Létrehozni egy párhuzamos valóságot

A világszerte nagy sikert arató magyar videodizájner most Lovasi András ünnepi koncertjén varázsol a képekkel.

B. Kovács Gergely
2017. 10. 24. 15:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miből áll egészen pontosan egy videoanimátor munkája?
– A videodizájner elnevezés pontosabb, a munkakör egyszerre követeli meg ugyanis a technikai és a műszaki felkészültséget. Leggyakrabban kiállításokhoz, színházi előadások számára készítek vetített háttereket, illetve vetítéseket tervezek nagy méretű élő eseményekhez. Mindennek a kreatív része erősen hasonlít a hagyományos kevert média világához, amelybe az animáció vagy a film is tartozik. Amikor viszont bejárható méretű videoinstallációt tervezek, az adott teret is nekem kell létrehoznom. Ilyen volt David Bowie tinédzserkori szobája is, amelyet a londoni Victoria and Albert Museum kiállítására terveztem meg.

– Manapság a közösségi média, de a sajtótermékek is elképzelhetetlenek lennének fényképek, videók nélkül, naponta érnek bennünket erős vizuális behatások. Zenei élmény sincs már képi elemek nélkül?
– A színházba, kiállításra és koncertre járók is igénylik az erős vizuális megoldásokat. Valószínűleg feljebb ment az ingerküszöbünk az állandó ingerhatásoktól. A koncertvizuál műfaja nekem is hatalmas kihívás, ugyanakkor az is igaz, hogy ha valami nem félelmetes számomra, akkor már szinte unatkozom. Szükségem van az adrenalinra a tervezés során.

– Lovasi András 50 éves Aréna-koncertje biztosítja ezt?
– Maximálisan. Két és fél órás koncertre készülünk több mint harminc számmal, és ezek közül mindegyiket kíséri valamilyen vizuális tartalom. Tinédzserkorom óta vágyam volt, hogy video jockey-ként is kipróbáljam magam, ám ez egészen sokáig nem jött össze, ezzel a koncerttel viszont közel kerülök végre a régi álomhoz.

– Mit tud hozzátenni a számokhoz, a koncertélményhez?
– Lovasi az ülős, sokkal inkább színházi élményt nyújtó koncert mellett döntött. Még az előadást megszakító szünet is ezt erősíti. Éppen azért kértek fel engem a munkára, mert számtalan színházi előadásban működtem közre Londonban, ahol vizuális eszközökkel is támogattuk a hagyományos színházi elemeket. Ezek rendszerint nagy sikerrel futottak. Maga Lovasi András is úgy tartja, hogy ma egy koncertélmény felét a vizualitás adja.

– Mennyiben speciális ez a kihívás?
– Lovasi zenéje és szövegvilága nagyon erős, szimbolikus és filozofikus. Ehhez olyan képi világot kell létrehoznom, amely a számok erős hangulatát úgy egészíti ki, hogy közben nem a szöveget illusztrálja, hanem egy párhuzamosan lebegő valóságot hoz létre. Kihívást jelent az is, hogy harminc év szerzeményeit fűzzük fel egyetlen közös történetszálra. Aki ismeri a dalait, pontosan tudja, hogy ez akkora erőpróba, mintha különböző kirakós játékok elemeiből próbálnánk összerakni egy teljes képet.

– Honnan próbálta megragadni a szerteágazó és sokrétű életművet?
– Gyakran, amikor elindul az alkotás folyamata, még nem tudom, mi lesz a vége. A feladatok organikusan alakulnak. A Lovasi-koncert esetében a legelején megkaptam a számok listáját, és ezzel kezdetét vette az alkotás. Kigondoltam az elejét, és az egyes számokhoz is voltak már ötleteim. Közben persze változott a számok listája és sorrendje is, ennek megfelelően nekem is változtatnom kellett. Ahogyan az alkotás folyamatában lenni szokott, a dolgok váratlanul és szinte „maguktól” csúsztak végül a helyükre. Van abban valami varázslatos, ahogy a munka vége felé haladva az elvarratlan szálak is értelmet nyernek, és olyan kapcsolatok jelennek meg, amelyek valószínűleg jelen voltak ugyan, de magam sem gondoltam rájuk.

– Mikor lenne maradéktalanul elégedett a műsort követően?
– A koncertre készülve igyekeztem minél több nagyzenekar, világsztár fellépésének vizuális kelléktárát szemügyre venni, és arra döbbentem rá, hogy még a legnagyobbak közt is kevesen használnak olyan eszközöket, amelyek tényleg maradandó élményt nyújtanak. Gyakori a nonfiguratív, villogó, repkedő formás stimulus. Ennek nem vagyok híve, és azt hiszem, Lovasi esetében nem is működne az ilyesmi. Szeretném, ha a két hónapos, hatalmas fizikai, szellemi és érzelmi energiabefektetést igénylő alkotói folyamat azt eredményezné, hogy a közönséget izgalmas vizuális világgal a fejében engedhetnénk haza, ami velük is marad, és a koncertre visszaemlékezve felidézhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.