Ő az oka, hogy bomba van a szívünkben

A békebeli kávéházi cigányzenék simán a feledés homályába vesztek volna, ha nincs például a Budapest Bár.

Tölgyesi Gábor
2017. 09. 03. 14:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Próbatermében zongora, rengeteg gitár, trombita és hegedű van, mindegyiken játszik is. Hányféle hangszert tud megszólaltatni?
− Brácsázom még, játszom harmonikán is, trombitálni pedig négy hónapja tanulok.

− Hány éves volt, amikor először vett hangszert a kezébe?
− Még csak öt.

− Mennyit kellett gyakorolnia?
− Az elején szinte semmit, tíz perceket. Amikor zeneiskolába kerültem hat-hét évesen, onnantól napi egy-két órát. Tizenévesen négy-öt órát hegedültem, de voltak nyarak, amikor hét-nyolc órát.

− A kamaszkor a zeneiskolásoknak is nehéz tud lenni. Nem lázadt?
− Valójában nem. Nagyon szeretem a zenét, szerettem volna minél előbb a színpadon állni. Szerencsére ez sikerült is, tizennégy évesen a 100 Tagú Cigányzenekarba kerülhettem.

− Sőt mindössze tizennyolc volt, amikor a zenekar legfiatalabb prímása lett. Ez hogyan sikerült?
− Én voltam az utolsó a sorban, a százegyedik. Eltelt nagyjából négy év, amikor a zenekaron belül szintfelmérést hirdettek. Minden poszt újra szabaddá vált, lehetett prímásnak is jelentkezni. Szenthelyi Miklós hegedűművész is a zsűriben volt, ahogy Boross Lajos prímás is. Megfeleltem. Tizen-egynéhány évet töltöttem el a zenekarban, aztán szerettem volna közelebb kerülni a klasszikus zenéhez. Szerencsémre fölvettek a Zeneakadémiára, Dénes László professzorhoz kerültem. Közben nagyon sok műfajban kipróbáltam magam. Zenéltem a világzenét játszó Besh o droM-ban, az alternatív Kistehén Tánczenekarban, az autentikus cigányzenében erős Romano Dromban. A Pannonia Klezmer Bandnek is sokáig voltam a vendégművésze s még egyéb zenekaroknak. Miután lediplomáztam, a különféle hatások letisztultak bennem, már saját zenekart szerettem volna. Így indult be a Budapest Bár 2007-ben.

− Jazzhegedűsök nem inspirálták?
− Dehogynem, Stéphane Grappellit imádom, Jean-Luc Pontyt szintén. Mi is rengeteg szvinget játszunk. A hegedűsök mellett inspirált Django Reinhardt is, a Django gitárt ezért vettem meg. Amikor pedig bossa novát hallgattam, akkor meg a klasszikus gitárt. Mikor jött a balkáni zene, megtanultam harmonikázni. A zongorán klasszikusokat játszottam, Chopint, Beethovent, Mozartot. Tényleg sokfajta műfajt, stílust szeretek. Persze nagyjából minden hangszeren el lehet játszani bármit, de azért mindig akadnak olyan műfajok, amelyeknek van egy-egy jellegzetes hangszerük. Ha a francia tánczenéről, a musette-ről vagy a balkáni muzsikáról beszélgetünk, elengedhetetlen a harmonika. Chopinről rögtön a zongora jut az eszünkbe, a brazil bossa nováról a gitár. Azért szerettem volna megszólaltatni ezeket a hangszereket, hogy minél hűebben vissza tudjam adni azt a hangzásvilágot, amelyet gyerekkoromtól fogva hallok e műfajokban. Ám valahogy azt éreztem, bármit játszok is, tanulok is, a cigányzene az én zenei örökségem. A húszas-harmincas évek patinás kávéházi cigányzenéjét szerettem volna olyan formában visszaadni a közönségnek, hogy az sokféle korosztálynak örömet szerezzen.

− Valószínűleg sokaknak meglepetés lehet, hogy a békebeli slágerek valójában kávéházi cigányzenék, nem csupán Karády Katalin vagy Jávor Pál egy-egy legendás filmje kedvéért íródtak. Kik a szerzőik?
− A legnevesebbek között említhetem Eisemann Mihályt vagy Seress Rezsőt. Hasonlóan a magyarnóta-szerzőkhöz, itt is kevés cigány művészt találhatunk; hetven-nyolcvan százalékban zsidó származásúak voltak. A cigány szerzők közül Dankó Pista a legismertebb az Eltörött a hegedűmmel vagy az Egy cica, két cicával. Ezeket a nótákat a cigányzenészek éltették a kávéházakban, szórakozóhelyeken. Akárhogy is írták meg a dalokat, mindig megpróbálták a saját világukra formálni.

