Andy Vajnát váltaná Kálomista Gábor?

A Megafilm vezetője, Kálomista Gábor 2001-ben közel állt a filmügyi kormánybiztoséhoz hasonló poszthoz.

Tölgyesi Gábor
2017. 10. 11. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Megafilm producere, Kálomista Gábor sosem rejtette véka alá a véleményét: a sokak által nézett zsánerfilmeket részesíti előnyben a szerzői filmekkel szemben − legyen a vetítésen tömeg, a kasszában pedig sok pénz. E nézettel a független producerként éppen húsz éve bemutatkozó Kálomista sosem volt egyedül, de mindig is ő volt a leghangosabb. Ám a zsúfolt mozik ideájának az ő filmjei sem tudtak mindig megfelelni.

A producer rendszeres szereplője a híreknek, főként amiatt, hogy a 2010-es kormányváltás óta milliárdos nagyságrendű megbízásokat kapott az MTVA-tól olyan csapnivaló sorozatokra, mint a Fapad és a Munkaügyek, de olyan értékelhető szériákra is, mint a Hacktion vagy a Tóth János. A Megafilm az Andy Vajna-féle Magyar Nemzeti Filmalapnál is rendre eredményesen pályázik. A filmalaptól 285 millió forintos támogatást kapó Coming out több mint 150 ezer nézőt vitt a mozikba, a Tőzsér Attila társproducerrel készült, idén bemutatott Pappa pia pedig több mint 1 milliárd forintot nyert el az alaptól, nézettsége 200 ezer felett jár.

E számok meg sem közelítik a 2005-ben bemutatott, Csak szex és más semmi 438 ezres közönségszámát, amelyet még a filmalap elődje, a 2012-ben felszámolt Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) támogatott 65 millió forinttal. Ám a filmalap által 790 millió forinttal támogatott Veszettek, valamint a 328 milliót kapó, idén bemutatott Kojot megbukott a mozikban, mintegy igazolva azt, hogy a produceri – és a rendezői – szándék sem biztos recept a sikerhez. Kálomista a filmalapot okolta a bukásokért, míg a filmalap szerint a filmet forgalmazó HungariCom Kft.-é a felelősség – e céget Kálomista felesége, Kálomista Zsuzsanna vezeti. Mindezek fényében is érdekes az a filmszakmai pletyka, amelyet a HVG ismertetett a napokban, miszerint Andy Vajna filmügyi kormánybiztos utódja Kálomista Gábor lehet: a producer ugyanis már 2001-ben közel állt egy hasonló – még ennél is nagyobb hatalmat adó – poszthoz, ám végül nem lett belőle semmi. A filmfinanszírozási reform egyik nagy nyerteséről azonban rendre elfeledik, a 2010-es kormányváltás előtti, MMKA-s rendszer egyik nagy nyertese is ő volt, s kezdetben azt vallotta: állami támogatás nélkül is lehet sikeres magyar filmet készíteni.

1997 februárjában mozilázban égett az ország: ekkor mutatták be Tímár Péter Csinibabáját. A produceri fantáziát nem csak az mozgatta meg, hogy egy film, amely nem kapott állami támogatást, hogyan tud több mint félmillió nézőt a mozikba csábítani. A Csinibaba néhány hónap alatt megduplázta a belefektetett pénzt. Ez mintegy negyvenmillió forintot jelentett, ami akkoriban kiemelkedő költségvetésnek számított.

A rendszerváltás előtt Kálomista a kővágóörsi Béke Tsz kertészeti ágazatvezetője volt, majd annak megszűnésével az ország negyedik vadászboltját nyitotta meg Badacsonytomajon, Horváth Balázs veszprémi ügyvéd – későbbi belügyminiszter – segítségével. Sára Sándor és fia, Sára Balázs barátságának köszönhetően került a Duna Televízióhoz: sofőrként kezdte, gyártásvezetőként fejezte be – akkoriban sok gyártásvezető fogott egy addig ismeretlen tevékenységbe, a producerségbe. Kálomista a Csinibaba sikerén felbuzdulva győzött meg arról több nyugat-dunántúli vállalkozót, hogy magánpénzből, olyan filmrendezővel, mint Tímár Péter, anyagi sikert is el lehet érni a mozikban. Ez a vágyott sikerfilm lett a Zimmer Feri, amelybe kiugró költségvetéssel, 83 millió forinttal vágtak bele. „Tokkal, vonóval, promócióval kihoztuk 106 millióból” – mondta a film elkészülte után a producer. A társadalomkritikai felhangú bohózat 350 ezres nézőszám felett lett volna anyagilag sikeres, de csak alulról súrolta a 200 ezret. A „bukásért” Kálomista a multiplex mozikat okolta. „Andy Vajna szép pénzt csinált A miniszter félrelépből. Csakhogy ő tulajdonosként benne van a multiplexhálózatban. Megtehette, hogy a saját filmjét éjjel-nappal nyomassa ott. Külön szám ez a multiplex. A szűk piac 70 százaléka az övék, a dollárpapáké” – nyilatkozta utóbb. S bár a következő évben A miniszter félrelép szinte teljes szereplőgárdáját leszerződtette a 184 milliós költségvetésű Ámbár tanár úrhoz, a 239 ezres nézőszámmal megint nem sikerült kaszálni a befektetőknek.

A filmfinanszírozási rendszert, az MMKA-t sokszor joggal bíráló Kálomista Gábor 2000-ben már a filmszemle zsűrijében ült, a 2001-es Vakvagányoknál pedig már feladta független produceri álmait: pályázott az MMKA-hoz, sikerrel. (A Megafilm 2009-ig közel 1,2 milliárd állami forinttal a második legtámogatottabb filmes cég volt az MMKA-nál, de az Országos Rádió és Televízió Testülettől is csurrant-cseppent.) 2001 áprilisában az állami privatizációs cégnél, az ÁPV Rt.-nél esélyes jelölt volt a Mafilm vezérigazgatói posztjára. Az ország akkor egyetlen filmgyártó bázisát az első Orbán-kormány épp Filmközpont Rt.-vé tervezte alakítani – a végül meg nem valósult állami vállalat nemcsak a filmes támogatásokról döntött volna, hanem arról is, kit enged bemenni a stúdiókba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.