„Az ember olyan teremtmény, aki ha valamit akar, azt el is veszi”

Li Csholszu dél-koreai fametszőművész a korrupcióról, a két Koreáról és a magyarok természetszeretetéről.

Ficsor Benedek
2017. 09. 15. 18:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy mozgásban lévő mag nem tud meggyökerezni. – Maradj már nyugton! – üzeni Li Csholszu (Lee Chul Soo) a Földművesek mondása című fametszetén. És ha valaki, hát ő pontosan ismeri a magok filozófiáját: harminc éve dolgozik a földeken. Amikor pedig egy fárasztó nap után hazatér, a természet emberéből másfajta alkotóvá lényegül át, ő ugyanis Dél-Korea egyik legjelentősebb fametszetkészítő művésze. Munkáit most Budapesten láthatjuk, a Koreai Kulturális Központban múlt hét végén nyílt meg a Madarak felröppenése című kiállítása.

A budai hegyvidék lábánál, irodaházak, sportközpontok és éttermek gyűrűjében, a négy égtáj felé rohanó emberek forgatagában Li Csholszu metszetei – amelyeket legtöbbször rövid filozofikus költemények tesznek teljessé (Kovács Janka fordításában) – mintha lelassítanák az időt. Szinte halljuk, ahogy a magok gyökeret eresztenek a képein. A föld rezdülései pedig lassan a saját ritmusunkká válnak. Emberi alkotás és természet elválaszthatatlanul fonódik egybe, nem egyszerű visszatükröződés ez, sokkal inkább feltárulás. Már a képek anyaga sem mindennapi: a különleges koreai papír, a hanji a fehér eperfa rostos belső kérgéből kézi technikával készül, és a mesterek esküsznek rá, akár ezer évet is kibír. Li Csholszu nem a pillanatnak alkot.

Még akkor sem, amikor a napi politikára reflektál. A kiállításon látható az év elején készült Gyertyafények pagodája című munkája is, amellyel a korrupciós botrányba keveredett dél-koreai elnök, Pak Kunhje ellen tüntető tömegnek állított emléket. „Abban az évben Betegország lakói gyertyákat gyújtva mutatták meg a nép szívét”, amire a vezetők, „mivel korrupt rendszerüket feladni csak nem voltak képesek”, egyszerűen befogták a fülüket – üzente az ezeréves örökkévalóságnak az alkotás. S hogy a művészet erejét sosem szabad lebecsülni: az államfőt nem sokkal később leváltották, majd le is tartóztatták, vesztegetéssel és hatalommal való visszaéléssel vádolják.

Li Csholszu nem először reagált a saját eszközeivel a hatalmi visszaélésekre. Az 1954-ben született művész írónak készült, később mégis a képzőművészet felé fordult, autodidaktaként csatlakozott a Minjung mozgalomhoz, amely a kvangdzsui mészárlást követően – ahol több száz tüntető vesztette életét – vette fel a harcot az országot irányító katonai diktatúrával. – A tisztességtelen politika és az elnyomás ellen emeltem fel a szavam – mesélte lapunknak a művész. – Ahogy azonban lassan változott a rendszer, úgy készült egyre kevesebb politikai alkotásom.

Amikor a szabad választásokkal az ország 1987-ben maga mögött hagyta a diktatúrát, a művész családjával vidékre költözött. Művészete ekkortájt a zen buddhista tanításokból, mindenekelőtt Paj-csang Huaj-haj (Baizhang Huaihai) tanításaiból merített inspirációt. A VIII. században élt mester és iskolája úgy élte túl a buddhista üldözéseket, hogy nem adományokra, hanem a saját mezőgazdasági munkájukra támaszkodtak, megőrizve önállóságukat a nehéz időkben. Li Csholszu saját földjét művelve önellátó gazdaságot alakított ki, sőt, mint elmesélte, mivel nagyobb területen gazdálkodik, mint a környékbeliek, a termények jó részét ellenszolgáltatás nélkül elosztja a falubeliek között.

– Hiszen a természetet nem zsigerelhetjük ki a saját kedvünkre – fogalmazott. Az önzés nem kerekedhet felül az együttélés és a segítségnyújtás eszméjén. Gondolatai a metszeteken nyernek művészi formát. A másik kisegítésére siető lélek című művén elsőre egy hatalmas ujjlenyomatot látunk, alaposabban megvizsgálva azonban kiderül, nem csupán ujjlenyomat, de egy vetés barázdáit követjük a szemünkkel. A sorok között emberek dolgoznak. – Ha valaki gyorsabban halad, a sajátja végeztével a társa barázdájába fordul, hogy segítse a munkáját. Végül középen találkoznak. Az élet csak így működhet.

Paj-csang mester tanítása szerint „ha izzadság nélkül éled az életed, rosszabb vagy, mint egy koldus”, hiszen „a munka a létezők sorsa”. Ebben a munkában pedig lassan beleolvadunk a természetbe, ahogy azt a Munkanap című képén is látjuk: „Egész nap a rizsföldön robotolva az idő múlásával egyre jelentéktelenebbé válunk, mint valami piócaféle vagy lepke ” És ez a pióca közel sem lenézendő létforma, hiszen ahogy egy másik metszete hirdeti: „Ezen a világon nincs egy haszontalan élet sem. Sehol!”

Hiszen a létezésünk, ha hihetünk Li Csholszu művészetének, egy az univerzummal. Erről árulkodnak az ujjlenyomattá változó barázdák is, jelezve, hogy a megmunkált föld is mi magunk vagyunk. De erről beszél a Boldog születésnapot! című képe is, amelyen az anyaméhben úszó magzat köldökzsinórja a „millió csillag terébe” vezet. – Sajnos erről sokan elfeledkeznek. Manapság már alig tudunk békében élni a természettel, tönkreteszünk mindent magunk körül. Az ember olyan teremtmény, aki ha valamit akar, azt el is veszi – mondta a művész, majd különös bókkal lepett meg bennünket. Csak pár napot töltött Magyarországon, de ez idő alatt úgy tűnt neki, az emberek nálunk valóban aggódnak a természetért, nem úgy, mint Dél-Koreában, ahol hatalmas méreteket öltött a környezetszennyezés.

A buddhizmus metszetekbe zárt békéje a világpolitikai eseményeknek hála különös fénytörésbe kerül. Hiszen a mag hiába gyökerezik meg, ha jön a hidrogénbomba, s letarolja a termést. – Ami Észak-Koreában történik, az nem is annyira ijesztő, mint inkább szomorú. A rakétatesztek és az atomkísérletek nem vezetnek sehova. De a dél-koreai és az amerikai válaszlépésekkel sem értek egyet. Békére van szükség, mégpedig azonnal – fogalmazott. A két ország közti feszültségről a művész egyik leghíresebb, A madár egész testével repül című alkotása előtt beszélt. – Dél-Koreát általában a jobboldali politikával azonosítják, és ebben a rendszerben a kommunista Észak-Korea lesz a baloldali. De ahogy azt mindenki tudja, a madár nemcsak a jobb, és nem is csak a bal szárnyával, hanem az egész testével repül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.