− A dalok egy része szerelmi vallomás Budapesthez. Ekképp hasonlítható a párizsi sanzonhoz vagy a lisszaboni fadóhoz is, amelyek szintén most élik a reneszánszukat. Mi lehet a jelenség oka?
− Nehéz erre választ találni. Az elmúlt évtizedek zenei trendjeiről nemrég beszélgettünk Jávori Ferenc Fegyával – a Budapest Klezmer Band vezetőjével. A kilencvenes évek közepén latin láz volt, majd világszerte Balkán-őrület lett. Utána mintha finomabb zenékre vágytak volna az emberek. 2007-ben ezt még nem mértem föl. Amikor a Budapest Bár gondolata megszületett, abban inkább szerepet játszott a feleségem, Gáncs Andrea, a zenekar menedzsere, producere. Igaz, az ötlet már érlelődött bennem a kilencvenes évek végén. Az akkori törzshelyem a Tütü Tangó kávéház volt az Opera oldalában, ahol ronggyá hallgattuk Manu Chaót és a hasonló zenéket. Föltűnt: miközben egyre-másra nyílnak a kávéházak, nagyon másfajta kávéházi kultúra kezd kialakulni Budapesten, mint ami egykor volt. Hiányoztak például a magyar dalok, holott hatalmas a kávéházidal-kincsünk. A húszas-harmincas években Párizshoz lehetett hasonlítani a rohamléptekben fejlődő magyar fővárost, ahol olyan világsztárok is fölléptek, mint Josephine Baker. Több mint hatszáz kávéház működött Budapesten, ennek majdnem a felében volt élő muzsika többnyire cigányzenészekkel. Régen nagy divat volt az is, hogy a cigányzenekarok néhány pillanat alatt tánczenekarrá alakuljanak át. A cimbalmos átállt dobolni, a hegedűs szaxofonozni, a bőgős basszusgitározni. Amikor a Budapest Bár elindult, s bekerült a dob, a harmonika, a gitár, még nem is tudtuk, milyen példát követünk, csak később, amikor a zenekar már futott, mondta sok idősebb zenész: fiam, mi is így muzsikáltunk régen! Nem a hetvenes-nyolcvanas évek keletnémeteknek játszott éttermi cigányzenéje indította be a képzeletemet, hanem a húszas-harmincas évek kicsit füstös, kicsit romlott világa. Amikor mindenkinek volt törzshelye, az elitnek és az ágyrajáróknak is. Volt kávéháza a munkásnak, a hajósoknak több is a Duna-parton, s olyan emblematikus helyek voltak, mint a New York vagy az Ostende, ahonnan a Rajkó Zenekar is elindult. Nagyon örülök, hogy ilyen sikert arathattunk ennek a világnak a dalaival.

− A siker már tíz éve tart, túl vannak nyolcszáz koncerten, holott eredetileg csak egy lemez erejéig álltak össze.
− Tényleg nem számítottam ilyen fogadtatásra. A Tütü Tangóban mindössze azon gondolkodtam, hogyan lehetne közelebb vinni néhány régi dalt a jelen emberéhez. Szerencsémre a főiskolán találtam meg azokat a barátaimat, akikkel a zenekart megalakítottuk. Olyanokat kerestem még énekesnek, akik a személyiségükkel megfogtak, és képesek a dalokat a régi manírok nélkül, másfajta energiával előadni. Így lett mára tizenegy állandó énekesünk, legutóbb Mező Misi csatlakozott hozzánk. Annyi jó dal van még, amiért kár volna, ha feledésbe veszne!

− Hány lemeznél tartanak?
− A jubileumi, tizedik album november közepén jön, főként saját dalok lesznek rajta, de Presser Gábor is írt zenét egy Petri György-versre. Nyár elején jelent meg a Best of Budapest Bár 10 című dupla lemezünk, amely úgy született, hogy a Facebookon megkértük a közönséget, a több száz dalunk közül válogassa ki az általa legkedveltebbeket.

− Erre az albumra a rejtőzködő krimiíró, Kondor Vilmos írt előszót. Őt hogyan találták meg?
− Juhász Anna irodalmárnak köszönhetően, e-mailben. Elsőként a Pesti éjszakák című estünkhöz írt, amelyen Jordán Adél és Ónodi Eszter közreműködésével prózában is felelevenítjük a régi pesti éjszakák hangulatát. Nagyon szeretem a regényeit, s kiderült, írás közben ő is sokszor hallgatott Budapest Bárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.