Ikarosz a Holdon, vagy a tiszta ész katartikus kritikája

A The Dark Side of the Moon filozófia rockzenében elmesélve, a formátlanságtól való félelmet önti formába.

Vass Norbert
2017. 10. 03. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromszög, négyzet, kör. A legegyszerűbb formák az univerzumban. És a legtökéletesebbek. A Pink Floyd The Dark Side of the Moon című, 1973-ban megjelent nagylemezének négyzet alakú fekete borítóján fehér háromszöget látunk, a papírtok pedig fekete korongot rejt. A hanglemezt, amelynek barázdáiba tökéletes dalokat préseltek. Ezek a dalok a legegyszerűbb dolgokról szólnak. A szívdobbanásról és a lélegzetvételről, a kimerültségről és a fájdalomról, az életről és a halálról.

A hipnotikus hatású borító fehér prizmája színekre bontja a fényt. Az album dalai viszont nemcsak a színeket, azok visszáját is megmutatják. Nappal és éjszaka, rohanás és megpihenés, fent és lent, mi és ők. Egyedül az őrület páratlan. Meglátni a Hold sötét oldalát a normalitások földjéről szemlélve persze tébolyultságnak tűnik. A tiszta ész katartikus kritikájának. A Pink Floyd nyolcadik nagylemeze tehát filozófia rockzenében elbeszélve. A formátlanságtól való félelem formákba öntése.

Különös, hogy ez az anyag mennyire a formákhoz kötődik nekem. Gyerekkoromból a rojtosodó szélű lemeztokra emlékszem, aztán egy aranysárga CD-re, amin elfért csaknem a teljes Pink Floyd-diszkográfia, és ott van az a téglalap alakú koncertjegy is, 2007-ből. Ahogy ez az akkor a hatvannegyedik életévében járó megalomán géniusz, Roger Waters fekete pólóban ott állt a Papp László Sportaréna színpadán, nyakában a basszusgitárral, mintha még mindig az elcsatangolt Syd Barrettet keresné hunyorogva. Teljességgel megfoghatatlan volt.

Barrett egy negyven évvel azelőtti koncerten hangolta át a hangszerét, hogy elsétáljon vele a Hold túlsó felére. A The Dark Side of the Moon róla szól. Az izzó Ikaroszról, aki túl közel repült a jéghideg Holdhoz, és lezuhant. A holdkórosról, aki a tilosban járt és elégett. Ahogy tetszik. És ugyanúgy szól persze a helyére érkező David Gilmourról, továbbá Nick Masonról, Richard Wrightról és Roger Watersről.

A londoni Abbey Road stúdióban rögzített lemez tizenöt évnél is több időt töltött a Billboard 200-as listáján, és 45 millió példány kelt belőle el világszerte. A mindennapok nehézségeit énekli meg, de megkerüli valahogy a nehézkedést. Monumentálisa emberi léptékű. Sikolyokkal, óraszerkezetekkel és hangfoszlányokkal megzenésített profán oratórium. Ahogy a múlt héten (jó párszor) újrahallgattam, azt tapasztaltam, amit korábban mindig: magára irányítja a figyelmet, nem enged elkalandozni. Időtlen metszetet kínál a tudathasadt XX. századról, és nekem azt is jelenti, hogy egy vaksötét szobában a legtöbb, amit tehetünk, ha becsukjuk a szemünket, és hallgatunk. És a The Dark Side of the Moon után ijesztő csönd marad. Csönd és harmónia. Jövő májusban az ötletgazda Waters Us + Them címmel hozza el az Arénába pályafutásának legjobb dalait. Reméljük, jó formában lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.