A helyspecifikus színház a játszóknak és a közönségnek is élmény

Vámpír-thriller után az iskolai bántalmazásról mutatna be darabot a pártétkezdében és hajón is játszó Trip.

R. Kiss Kornélia
2017. 11. 22. 14:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adunk egy vámpírharapós tetoválást, felrakhatja a nyakára – ezzel fogadnak a romantikus vámpírthriller előadása előtt a Margit híd pesti hídfőjénél, az egykori MSZMP-pártétkezdében. A ház jó ideig elhagyottan állt, puszta falakkal, amiket nyugodtan be lehetett mázolni művércseppekkel, és fel lehetett kenni rájuk pirossal az Engedj be! című vámpírrománc szereposztását. A félig-meddig rendbe tett csarnok kellően kísérteties egy olyan előadáshoz, mint amilyen John Ajvide Lindqvist világsikert arató regényének színpadi adaptációja. A helyszín az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség tulajdona, kulturális központot terveznek benne Zsilip néven, az építkezés megkezdéséig viszont helyet adtak ennek az előadásnak.

A „tetoválás”, amivel harapásnyomokat varázsolhat a nyakára az ember, csak hangulati elem, az előadásban nincs szerepe. Lindqvist könyvéből két filmadaptáció is készült, egy svéd és egy amerikai, legutóbb pedig a színpadi változat futott sikerrel a Skót Nemzeti Színházban. A regényt Jack Thorne alkalmazta színpadra, az ő verzióját állították színpadra Magyarországon is. Az előadás, a filmrendező Pálfi György első színházi rendezése kapott hideget-meleget a kritikusoktól, de az biztos, hogy a lepukkant pártétkezdében játszódó, egy bántalmazott kamasz fiú és egy vámpírlány szerelméről szóló thriller olyasmi, amiből a magyar színházi piacon nincs sok.

A Tripart alapítója és vezetője Magács László, aki korábban a Merlin Színházat igazgatta, s miután az bezárt, öt évig az Átriumot vezette. Innen saját bevallása szerint azért „dobbantott”, mert szűknek érezte a kereteket. Az Átrium színházi térként elég kötött, a pártétkezde ebből a szempontból tényleg más világ. Azonban a Trip ennél is tovább menne: következő előadásukat, amely az iskolai erőszakról szól majd, egy iskolában fogják bemutatni. A közönségtől nem kis interakciót vár az új bemutató: az előadás alatt folyamatosan vándorolniuk kell a helyszínek között.

– A helyspecifikus színházat nyilván nem én találtam ki, de ekkora közönséget megcélozva, „intézményesítve”, mi csináljuk ezt először Magyarországon – mondja Magács László. Elmondása szerint december végéig 3-6 ezer nézőre számítanak. Van, aki éppen a különleges helyszín miatt jön szívesen. Másokat talán a populárisabb téma érdekel, bár az alapítónak az a véleménye: az Engedj be! nem mainstream darab.

– Először London legfontosabb színháza mutatta be, a Royal Court Theatre, majd átment a Westendre. Persze tudom, hogy Budapest és London nem ugyanaz, más a színházba járó közönség – fejti ki Magács, akinek az a tapasztalata, hogy Magyarországon az egyes közönségrétegek általában egyféle színházi stílushoz ragaszkodnak: „Még az Átriumban csináltattunk egy felmérést, mert kíváncsi voltam, van-e az egyes előadások között átjárás: aki Pintér Bélára eljön, eljön-e az Őrült nők ketrecére vagy Bodzsár Márk előadására. Azt láttuk, hogy minimális az átfedés. Az egyes stílusoknak megvan a maga közönsége, más stílusokra alig kíváncsiak. Korábban is észrevettem, hogy másképp öltözik, másképp viselkedik a közönség az egyes előadásokon, még a büfében is mást vesznek: van vizes, kávés és boros publikum.”

A helyspecifikus színházzal ezért másfajta színházi élményt akarnak kínálni; az igazgatónak az a tapasztalata, hogy ezzel lehet újabb közönségrétegeket megszólítani. A Trip központja egy dunai hajó, a tervek szerint ennek is sajátos stílust adnának. – Szeretnénk olyan éjszakai színházat csinálni itt, ami egy kicsit lokál, kicsit revü, kicsit vacsoraszínház. Külföldön sok ilyet látni.

Magács elmondása szerint az Emberi Erőforrások Minisztériumától 19 milliós, a fővárostól 4 milliós éves támogatást kapnak, a működést ezeken túl jegyeladásokból és az utánuk járó taotámogatásból fedezik. Az önállósággal jár az is, hogy náluk többe kerülnek a jegyek, mint általában a színházban: az Engedj be! előadásaira 5500 forint a drágább és 4900 az olcsóbb helyjegy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.