A keserű kalandor barlangmély, bús balladái

Leonard Cohen félszáz éve megjelent első lemeze apokrif evangélium, amelyben az e világit találkoztatja a másutt tapasztalttal.

Vass Norbert
2017. 11. 29. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor megkérdezték tőle egyszer, miért visel mindig öltönyt, rezzenéstelen arccal annyit válaszolt, mert az apám szabó volt. Leonard Cohen nem fecsegett feleslegesen a nyilvánosság előtt. Igyekezett a rivaldafénytől távol élni az életét, tapasztalatait azonban barlangmély baritonhangon elmormogott balladákban tárta időről időre a világ elé. Két flekket írni róla olyasféle képtelenség, mint hat haikuban foglalni össze a Talmudot.

Az 1967. december 27-én, karácsony harmadnapján megjelent Songs of Leonard Cohen egy zsidó családban nevelkedett krisztusi korú pályakezdő bemutatkozása. Legalábbis ami a dalokat illeti. Akkorra ugyanis, amikor gitárral kezdte el kísérni a költészetét, négy verseskötet és két regény szerzőjeként ismerték már a nevét. Cohen azonban úgy döntött, az írói karrier mellett a XX. század egyik legnagyobb dalszerzője és előadója is ő lesz. Szerencsénk volt.

Aki a színpadon kíván érvényesülni, nem árt hosszas környezettanulmányt folytatnia az élet árnyékosabb felén. (Lásd még: Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni.) Leonard Cohen a hatvanas évek táján gyakran látott vendég lehetett az alvilágban, de a mennyországba is biztosan betért néhány dísztelen rímért. Mint egy kötelességtudó peregrinus, fedezetet szerzett a szövegeinek, hogy a mulandó szerelmek és véget ért életek tapasztalataiból kiindulva az elmúlhatatlan vibrálást és az idegenség megszokhatatlanságát öntse dal formába első lemezén. (Meg persze később, a későbbieken is.)

Cohen keserű kalandor. Kiismerhetetlen kártyavető, be nem fogadott Krisztus, út szélén sárral betakart jógi, depressziós csodarabbi. És nagyot mondó részeges csirkefogó is, aki elhiteti magáról mindezt egy bárban. Ő az őszinte szélhámos, a megcsalt csavargó, a hason szúrt hazudozó, akinek megremeg a keze, amikor a saját sebét műti.

Afféle figurának tűnik, aki befagyott, mély tó közepén gyújt magának máglyát. A tűz mellé telepszik aztán, hogy felmelegítse a bensőjében szendergő sötétséget. Profán liturgiát celebrál, metafizikus countryt énekel az ég alatt, közben úgy szól a gitárja, ahogyan a holdfény remeg a szélfútta jégtükrön. Bátortalan beleéléssel, szelíd hangon olvas fel a vad napokról szóló naplójából. Apokrif evangéliumában az e világit találkoztatja a másutt tapasztalttal.

Mi meg persze – kíváncsiak, halandók, fénykeresők – rohanunk a fagyott tó tükrén felé, hogy halljuk a szavait. És amikor már repedezni kezd alattunk a jég, egy kis parazsat tesz a tenyerünkbe, és arra tanít, hogy a fájdalom túlpartján az eksztázis vár, a teljes kiüresedést pedig a betöltekezés követi. Úgyhogy ahelyett hogy beszakadnánk, az égbe zavarnak a dalai. Egy ideje maga is ott tart előadóesteket. Biccent, igazít a zakóján, és már kezdi is a következő történetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.