Az ember sosem feledkezhet el a hitéről, máskülönben elveszíti a reményt

Andrej Tarkovszkij orosz rendező spirituális világába léphetünk be a Műcsarnok kiállításán.

Ficsor Benedek
2017. 11. 10. 17:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magányos faház az erdő szélén, nyitott ablakában egy nő nézi az esőt, könnycseppek csorognak végig az arcán; hirtelen kiáltás harsan, tűz van, lassan végigmegyünk a házon, ki a tornácra, és már látjuk is, ég a pajta, a lángok vörösre festik az ereszről lehulló esőcseppeket. Mintha egy álomban lennénk, minden távolinak tűnik, tompa érzékeinkkel szinte felolvadunk a képben, mozdulnánk, de nem megy, rabul ejtett bennünket az idő. Andrej Tarkovszkij Tükör című filmjének jelenete azonban nem álom, sokkal inkább emlékkép, az orosz rendező gyermekkorának emléke. A legszemélyesebb élményeit tárja elénk, ám amit látunk, túl van a személyességen, Tarkovszkij az időt formálja filmmé, azt az időt, amelyben mindannyian élünk, így hiába beszél önmagáról, alkotásai rólunk, a nézőről is szólnak. A filmet ihlető fotókból szerdán nyílt kiállítás a Műcsarnokban. Az Emlékek tükre című tárlat időutazás, látomásszerű múltidézés, egyben főhajtás a filmművészet egyik legnagyobb és leghányatottabb sorsú alakja, az 1986-ban elhunyt Andrej Tarkovszkij előtt.

„Úgy gondolom, azért jár az ember moziba, hogy ráleljen az eltűnt, az elvesztegetett vagy a még birtokba nem vett időre” – írta Tarkovszkij A megörökített idő című könyvében. Az igazi film nézője így nem is annyira néző, mint inkább tanú, teszi hozzá, a rendező pedig szobrász, aki az időből formál műalkotást.

Tarkovszkij számára ez a szobrászat folyamatos küzdelmet jelentett. Negyedszázados pályája során összesen hét filmet készített, és nem a vissza-visszatérő alkotói válságok hátráltatták, hanem a szocialista filmművészet haladó elvei, amelyek korlátai közé filmjeit még véletlenül sem lehetett beszorítani. – Apám távol tartotta magát a politikától, alkotásai magasan a politikai ideológiák fölött állnak – fogalmazott Andrej A. Tarkovszkij, a filmrendező fia, a Nemzetközi Andrej Tarkovszkij Intézet elnöke és a műcsarnokbeli kiállítás kurátora. – Az élete mégis rémálom volt a Szovjetunióban. Sokan azt gondolják, hogy ötévi elmélkedésre volt szüksége, mielőtt nekiállt volna a következő filmjének, de ez nem igaz. Rengeteg ötlete volt, folyamatosan dolgozott volna, de megakadályozták ebben, ezért is hagyta el a hazáját a nyolcvanas évek elején.

Andrej Tarkovszkij 1932-ben született az Ivanovói terület egy apró falujában, Zavrajevóban. Hároméves volt, amikor édesapja, Arszenyij Tarkovszkij költő elhagyta a családot, ezután édesanyjával, Maria Ivanovnával egy kis bérelt házban éltek vidéken. A gimnázium után előbb az arab nyelveket tanulmányozta, majd a Bányászati Intézetben tanult, végül a Moszkvai Filmfőiskolán végzett. Első filmje, az Iván gyermekkora 1962-ben készült el. Négy évvel később forgatta Andrej Rubljov című filmjét, amelyben a nagy orosz ikonfestő életét dolgozta fel. Ekkor kezdődött az alkotói szabadságért vívott harca a szovjet filmügyi és belügyi hatóságokkal.

A rendező ugyanis egészen másként képzelte el a realizmust, mint a kulturális élet irányítói. Tarkovszkij számára a valóság csak a költészeten keresztül vált megragadhatóvá. Az életet nem egyenes vonalú történetként, sokkal inkább töredékek, apró momentumok sorozataként, vagyis poézisként fogjuk fel, így a legrealistább film nem az, amely a kézzelfogható anyag mentén mesél a világról, hanem az, amely költészetté válva a matérián túli világot is feltárja. Ennek tökéletes példája az 1974-ben készült Tükör, amely lazán kapcsolódó epizódokból, álomképekből és víziókból építi fel egy ember életét. A filmet a családi archívumban őrzött fotók alapján alkotta meg. A sárgásbarna, megfakult fotográfiákat Lev Gornung költő készítette Tarkovszkij családjáról, a kiállításon e felvételeket a film forgatásán készülő képekkel együtt láthatjuk. A tárlat így művészet és élet összefonódásáról mesél.

