A pokolba vezető út dögös bluesénekkel van kikövezve

Chris Rea öt év után ismét a Papp László Budapest Sportarénában varázsolt.

Zimon András
2017. 11. 07. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa időutazáson vehetett részt, aki ellátogatott hétfő este a Papp László Budapest Sportarénába, ahol Chris Rea lépett fel zenekarával. A middlesbrough-i ikont utoljára öt éve láthatták hazai rajongói, s a komoly betegségből felépült zenész nem véletlenül váratott legújabb turnéjával. A Road Songs for Lovers című legutóbbi albumának elhúzódó lemezfelvétele és a hosszabb rehabilitáció eléggé megviselték a komoly betegséggel küzdő Reát, és ennek sajnos látható jelei voltak a színpadon is.

Chris Rea remek bariton, mindamellett gitárvirtuóz és dalszerző is egyben. Hangját és gitárjátékát bárki felismeri a slágerei kezdő taktusaiból. Dalaiban ügyesen keveri a bluest a rockkal, és néha kikacsingat a popzene területére is. Első lemezét 1978-ban adta ki, amelyet napjainkig még huszonöt követett. Az igazi áttörést az 1989-es Road to Hell című nagylemez megjelenése hozta számára, az album címadó dalával hatalmasat robbantott.

A 2000-es évek elején rákot diagnosztizáltak nála, de ő a hosszú felépülési időszak alatt sem tette félre a gitárját. 2008-ban egy majdnem negyven dalt tartalmazó albummal tért vissza, a The Return of the Fabulous Hofner Bluenotesszal, majd ezt követte a 2011-es Santo Spirito Blues, amelyet 2012 februárjában hallhatott a hazai közönség is.

A hétfő este kapcsán nem véletlenül használtam a furcsa szót, egy-két új dalt leszámítva ugyanis szinte teljesen megegyezett az öt évvel ezelőtti bulival. Reának hihetetlen mennyiségű, többségében remek nótája van, nem értem, miért nem kísérleteztek a koncerten egy-egy elfeledett gyöngyszem leporolásával. A közel kétórás koncertet a szokásokhoz híven a The Last Open Road nyitotta, majd az új lemezről a Happy on the Road következett.

A színpadkép elég puritán, de szépen komponált is egyben. Hatalmas gitárok csüngtek félkör alakban, s ezt a jótékony meleg színeket árasztó lámpák fényével teszik még hatásosabbá. A zenekar mögötti kivetítőn folyamatosan filmek peregnek, Rea kísérőzenészei pedig alázattal teszik a dolgukat. A koncert minőségéből egyedül a hangosítás vett el, számomra szokatlan volt egy világszínvonalú produkciótól az ilyen gyatra munka, Rea Stratocastere hol üvöltött, hol éppen az ének nyomta el. A dobok, mint egy méhkas zaja, iszonyú fémes hangokkal kísérték az egyébként teljesen pontos zenekart.

Chris Rea hangja a betegsége ellenére sem kopott semmit, a dögös blueséneke mai napig nagyot szól. Az Easy Rider sejtelmes kezdőakkordjai, a Josephine és a Julia játékossága, szinte pont olyan jól hangzott a koncerten is, mint egykoron a lemezein. Nyilván Rea játéka lassult, talán nem is keveset, de életigenlő dalai nem pusztán nosztalgikusak, egy-egy koncerten hallható zenei díszítése tényleg élvezetessé teszi a fellépéseit.

Természetesen nem maradt ki a repertoárból a nagy közönségkedvenc Looking for the Summer, és a Road to Hell első és második része sem, amit a közönség jó néhány perces tapssal nyugtázott. Bár az új dalok láthatóan nem hozták lázba a publikumot, véleményem szerint meglesz a megérdemelt helyük a Rea-életműben.

A rövid ráadásban a csapat az On the Beach és a Let’s Dance című slágerekkel búcsúzott. A roppant szimpatikus Rea újra megmutatta, hogy van még mit mondania, s talán a bátrabb dalválasztás és egy jobb hangosítás még többet tehetett volna hozzá ehhez a koncertélményhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.