Meghitt, reneszánsz „élettársak” a Bibliamúzeumban

Fénybe metszett vonalak: Albrecht Dürer kódolt üzenetekkel teli képei szemlélődésre késztetnek.

Tölgyesi Gábor
2017. 08. 07. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az a tíz-húsz-harminc kép, zenemű vagy vers, amely hosszabb ideig elkísér bennünket, meghitt élettársunk – állítja Anthologia humana című művében Hamvas Béla író, filozófus. A kimeríthetetlen gondolatösztönzés forrásai, meditációs objektumok. Hamvas példákat is említ: Beethoven V. szimfóniájának sorsmotívumát, a IX. szimfónia scherzójának dionüszoszi témáját, Van Gogh önarcképét, Velázquez udvari bolondjait, Michelangelo prófétáit és szibülláját s nem utolsósorban Albrecht Dürer A lovag, a halál és az ördög című képét vagy a melankóliát, amit Nietzschétől Thomas Mannig sokan választottak gondolkodásuk tárgyául.

Utóbbi mesterműveket most saját szemünkkel is megtekinthetjük, ha az éttermeiről híres Ráday utca forgatagából betérünk a Bibliamúzeumba. Fénybe metszett vonalak címmel szeptember 20-áig látható itt kiállítás Dürer hatvanöt rézmetszetének mélynyomásos eljárással készített, 19. századi reprodukciójából − heliogravürjéből, más néven fénykarcából. Ám jó, ha tudjuk, Hamvas nem emelkedett hangulatában írt „szépeket” a német reneszánsz mester képeiről: metszetein a jelképek olyan sokaságával találkozhatunk, hogy valóban sosem fogyó táplálékot adnak a gondolkodásra hajlandó elmének.

A könyvesbolt takarásában található kiállítótérben egy asztalon nagyítók és képmagyarázatok fogadják a látogatót, érdemes kézbe venni őket. A Melankólián – amelynek főalakja egy angyalként ábrázolt, könyökölve ülő nő, jobbjában körzővel – egy bűvös négyzetre hívják fel a figyelmünket. A Jupiter pecsétjének hívott amulettről az alkimista Agrippa von Nettesheim okkult bestsellerében, a Titkos bölcseletben is található feljegyzés, ám itt inkább egy matematikai játék része, ami a mű keletkezésének idejét rögzíti: 1514-et. Glóbusz, vonalzó, fűrész és szegek, alvó kutya, mérleg, homokóra és csengettyű, kisváros egy létra takarásában, tűzre rakott edény, mögötte tó és hegy, amelynek csúcsából fény árad – egy buzgó hívő vallomásai, keresztény szimbólumokkal megfogalmazva. (Dürerre később nagy hatást gyakoroltak a reformáció tanításai, bár mindvégig katolikus maradt.) A melankólia itt nem betegség, hanem vérmérséklet, a kontempláció, a szemlélődés egyfajta magasztalása, akárcsak az egyházatya, Szent Jeromos képe. Az 1504-ben keletkezett Ádám és Éva az első emberpár utolsó ártatlan pillanatát örökíti meg – szintén híres és szintén tipikusan reneszánsz mű, paradicsomi állatsereglettel, amelyben a papagáj a bölcsességet, a szakadék mélyébe néző hegyi kecske a kárhozatot képviseli. A Szent Család szitakötővel című kép könnyebben megfejthető, ám a Mária gyermekével és majommal című képnél talán mindörökre rejtély marad, az alkotó hol láthatott makákót. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, Dürer képrészletei nem kifejezetten csak kódolt üzenetek Dan Brown rajongóinak – játékos fantáziája egyszerűen kimeríthetetlen volt.

A német műgyűjtő, Thomas Emmerling grafikai kollekciójában láthattunk már korábban válogatást Rembrandt, Picasso, Dalí, Chagall és Otto Dix képeiből. A gyűjteményéből válogató Dürer-tárlat az egészen korai munkáktól kezdve mutat be egy fényes pályaívet: az első képeken még a példakép, Martin Schongauer és a tanár, Michael Wolgemut világának hatása érhető tetten, ám mindössze néhány év alatt és két itáliai út után Dürer a német reneszánsz óriása lett, több évszázadra meghatározva a német grafikai művészet útját. Író, szobrász, építész is volt, erődök tervezője – sokoldalú, mint Leonardo. S hogy megtudjuk, Dürer milyennek képzelt el egy ideális várost: érdemes kompozícióinak a hátterét is fürkészni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.