– Mi az oka, hogy a párkapcsolat, a házasság, a férj-feleség viszony összetettsége újra és újra visszaköszön műveiben?
– Az jelenik meg az írásaimban, ami az életünkben is. Emberi kapcsolataink alapvetően határozzák meg, hogy kik vagyunk, mivé válhatunk. Papa, mama, gyerekek, csupa szív, szeretet, hogy a Mézga család főcímdalát idézzem. És mi ebben a szeretetben vagy épp szeretetdeficitben cipeljük magunkat végig az életünkön. És a rossz statisztikák ellenére mindenki szeretné jobbá tenni ezeket a viszonyokat, többek között én is.
– A dráma főszereplője, Anna – legalábbis sokáig úgy tudja – a háborúban elveszítette férjét, gyermeke apját, így a kiegyensúlyozott, boldog életre való lehetőséget. Szükségszerű, hogy összefonódjon a személyes és a történelmi tragédia?
– Minden irodalmi műnek van reális alapja, ahonnét eldobbant a történet, de a cél, hogy a sorsok mélyére tudjunk kaparni. Itt a háború a kulissza. Gyerekkoromban a nagyapám úgy teletömte a fejem a háborús történeteivel, hogy volt olyan fél év, amikor szentül meg voltam róla győződve, hogy jártam a háborúban, s míg a többiek kukoricát kapáltak, addig én hőstetteket hajtottam végre a keleti fronton. Viszont nemcsak a háborút akartam megragadni, pláne nem a második világháborút, ahová a történet konkrétan kötődik, hanem azt az élethelyzetet, amikor egy kapcsolatból valaki – háború, külföldi munka vagy talán egy hirtelen jött szerelem miatt – kilép a házasságából. Hogy ezt követően vissza lehet-e térni, hogy az a folyó, az a másik ember, akinek az érzelmeibe vissza akarsz lépni, ugyanaz maradt-e.
– A kritika párhuzamba állította már a darabot Németh László Iszony című regényével, de hasonlították görög tragédiához is. Ön számára is nyilvánvalók ezek az összefüggések?
– A kritikának az a dolga, hogy összefüggéseket keressen, ezzel is telik az oldal. Amikor írok, nem szoktam referenciaanyagokra gondolni. Ugyanakkor úgy kell tekinteni az irodalomra, mint egy hosszú mesefolyamra. Aki életben van, folytatja, amit a régiek elkezdtek mesélni. Nincs értelme megidézésről, pláne idézetekről beszélni, mert a legváratlanabb poétikával előálló műben is ezernyi észrevétlen idézet van. Olyanok vagyunk, mint Seherezáde az Ezeregyéjszakában, csak mondjuk a mesét, hogy így elkerüljük a pusztulásunkat. S ami Seherezádénak sikerült, azt persze az egyes ember nem úszhatja meg, de talán sikerülhet, hogy ilyen dagályos legyek, megúsznia az emberiségnek.