– Őszintén, nem – felelte John Steinbeck arra a kérdésre, vajon megérdemelte-e az irodalmi Nobel-díjat. Az amerikai író 1962-ben kapta meg az elismerést „realisztikus és nagy képzelőerejű írásaiért”. Nagy fölháborodást váltott ki a döntés; egy svéd napilap szerint az akadémia egyenesen a legnagyobb hibáját követte el. Ám arról a kritikusoknak fogalmuk sem lehetett, hogy az Egerek és emberek és az Édentől keletre szerzője volt a legkevésbé rossz választás abban az évben. A jelölési és döntési folyamatba ugyanis senki sem láthat bele, az akadémia ötven évre páncélszekrénybe zárja a jegyzőkönyveket. Ez után föloldják a titkosítást, így ha fél évszázados csúszással is, de bepillantást nyerhetünk a svéd akadémia tagjaiból álló Nobel-bizottság működésébe.
Az idei irodalmi Nobel-díjat előreláthatólag csütörtökön adják át. Okulva a tavalyi döntés körüli felhajtásból, ne vegyünk mérget rá, hogy már ezen a héten fölszáll a fehér füst. A 2016-os győztes személyére a szokásosnál többet kellett várni, de kétségkívül megérte, hiszen az amerikai énekes-dalszerző, Bob Dylan díjazása az elismerés történetének talán legnagyobb kritikai visszhangját váltotta ki. A Kurt Vonnegut által (három évtizede) a legrosszabb élő költőnek nevezett Dylan kitüntetését számos világhírű író bírálta. „Azt hiszem, tényleg itt a végítélet, hogy ez megtörténhetett” – fogalmazott lapunknak Krasznahorkai László az énekes elismerése kapcsán. A 2010-es Nobel-díjas Mario Vargas Llosa hangsúlyozta, az amerikai előadó „jó énekes, de egyáltalán nem nagy író”. Akadt, aki szerint Dylan Nobel-díja olyan, mintha egy gyorséttermet ismernének el három Michelin-csillaggal. Karl Ove Knausgaard norvég író ugyan briliánsnak nevezte az énekest, de mint írta, kitüntetését beárnyékolja, hogy olyan írókat szorít háttérbe, mint Thomas Pynchon, Cormac McCarthy és Philip Roth.
És ezzel a Svéd Akadémia egyik legfájóbb pontjára tapintott. Az elmúlt több mint száz évben számtalan kritika érte a Nobel-bizottságot, amiért az esztétikai helyett politikai elvek mentén döntenek a díjazottakról, vagy ha mégis az irodalmi értékek alapján választják ki a győztest, szűk látókörűnek bizonyulnak. Tolsztoj, Csehov, Mark Twain vagy Zola helyett olyan szerzőket tüntettek ki, mint Sully Prudhomme, Theodor Mommsen és Björnstjerne Björnson. De a 20. századi regényre legnagyobb hatást gyakorló szerzők, James Joyce, Marcel Proust és Franz Kafka is Nobel-díj nélkül maradtak (igaz, Kafkának esélye sem lehetett rá, hiszen írásainak többsége csak halála után vált ismertté).