A bűvész, az idomár és a köztük őrlődő nő

Hosszú idő múltával újra elővett Márai-darab: hetven évvel a Varázs ősbemutatója után is elmaradt a varázslat.

Tóth Szabolcs Töhötöm
2017. 10. 16. 16:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zajló Duna, zöld jégtáblák, romba döntött Budapest. A Kossuth híd azonban már félig kész, a gyalogosforgalom már megindult, mély ájulásából lassan ébred a folyóba rogyott város – nem egész egy évvel az ostrom vége után. 1946 fagyos januárjának közepén Márai Sándor is ott gyalogol a hídon, Pest felé siet, a Vígszínházba, a Varázs című darabjának utolsó előadására. Leányfaluról utazik be a fővárosba; itt vészelte át az ostromot – budai lakásába, amelyet bombatalálat ért, nem tudott visszaköltözni. Két világ között baktat egy ember: háta mögött az, ami végérvényesen eltűnt, előtte az, ahová sosem fog megérkezni igazán.

A harmadik felvonás elején rövid időre beül a páholyba. Beül, hogy meghallgasson a Varázsból egy mondatot. „Vegyünk egy embert. Természetesen csak kölcsönbe, és rövid időre. Ennek a kelléknek ez a sajátsága” – mondja a harmadik felvonás elején a színpadon Krisztián, a hatvanéves, visszavonulására készülő bűvész, utolsó varázsmutatványa előtt. „Ezt meghallgatom – írja Márai naplójában –, aztán csendesen felállok és elmegyek a színházból. Csak ezt akartam hallani.”

A darab egyébként teljes bukás. Az író a színészeket okolja („szabályosan megölték, mint manapság mindent”), a rosszindulatú sajtót, a süket közönséget, megemlékezve arról, hogy a híd nélküli, hiperinflációs Budapesten, fűtetlen, jéghideg színházban, ínségben játszották művét hónapokon át. Negyvenszer, szám szerint.

Az 1945-ben elkészült színmű – amelynek témája Márai kedvenc drámai helyzete, a szerelmi háromszög volt – valóban nem hatotta meg a sokkal nagyobb drámából ocsúdó pestieket. „Pihenj jól, szegény kis Varázs, az irodalom és az emlékezés alvilágában!”, búcsúztatta az író gyöngéden, hogy aztán a Varázs több mint hetven évre mély álomba merüljön, és lekerüljön a pesti színházak műsoráról.

A budapesti Pinceszínház most tett egy kísérletet, és felébresztette dermedt álmából a darabot. Az október 6-ai premieren pedig szegény Varázs, mint valami egykedvű Csipkerózsika, tett néhány bizonytalan lépést a színpadon, majd visszadőlt aludni.

Ez kevésbé a rendező, Kőváry Katalin hibája. Nem is a színészeké. A tisztelet és a lelkesedés is tetten érhető a kísérletben, de a darab – hogy is fogalmazzunk méltóan a nagy íróhoz – nem tartozik Márai átütőbb munkái közé, komolyan venni nehéz. (Persze azoknak, akik egyébként szeretik műveit – magam is közéjük tartozom –, mindez nem is szegi kedvét.)

A hatvanéves cirkuszi bűvész, Krisztián (Hirtling István), aki épp ifjú arája, a pár hónapja nőül vett, húszéves Estella (Dobra Mara) születésnapját készül megünnepelni hotelszobájában, sekélyes alaknak hat. Leginkább jellemző karakterjegye, hogy olvas – lássuk be, a színpadon ez nem tartogat túl sok meglepetést.

Estella, az artista fő tevékenysége, hogy ziláltan menekül ösztönei elől, ide-oda, de leginkább mindhiába: bár tudja, hogy Maharama (Bárnai Péter), a cirkusz tigrisidomára, a gaz csábító majd eldobja őt, mégis az ifjút választja az otthont és értelmet ígérő varázsló helyett. A depressziós bűvész, a hősködő idomár és a közöttük hánykódó, hisztérikus nő háromszöge nem is rejt igazán drámai mélységet, olybá tűnik, mintha résztvevői idegesítően komolyan vennének egy vásári komédiát. Talán maguk a színészek is szűknek érzik a kétdimenziós figurákat, amelyekbe bele kell gyömöszölniük magukat. És a darab nem segít. Bekövetkezik az is, aminek elmaradásában a néző talán végig igyekszik reménykedni, nevezetesen: a végkifejlet során Krisztián didaktikusan kifejti a bűvész és a Vihar Prosperója közötti párhuzamot. Szóval a varázsló eltöri pálcáját. És tényleg, a szerelmét az ifjabbnak bölcsen átengedő Krisztián is kettéreccsenti a bűvészbotot. De hogy biztos legyen abban, hogy tényleg senki nem távozik majd a nézőtérről megértés és útravaló nélkül, Shakespeare művének vonatkozó passzusát is felolvassa.

Ez pedig sok, komikusan sok, még akkor is, ha néha tényleg elhangzanak Máraitól is erős mondatok a Varázsban. Ahogy az író naplójából idézett rész is kétségtelenül az. Ezek viszont nem mentik meg a Varázst, és nem mentette meg a darabot a bukástól 1946-ban sem, amikor az olykor bántóan ösztönlényre írt Estellát Tolnay Klári alakította.

Tőle lehetett megtudni egyébként, évtizedekkel a bukást követően, évekkel Márai halála után is, hogy az író beleszeretett a színésznőbe a próbák és az előadások idején. Találkozgattak is, szinte újrateremtve a színpadon zajló, kicsit naftalinos történetet sokkal nagyobb téttel, visszafojtott lélegzettel, hús-vér valóságban.

És talán itt lesz a Varázs izgalmas alkotás. Ha a néző úgy ül be a színházba, hogy ismeri ezt a hallgatást. A randevúkról, „a lucskos, rémes ítéletidőben” az Országház kávéház előtt. És ismeri a naplót, amely persze hallgat erről a szerelemről, mert a lapokon eközben sokkal többről van szó.

Ami a színpadon mesterkélt vagy visszafogott, a naplóból katartikus erővel bomlik elő: az érett férfikor drámája, a háború utáni lehetetlenség, a korábbi élettel való leszámolás és a kilépés igénye. Egy valódi, tragikus sorsú Prospero beszél hozzánk, nem a színpadi(as) Krisztián.

Márainak manapság kultusza van, nemcsak olvasótábora. Imigyen – talán abban a tudatban, hogy a nézők többsége ismeri a ’46-os élettörténetet is – nem öncélú vállalkozás újra színpadra vinni a Varázst. És éppen ezért talán mégis lehet létjogosultsága a színműre precízebben hagyatkozó, tisztelettudó rendezői megközelítésnek is.

Nem hagy nyugodni azonban a gondolat, hogy itt író és műve, a cselekmény és az élethelyzet annyira kibogozhatatlanul gabalyodik egymásba, hogy egyszer mindez megérne egy merészebb kísérletet. Színházat a színházban. Rosencrantzot és Guildensternt.

A páholyba érkező Márait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.