Aki felismerte a világban rejlő rettentő szimmetriát

Kétszázhatvan éve született William Blake.

Lakner Dávid
2017. 11. 28. 18:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egymást kiegészítő ellenerők és a teljes különbözőségek tökéletes szerkesztettségben léteztek együtt életművében. A ma 260 éve született William Blake úgy tudta megjeleníteni jó és rossz, sötétség és fény, ember és természet örök küzdelmét, ahogy azóta is kevesen a költészet történetében.

Az angol költő 1757. november 28-án született középosztálybeli családba. Londonban látta meg a napvilágot, majd szinte az egész életét itt is töltötte, és több versében is megörökítette a metropoliszt. Először a rajz világa ragadta magával, míg felnőttkorát a rézmetszés elsajátításával kezdte. A költészet aztán össze is kapcsolódott nála a rajzzal: illusztrálta a saját műveit, szerves egységbe hozva a szöveget a képpel, saját látomásos világával.

Az elsőként, 1783-ban megjelenő kötete, a Költői vázlatok még konzervatívabb hozzáállásról tanúskodott: nagy újítás helyett inkább a régebbi formákhoz nyúlt vissza előszeretettel a költő. Az ártatlanság dalaiban aztán már teljes pompájában mutatkozott be a költő világa. A természetre kiterjesztett szereteteszmény, az ellentétek egységének felrajzolása már egy önálló hangjára találó, nagyon is egyéni hangvételű költőt mutatott.

„Tigris! Tigris! Éjszakánk / Erdejében sárga láng, / Mely örök kéz szabta rád / Rettentő szimetriád?” – olvassuk egyik legismertebb verse, A Tigris sorait Szabó Lőrinc fordításában, és nem tudunk nem beleborzongani abba a rettentő szimmetriába, amit a szerző is teremteni képes és kész volt pályája során. A tapasztalás dalai című kötetből vett szöveg öt évvel követte ellentettjét, s a lehető legpontosabb blake-i kérdéssel mutatott rá a világ egységére: „Aki a Bárányt, az csinált?”

Közben a XVIII. század végére elkészült másik fontos munkája, A Menny és Pokol házassága, aminek hatása máig eleven, egész érdekes világokig eljutva: a norvég avantgárd Ulver például egy önálló albumot szánt a kötet megzenésítésére. Az ellentétek küzdelmét tökéletesebben nem is festhette volna meg Blake, mint ekkor, pályája csúcsán. Kötetéből kiviláglott, hogy a történelem előrehaladását jó és rossz örök küzdelmében látja, amiből nehezen, kínkeservvel, de a fény képviselője jön ki győztesként. 

Küzdelmekből kijutott Blake-nek is, aki bár vágyott a szabadságra, a korszak sokszor visszahúzta őt. Míg a rabszolgaságot ellenezte, addig a szabad szerelem pártján volt, és a francia, illetve amerikai forradalom is lelkesített. Miután későbbi munkáiban a szimbolizmus is erősödött, egyre nehezebben tudta kiadatni műveit. A belső kiteljesedés felé vezető úton ekkor már a megbocsátást és az önfeláldozást tartotta fontosabbnak, míg előzőleg még egy negatívabb képet kaphattunk a Tudat és az Energia örök, fáradságos küzdelméről. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.