan még 1989-ben a patinásnak számító Sotheby’s aukciósház egyik leütésén vette meg 90 ezer amerikai dollárért. A 2004-ben amúgy illegális kereskedelem miatt tíz évre és tízmillió euró megfizetésére ítélt Medici tagadta, hogy bármi köze lenne ehhez a vázához.

Az ügy több szempontból is kínos, mind a múzeumra, mind pedig az aukciós házra nézve, egyúttal tanulsággal szolgál mindazok számára, akik szeretnék visszaszerezni a tőlük ellopott műkincseket.

A Metropolitannek például nem ez az első ilyen esete. Korábban, 1972-ben egy nagyméretű etruszk kratért (kráterszerűen mély és öblös edénytípus) vettek, akkori rekordáron, egymillió dollárért. A tárgy szintén rablófeltárásból, és Medici érintettségével került New Yorkba, és végül csak 2008-ban, harminc évnyi huzavona után jutott vissza Rómába.

E mostani vázáról is már évekkel ezelőtt kiderült, hogy lopott, az illegális műkincs-kereskedelemre szakosodott kutató, Hrisztosz Cirojanisz már 2014-ben cikket írt az ügyről, miután beazonosította a tárgyat, s a bizonyítékokat megküldte az amerikai múzeumnak is, ám ott mélyen hallgattak az ügyről, a szakértő pedig soha nem kapott választ az intézménytől. A Metropolitan közben az olaszokra tolta a felelősséget, mondván, három éve, mikor megkapták a bizonyítékokat, keresték a római kollégákat informálisan, ám ők nem reagáltak.

Noha az intézmény most azt közölte, mindenben együttműködik a hatóságokkal, ha illegális kereskedelemről van szó, inkább az látszik, még a legnagyobb nevű aukciósházak is jól össze tudnak zárni a patinás kiállítóhelyekkel. A Sotheby’s például közölte, nem adja ki, ki bocsátotta aukcióra náluk a műtárgyat, nekik pedig nem volt tudomásuk arról, hogy az lopott volna.

Az ügy azért is fontos, mert egyre több múzeumnál szeretnék elérni, hogy leltárba vegye a birtokában lévő lopott műtárgyakat, és ha vannak ilyenek, azokat mielőbb juttassák vissza a tulajdonosaiknak. A legtöbb ilyen műkinccsel egyébként Olaszország, Görögország, Törökország, Kambodzsa, India és Egyiptom számolhat, illetve – az Iszlám Állam legújabb ipari méretű műkincsrablásait és fosztogatásait követően – Irak és Szíria.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.