– Ez a morcos, összefont karú figura én vagyok, tizenhét évesen – kezdi a tárlatvezetést Kármán Sándor a ceglédi Dobmúzeumban. A kép ötven éve készült, egy Beatles-lázban alapított zenekar, a Kugli és a Fókabácsiék vannak rajta. Kármán Sándor volt a formáció gitárosa.
Úgy lett belőle ütős, hogy a vendégdobosuk egy alkalommal nem ért oda a fellépésükre, így aznap este ő adta a ritmust. Egy évvel később, 1968 őszén jazzrandevút rendeztek Cegléden, amelyen részt vett Magyarország legkeresettebb jazzdobosa, Kovács Gyula is. Kármánra elementáris hatással volt a találkozás. Azon az estén Kovács virtuozitása és különleges egyénisége teljesen magával ragadta a fiatal fiút. – Azóta egyszer sem ébredtem úgy, hogy bárkitől meg kellett volna kérdeznem, merre van az előre – emlékszik vissza a Dobmúzeum alapítója.
Korán eldöntötte, hogy nem akar hivatásos zenész lenni. Huszonegy évesen nősült, és tudta, hogy az éjszakázós életmód nem egyeztethető össze a családdal. Úgy fogalmaz: merő gyávaságból választotta szülei foglalkozását, és lett dekoratőr, kirakatrendező, kiállításrendező, grafikus.
1971-ben megkapta az első fizetését, 1100 forintot. Amikor pár nappal később Budapest legnagyobb hangszerboltjában meglátta az amerikai Rogers dobfelszerelést, elképedt, hiszen a hangszeren a bérénél harmincszor nagyobb összegről szóló árcédula állt. A sors úgy hozta, hogy nem sokkal később a kezébe került egy New Musical Express magazin, amiben talált egy kupont. Ha ezt bárki elküldte a Ludwig dobgyártó cégnek Chicagóba, kapott cserébe egy 106 oldalas katalógust.
– Azt gondoltam, de jó lenne, ha a vasfüggöny kulcslyukán át be tudnánk húzni a külvilágot, de legalább néhány dobgyártó céget – emlékszik vissza a kezdetekre. A következő 15 évben 17 ezer levelet adott postára, amelyekben katalógust kért a világ minden részéről. Ezek képezik a Dobmúzeum könyvtárának alapját. – A dob technikai hangszer, ezért egy dobos élete végéig bővítheti a felszerelését. Olyan, mint egy női ruhatár, sosincs vége – mosolyog Kármán.