Némiképp vitázva Bölcs Salamon királlyal

Tamid, azaz mindig, újra meg újra: 33 év után újult meg a Magyar Zsidó Múzeum állandó kiállítása.

Tölgyesi Gábor
2017. 09. 21. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar zsidóság hasznos, történetileg hozzáforrott része volt mindig a magyar társadalomnak – olvashatjuk az Izraelita Magyar Irodalmi Társulat 1933-as évkönyvében. A Zsidó Tanács egykori főtitkára, Munkácsi Ernő ügyvéd, író − aki 1934 és 1942 között a Magyar Zsidó Múzeum igazgatója is volt – a Múzeumegyesület nyári közgyűlésén ekként láttatta a zsidó múzeum történeti gyűjteményének tanulságát. Az intézmény 1932 decemberének végén nyílt meg a Dohány utcai zsinagóga melletti önálló épületben (az első múzeum 1916-ban létesült egy lipótvárosi magánlakásban). Ám − amint az a beszámolóból is kiderül − nem csak a Nemzeti Múzeum főigazgatója, Varju Elemér, vagy a neves művészettörténész és művelődéspolitikus, Gerevich Tibor elismerését vívta ki. Néhány hét alatt a főváros egyik legnépszerűbb kulturális intézménye lett, a „férfiak, nők, a kispolgári társadalom és az intelligencia” örömmel gyönyörködött a zsidó művészet tárházában. A múzeum híre bejárta a világsajtót, előszeretettel keresték fel külföldi látogatók is.

Munkácsi Ernő írásában a józan helyzetfelismerés és a töretlen optimizmus keveredik. A zsidóság története legfontosabb aktuális eseményének azt a tragikus változást tartotta, amely a német zsidóság helyzetében beállott (Adolf Hitler január 30-án került hatalomra). Ugyanakkor az Árpád-kori emlékeket is bemutató gyűjteménytől azt várta, hogy súlya alatt összeomlanak a zsidóság „magyarságra való kárhozatos befolyásáról” szóló vádak.

A magyar zsidók első írásos említése egyébként a X. századból való, de korábbról, már az ókori római Pannoniából, az egykori Brigetio, azaz a mai Komárom területéről is ismert egy zsinagóga építési felirata. Munkácsi Ernőnél azokról a tárgyalásokról is olvashatunk, amelyeket Serédi Jusztinián hercegprímással folytattak egy III. századi pannoniai zsidó sírkőről, amelyet a századfordulón találtak a Duna esztergomi szakaszánál, és a prímási palota kertjében állították ki. Júda és Kasszia görög nyelvű sírköve majdnem féltonnás cáfolata a gyökértelenség vádjának – ezt a sírkövet a múzeum még abban az évben meg tudta vásárolni, s ma is büszkén mutatja be.

Továbbra is kedvelt a turisták körében a Dohány utcai zsinagóga és a múzeum, ám most újra nyitna a hazai látogatók felé is, hogy megmutassa, a zsidó kultúra valójában nem annyira ismeretlen, idegen, amilyennek néha tűnhet. (Nemcsak a Tízparancsolat, a hét napjai is bibliai örökség, csak épp a végén sokan nem emeljük magasabbra a lelkünket a fények meggyújtásával.) Így a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár igazgatójának, Toronyi Zsuzsannának köszönhetően néhány napja megújult az első emeleti, állandó kiállítás is, aminek épp ideje volt: erre utoljára 1984-ben volt példa. Az új kiállítás címe Tamid (jelentése: mindig, folyamatosan, újra meg újra), ami eredetileg az élet örök körforgására utal, de a jelenleg 421 judaikát bemutató tárlatot is jellemzi: a műtárgyakat ugyanis folyamatosan cserélgetni fogják.

Az első terembe lépőt a Prédikátor könyvének ismert sora fogadja: „Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni, mert nincs semmi új a nap alatt.” Ám Bölcs Salamon királlyal némiképp vitázva felvetődik a látogatóban: talán mégsem minden hiábavaló fáradozás. S bár a tárgyak leírása rövid – a Milev mobiltelefonos alkalmazás segítségét nagyon érdemes igénybe venni −, maguk a tárgyak is rendkívüli történeteket, olykor regényeket mesélnek el.

Ilyen például az 1695-ből származó Amszterdami Haggada, amelynek képeihez Abraham ben Jakob, az egykor protestáns, majd zsidó hitre áttért holland illusztrátor Matthaeus Merian 1625 és 1630 között megjelent sorozatának, az Icones Biblicae-nak a rézmetszeteit hívta segítségül. A szédereste ábrázolása ebben a kötetben egybecseng a protestáns imakönyv utolsó vacsorájának ábrázolásával. Ráadásul az Amszterdami Haggadát az egyik első magyarországi nyomdász, a protestáns Misztótfalusi Kis Miklós betűkészletével nyomtatták, amely olyan szépre sikerült, hogy azóta a szép betűtípust amszterdami betűnek hívják a kalligráfiát nagy becsben tartó zsidó kultúrában is. A purim ünnepéhez kapcsolódó, a zsidók csodálatos megmeneküléseit megörökítő, XVII–XVIII. századi megillák között ugyanakkor megtalálhatjuk az 1945-ben íródott Horthy-megillát is, ami a pesti gettó túlélőinek történetét írja le.

Az ünnepnapokon, születésen, házasságon és halálon át a kiállítás zsidó térbe vezet, ahol a diaszpóra fontos helyszínei kerülnek előtérbe, ám tudatosan nem teszi központi témává a holokauszt tragédiáját. Elég ugyanis innen kinézni az ablakon: a látvány a Hősök Zsinagógájára tárul, amely az I. világháborúban elesett katonáknak emeltetett, előtte a temetőkertben pedig fiaik és leányaik nyugszanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.