Körbejárunk bent, aztán majd ha 11 éves leszel, újra eljövünk, és összehasonlítjuk, mit szólsz – kérdezte reménykedve az apuka a kisfiától az Iparművészeti Múzeum kapujában vasárnap délelőtt, hátha sikerül becsalogatni a gyermeket. Neki azonban láthatóan egészen más tervei voltak, és egy gyors fejszámolás után tökéletesen meg is értettük a szempontjait. A múzeum teljes körű felújítás miatt öt évre zárja be kapuit, így a kisfiú éppen az utolsó nyugalmas napját tölti, mielőtt hétfőn beülne élete első tanórájára. Kinek van ilyenkor kedve műtárgyakkal bajlódni?
Az apuka kérdése azonban, még ha szándéktalanul is, túlmutatott a személyes „tragédián”, és a hazai kulturális élet egyik különös jelenségére világított rá. Mégpedig arra, hogy jó ideig nélkülöznünk kell több nagy múzeumot is. Az Iparművészeti rekonstrukciója öt esztendeig tart, de hamarosan bezár a Néprajzi Múzeum is, a Szépművészetire pedig még legalább egy évet várnunk kell, nem beszélve a Liget-projektről intézményeiről. Addig az élmény helyett a közönségnek marad a reménykedés, hogy mire a kisfiú hatodikba megy, a kormány ígéreteinek megfelelően valóban világszínvonalú múzeumokba látogathat majd el.
A zárás előtt az Iparművészeti Re:Start címmel egy utolsó nagy rendezvénnyel búcsúzott a közönségtől. Vasárnap 0 óra 1 perctől egyebek mellett épülettörténeti sétákkal, fényfestéssel, raktárlátogatással és mozimaratonnal várták a látogatókat, akik láthatóan vevők voltak a különleges finisszázsra, hiszen a múzeum belső terei már a korai órákban is megteltek.
Persze, ez az év nem is annyira a kiállításokról, mint a felújítás előkészítéséről szólt – emelte ki korábban a múzeum igazgatója. A Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte épület a hazai szecesszió egyik legszebb ékköve, ám elég volt csak vasárnap az első emeleti lépcsőforduló ablakán kinézni, hogy megértsük, a rekonstrukció nem várathat sokáig magára. A belső udvar falfelületén már kevesebb a vakolat, mint a folt, a gaztól felvert kövezeten egy szétesett tonettszék rohadt, és apró darabokban a lehulló Zsolnay-kerámiaburkolat nyomait is felfedezhettük.
Mindebből öt év múlva egy, a 21. század minden igényét kielégítő, korszerű intézmény, „Közép-Európa legizgalmasabb múzeuma” lesz. Azt kívánják elérni, hogy Lechner neve ugyanazt jelentse Budapesten, mint Gaudíé Barcelonában. Cselovszki Zoltán elmondta, a most háromezer négyzetméteres kiállítótér tízezer négyzetméteresre bővül majd, és egy új szárny is épül, amelynek homlokzata Lechner eredeti terveit követi, belül viszont a kortárs múzeumi elvárásoknak megfelelő épület lesz.