Újra divat a nyomtatott könyv, de nem emiatt esnek az e-könyv-eladások

Szakemberek szerint Magyarországon a kedvezőtlen jogszabályi környezet is gátolja a növekedést.

Pintér Bence
2017. 10. 31. 16:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén tavasszal arról cikkezett a brit és amerikai sajtó, hogy az elektronikuskönyv-eladások visszaesnek és reneszánszát éli a nyomtatott könyv: a felmérések szerint ráadásul éppen a fiatalok nyúlnak a fizikai példányokhoz, mivel szünetet akarnak tartani a folytonos képernyőnézések közepette.

Az e-könyv bukásáról szóló tavaszi cikkáradatot kritizáló független szerzők, kiadók és e-könyves szakemberek szerint az ugyan igaz lehet, hogy a nagy kiadóknál visszaestek az e-könyv-eladások, de ennek nem a formátum iránti csökkenő érdeklődés, hanem a nagy kiadók árazási politikája az oka – ami egyébként éppen az online könyvkereskedelmi óriás, az Amazon legyűrését célozza. A kiadók Amazonnal kötött megállapodásai értelmében gyakran közel ugyanannyiba kerül egy nagyobb kiadóhoz kötődő könyv elektronikusan, mint nyomtatott formában, ha éppen nem olcsóbb az utóbbi. Ráadásul ugyanezen megállapodás alapján az e-könyveket nem szabad leárazni, míg a nyomtatott könyvekre nincs ilyen megkötés.

Csordás Attila, az eKönyv Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint egyébként az sem állja meg a helyét, hogy a „képernyőfáradtság” miatt fordulnak el az emberek az e-könyvektől. – Aki olvasott már Kindle-ön vagy más e-ink technológiával működő eszközön, annak szerintem nem kell magyaráznom, ez mekkora csacsiság, mivel ezek a képernyők nem fárasztják a szemet, nem lehet összehasonlítani az élményt egy remegő képernyőjű LCD monitor bámulásával, ami valóban fárasztó egy idő után – teszi hozzá.

– Mi többnyire a papírkönyveink borítóárának kb. 60-65 százalékára áraztuk be az e-könyveinket, tehát például egy 3280 forintba kerülő könyv digitális változatáért 1980 forintot kell fizetni. Úgy látjuk, hogy ez a vásárlók részéről elfogadható megoldás – mondta Velkei Zoltán, az Agave Könyvek kiadóvezetője. A hazai piacnak egyébként is sokkal kisebb szeletét adják az e-könyvek. Csordás Attila becslése szerint a részesedés félszázalékos lehet – viszont évről évre nő. A DiBook e-könyves webáruház képviselője, Tóth Viktor pár százalékosra teszi a részesedést, de szerinte stagnál a piac, vagy csak annyival nő, amennyivel a kínálat. Velkei is úgy látja, hogy stagnál az elektronikus könyvek piaca.

Bár logikusnak tűnik, hogy a nyomtatási és terjesztési költségek megspórolásával az elektronikus könyveknek lényegesen olcsóbbnak kellene lenniük, a kiadók árazási politikája mellett több tényező is szerepet játszik abban, hogy ez nem így van. Az egyik, hogy az e-könyvekre jóval magasabbak a jogdíjak – ennek oka a kalózkodás, amire még mindig nem sikerült kielégítő megoldást találni. Az elektronikus könyveket ugyanis nyilván sokkal egyszerűbb különböző fájlmegosztó oldalakra feltölteni, mint egy nyomtatott könyvet. A kiadók különböző „puha” és „kemény” másolásvédelmi technikákkal próbálkoztak az elmúlt években: előbbire példa az egyes eladott elektronikus példányok vízjelzése, aminek inkább egyfajta elrettentő hatása van.

Tóth Viktor és Velkei Zoltán úgy látja, a kiadók ebben a helyzetben csak annyit tehetnek, hogy folyamatosan felszólítják a feltöltőket, hogy fejezzék be a tevékenységüket, mert megkárosítják vele a kiadókat; vagy polgári peres úton, szerződésen kívüli károkozásért lehet a feltöltőkkel szemben kártérítési igényt érvényesíteni. A másik probléma pedig az áfa. Míg a legtöbb európai országban a nyomtatott könyvekre kedvezményes áfakulcsok vonatkoznak, addig az e-könyvek különböző döntések nyomán nem könyvnek, hanem elektronikus szolgáltatásnak számítanak. Így például Magyarországon az ötszázalékos áfakulcs helyett a huszonhét százalékos kulcs vonatkozik rájuk. Az Európai Tanács jelenleg is tárgyal egy ezzel foglalkozó indítványt, ami engedélyezné a kedvezményes adókulcsot az elektronikus könyvekre. Velkei Zoltán szerint azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet: mivel a jelenlegi szabályozások (magas áfa) és szokások (magas jogdíj) miatt nagyon kis összeg marad a kiadónál egy e-könyv értékesítése után, ezért valószínűnek tartja, hogy az áfa 5 százalékra csökkenésével az e-könyvek ára nem csökkenne, vagy legalábbis nem arányosan. Tóth Viktor szerint az ár javulna ebben az esetben, de leginkább az lendíthetné tovább a keresletet, ha a kínálat a print könyvekhez hasonlóan széles lenne: magyarul az, hogy amit a vevő megtalál nyomtatott formában, az elektronikusan is megvásárolható lenne. Csordás szerint az áfakulcs változása éppen ezt segítené elő: növelné a kiadók hajlandóságát, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak erre a szegmensre is, hiszen még mindig vannak nagy kiadók, akik nem jelentetik meg elektronikus formában könyveiket, de a már „aktív” kiadók is magasabb fokozatra kapcsolnának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.