Felszentelik a Nemzeti Színházat – kapta fel a média a hírt ezelőtt öt esztendeje (inkább ironizálva, gúnyolódva az eseményen), amikor Vidnyánszky Attila átvette az ország első számú teátruma irányítását Alföldi Róberttől. A szertartást ugyan bizalmas, szűk körben tartották, ám az áldást az új igazgató a nagyközönség előtt is megismételte a korszak első bemutatójának, Tamási Áron Vitéz lélek című darabjának segítségül hívásával.
A nyitóelőadás nyilvánvalóan szimbolikus; az volt Alföldi hivatalba lépésekor is. Akkor a mai orosz irodalom kellően tehetséges és provokatív, sokszor megütközést keltő alakjának, Vlagyimir Szorokinnak A jég című regényéből született adaptációval nyitottak, Mundruczó Kornél korábbi rendezését felújítva. Tamási és Szorokin között hosszú az út, ennek megfelelően nagyon látványos volt a változás is, amit a közönség a Nemzetiben tapasztalhatott. (Természetesen nem minőségbeli, hanem szemléletbeli különbségre gondolunk.)
Kétségtelen, hogy az új igazgató nehéz körülmények között látott munkához: a színészek mintegy fele távozott, például Molnár Piroska, Kulka János, Gáspár Sándor, László Zsolt, Stohl András, Hevér Gábor, Makranczi Zalán; maradt viszont Törőcsik Mari, Udvaros Dorottya, Blaskó Péter, Bodrogi Gyula, Sinkó László (a kiváló művész 2015-ben elhunyt), Szarvas József és (egy ideig) Básti Juli. A társulathoz szerződtek ugyanakkor Vidnyánszky régi és tehetséges alkotótársai (Szűcs Nelli, Trill Zsolt, Rácz József), országosan ismert művészek (Bánsági Ildikó, Nagy-Kálózy Eszter, Eperjes Károly – aki egy ideig igazgatóhelyettesként működött –, vagy a tavaly szintén máshová szerződő Reviczky Gábor). A helyzetet az is nehezítette, hogy az addigi repertoár – különféle okokból – szinte teljesen eltűnt a kínálatból. (Helyét általában Vidnyánszky korábbi rendezései vették át.)
Közben az új igazgatót folyamatos bel- és külföldi támadások érték, jórészt amiatt, hogy látványos kormánytámogatással került posztjára. (Holott tény – pályáztatás ide vagy oda –, hogy a Nemzeti vezetőjének kiválasztásába a politika a rendszerváltozás után is sajnálatos módon mindig beleszólt.) A leglátványosabban egyébként az osztrák testvérintézmény, a Burgtheater protestált, előbb vendégjátékot mondott le; igaz, idővel ugyan részt vettek a Nemzeti által rendezett nemzetközi fesztiválon, ám a kölcsönös és nyilvános egymásra mutogatás ekkor sem maradt el. Bírálat érte az új direktort azért is, mert fontos színházi pozíciókat vont a befolyása alá.