– A kettőt apám esetében nem választhatjuk el egymástól – hangsúlyozta a rendező fia. – Minden napját aszerint élte, ahogy a filmjeit készítette, egészen különleges élmény volt a közelében lenni. Máshogyan látta a világot, mint a környezete, a vízióin keresztül azonban mi is bepillantást nyerhettünk a felszín, a látványok mögé, és megismerhettünk valamit a lényegből.

„Amikor nem mondunk el mindent a tárgyról, lehetőséget adunk a nézőnek arra, hogy elgondolkodjék. Máskülönben a végkövetkeztetés készen tárulkozik elé, anélkül, hogy a legcsekélyebb szellemi erőfeszítést kellene tennie” – írta Tarkovszkij. Az erőfeszítés a művészet lényege, erőfeszítés nélkül nem érthetjük meg a világot és a másik embert sem. A kizárólag a szórakoztatást célzó, kommersz tömegfilmek nem adnak lehetőséget a nézőnek arra, hogy a művészet részévé váljon, elsilányítják, ostobaságban és hazugságban tartják. Erről panaszkodik egyik leghíresebb alkotása, az 1979-es Sztalker főhőse is. A film egy különleges terület, a Zóna története, amely megmutatja minden ember valódi arcát, ám a szembenézésre kevesen képesek, mert elvesztették a hitüket, anélkül pedig sosem találhatnak rá az igazságra.

– Apám filmjei, ahogy a nagy művészek alkotásai, az emberi létezésről szólnak – fogalmazott Andrej A. Tarkovszkij. – A lét nagy kérdései pedig évezredek óta változatlanok, ugyanazokkal a problémákkal szembesülünk, ugyanaz a spirituális késztetés hajt bennünket, így a valódi művészet sosem avul el. Amíg az ember nem válik tökéletessé, addig szüksége van művészetre.

– Alkotásai mélyen keresztényi művek, a spirituális kutatásai azonban elszakadnak az egyházi dogmáktól. Legfontosabb feladatának azt tartotta, hogy megmutassa, komoly lelki és erkölcsi válságba kerültünk, különösen a világ nyugati fele. Munkái, mint a Sztalker vagy utolsó filmje, az Áldozathozatal, amelyekben a legtisztább formában jelenik meg a spirituális krízis, figyelmeztetések voltak. Az ember sosem feledkezhet el a hitéről, máskülönben elveszíti a reményt, és elpusztítja saját magát. És erről harmincöt-negyven évvel ezelőtt beszélt, a helyzet pedig mára csak rosszabb lett, így a filmjei talán aktuálisabbak, mint valaha – tette hozzá.

Andrej Tarkovszkij 1983-ban Olaszországban készítette el Nosztalgia című filmjét. A forgatás után a szovjet hatóságok megalázó zaklatásai miatt úgy döntött, nem tér haza, nyugaton marad. Ekkorra már valóban világhírű, kizárólag felső fokban beszéltek a munkásságáról. – Nekem Tarkovszkij a legnagyobb rendező, aki egy új nyelvet fedezett fel, a film legigazabb nyelvét, amely az életet tükörképként, álomként ragadja meg – mondta róla Ingmar Bergman. Utolsó filmje, az Áldozathozatal vágása során az orvosok tüdőrákot diagnosztizálnak nála. Következő filmtervét, a Szent Antal életéről szóló alkotást már elkezdeni sem tudta, 1986. december 26-án hunyt el Párizsban.

Életművét sokan elemzik a mai napig a hit, a keresztény hagyományok és a filmnyelv szempontjából egyaránt, fia szerint azonban az értelmezésnél sokkal fontosabb, ha csupán szemléljük Tarkovszkij munkáit. – Sokszor elmondta, hogy a filmjeiben nem kell nagy ideológiákat, rejtett üzeneteket keresnünk, az értelmünk helyett az érzéseinkkel közeledjünk hozzájuk. Nem kell feltétlenül egyetemi diploma ahhoz, hogy megértsük a filmjeit, elég, ha élvezzük, és befogadjuk, amit látunk.

Az Emlékek tükre című kiállítás december 10-ig látható a Műcsarnokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.