− Próbatermében zongora, rengeteg gitár, trombita és hegedű van, mindegyiken játszik is. Hányféle hangszert tud megszólaltatni?
− Brácsázom még, játszom harmonikán is, trombitálni pedig négy hónapja tanulok.
− Hány éves volt, amikor először vett hangszert a kezébe?
− Még csak öt.
− Mennyit kellett gyakorolnia?
− Az elején szinte semmit, tíz perceket. Amikor zeneiskolába kerültem hat-hét évesen, onnantól napi egy-két órát. Tizenévesen négy-öt órát hegedültem, de voltak nyarak, amikor hét-nyolc órát.
− A kamaszkor a zeneiskolásoknak is nehéz tud lenni. Nem lázadt?
− Valójában nem. Nagyon szeretem a zenét, szerettem volna minél előbb a színpadon állni. Szerencsére ez sikerült is, tizennégy évesen a 100 Tagú Cigányzenekarba kerülhettem.
− Sőt mindössze tizennyolc volt, amikor a zenekar legfiatalabb prímása lett. Ez hogyan sikerült?
− Én voltam az utolsó a sorban, a százegyedik. Eltelt nagyjából négy év, amikor a zenekaron belül szintfelmérést hirdettek. Minden poszt újra szabaddá vált, lehetett prímásnak is jelentkezni. Szenthelyi Miklós hegedűművész is a zsűriben volt, ahogy Boross Lajos prímás is. Megfeleltem. Tizen-egynéhány évet töltöttem el a zenekarban, aztán szerettem volna közelebb kerülni a klasszikus zenéhez. Szerencsémre fölvettek a Zeneakadémiára, Dénes László professzorhoz kerültem. Közben nagyon sok műfajban kipróbáltam magam. Zenéltem a világzenét játszó Besh o droM-ban, az alternatív Kistehén Tánczenekarban, az autentikus cigányzenében erős Romano Dromban. A Pannonia Klezmer Bandnek is sokáig voltam a vendégművésze s még egyéb zenekaroknak. Miután lediplomáztam, a különféle hatások letisztultak bennem, már saját zenekart szerettem volna. Így indult be a Budapest Bár 2007-ben.
− Jazzhegedűsök nem inspirálták?
− Dehogynem, Stéphane Grappellit imádom, Jean-Luc Pontyt szintén. Mi is rengeteg szvinget játszunk. A hegedűsök mellett inspirált Django Reinhardt is, a Django gitárt ezért vettem meg. Amikor pedig bossa novát hallgattam, akkor meg a klasszikus gitárt. Mikor jött a balkáni zene, megtanultam harmonikázni. A zongorán klasszikusokat játszottam, Chopint, Beethovent, Mozartot. Tényleg sokfajta műfajt, stílust szeretek. Persze nagyjából minden hangszeren el lehet játszani bármit, de azért mindig akadnak olyan műfajok, amelyeknek van egy-egy jellegzetes hangszerük. Ha a francia tánczenéről, a musette-ről vagy a balkáni muzsikáról beszélgetünk, elengedhetetlen a harmonika. Chopinről rögtön a zongora jut az eszünkbe, a brazil bossa nováról a gitár. Azért szerettem volna megszólaltatni ezeket a hangszereket, hogy minél hűebben vissza tudjam adni azt a hangzásvilágot, amelyet gyerekkoromtól fogva hallok e műfajokban. Ám valahogy azt éreztem, bármit játszok is, tanulok is, a cigányzene az én zenei örökségem. A húszas-harmincas évek patinás kávéházi cigányzenéjét szerettem volna olyan formában visszaadni a közönségnek, hogy az sokféle korosztálynak örömet szerezzen.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!