Néprajzosok válasza a Kádár-kockákra

Idén ötvenéves a szentendrei skanzen, az új MúzeumCafé a szabadtéri múzeumok világát járja körül.

Tölgyesi Gábor
2017. 08. 10. 11:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Befejeződött a téeszesítés, enyhülés van. Elkezdődik a táncházmozgalom, tájházakat építenek, még élnek azok az emberek, akiktől van mit begyűjteni. A cél a vidéki kultúra megőrzése, egy apró csavarral: a szocialista, internacionalista világban egy kis nemzeti. Egyszerre kegyelmi és katasztrofális állapotban vagyunk. Kegyelmi, mert lehet mit gyűjteni, és katasztrofális, mert pusztul el a vidéki építészet színe-java, a gazdasági fellendülés hatására kockaházak (Kádár-kockák) ezrei épülnek, a régi házakat lebontják. A falu a kidobás lázában ég, mi pedig elkezdünk gyűjteni.”

A Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum (skanzen) főigazgatója, Cseri Miklós ekként idézi föl 1967-et, a múzeum alapításának évét a legújabb MúzeumCaféban. A magazin nyári dupla számának főszereplője az idén ötvenéves skanzen, amely ellentmondásos történelmi időszakban, a magyar néprajzosok és műemlékvédők sok évtizedes törekvése nyomán valósulhatott meg.

Megőrizni egy ország különböző tájegységeinek népi építészetét, lakáskultúráját, paraszti életformáját – ahogy Bíró Friderika néprajzkutató, a skanzen egyik alapítója fogalmaz a vele készült interjúban –, ez a gondolat valójában a XIX. század második felében már elevenen élt, ugyanis a rombolás (más nézőpontból modernizáció) már akkor elkezdődött. Az 1867-es párizsi világkiállításon így lehetett, hogy a konzervatív társadalomfilozófia atyjaként tisztelt francia mérnök, szociológus és politikus, Pierre Guillaume Frédéric Le Play tervei alapján néprajzi park létesült az expó területén. Az 1889-es párizsi világkiállításon a párizsi Opera és a monte-carlói Casino tervezőjeként híressé vált Charles Garnier rendezett tárlatot Az emberi lakóhely története címmel, megelőlegezve a világ első szabadtéri falumúzeumát, amely a svéd néprajztudós, Artur Immanuel Hazelius tervei alapján 1891-ben, a stockholmi Skansen-hegyen valósult meg. Mai napig a legnépszerűbb múzeumok közé tartoznak a skanzenek, s nem csak nálunk. Nagy-Britanniában, Németországban, Hollandiában vagy Romániában is találkozhatunk velük, ám az előzmények ismeretében meglepő módon pont Franciaországban nem. Ott az ökomúzeumok dívnak – derül ki Edouard de Laubrie marseille-i muzeológus írásából. Az ökomúzeumot valahol a skanzen és a tájház között félúton kell elképzelni, a helyi közösségek aktivitását és felelősségvállalását is feltételezi, s ami a francia kritikusok bírálatát kivívta – innen nézve pedig inkább csodálatot érdemel −, nem más, mint számuk „elburjánzása”: jelenleg több mint tízezer ökomúzeumot találhatunk Franciaországban.

Nem riad vissza a szentendrei skanzen a kibeszéletlen társadalmi traumáktól sem, erre példa a mádi zsidó ház, az amerikai magyar ház, a német kitelepítettek háza vagy az Erdély kiállítási egység, s májustól − a Katona József Színház dramaturgjainak fölkészítésével – színészek jelenítik meg, a mindennapokba miként menetelt bele a történelem. Az élő szabadtéri múzeumra jó példa a dániai Aarhus több mint százéves, rendkívül népszerű szabadtéri múzeuma, a Den Gamble By (A régi város) is, amely a város életének bemutatásából nem zárja ki a hajléktalanokat és a szomáliai menekülteket sem.

A legújabb MúzeumCaféban találkozhatunk még palesztin múzeumokkal, s válasz kaphatunk arra a kérdésre is, a százéves fotográfiákon a paraszti családok miért néznek olyan szomorúan a fényképezőgép lencséjébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.