Daru Tádé dobszólóval csalná elő a békát

Évtizedek óta töretlenül népszerű a Gőgös Gúnár Gedeon: a kötet meséiből most színházi előadás született.

Tölgyesi Gábor
2017. 11. 11. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rigó hátán röppen el az o betű a róka elől. A zsiványt kineveti az okos nyúl, s hogy Gőgös Gúnár Gedeon ne legyen a ravaszdi gyönyörű vacsorája, tesz róla Zsiga úr, kutya úr. Varga Katalin 1962-ben megjelent mesekönyve, a Gőgös Gúnár Gedeon az ötvenedik kiadásánál/utánnyomásánál tart, eddig több mint 2,5 millió példányban kelt el − talán nem túlzás állítani, a Biblia mellett az egyik legnépszerűbb könyv a magyar családokban. A kötet meséiből, verseiből most színházi előadás született az írónő unokája, Tarján Veronika jóvoltából, aki maga is meseíró, amellett, hogy énekes, színész, drámapedagógus, a Hatszín Teátrumban és a Tháliában rendszeresen fellépő Apró Színház, továbbá a Veronaki zenekar alapítója is.

− Amikor megszülettem, a szüleim úgy döntöttek, szeretnének vidéki környezetben felnevelni, így tíz évig Tatárszentgyörgyön éltünk – mesél a kezdetekről Tarján Veronika. − Ha egy gyermek a természet és az állatok közelében él, a lelke szabad, akkor elkezd mesélni. Velem is ez történt. Az első mesék a kis udvaron, a farakás tetején, a testvéreimmel, a cicákkal születtek együtt. Édesanyám, Tarjánné Takács Katalin is mindig a mesék birodalmához volt közel: ő nagyon jó óvónő és módszertanírónő is, Foltin Jolán Kossuth-díjas koreográfussal közösen a Játék és tánc az óvodában című könyv szerzője. Édesapám, Tarján András fantasztikus iskolaigazgató, a méltán híres XIII. kerületi Kék iskola vezetője volt. Olyan pedagógus, aki azt vallja, a művészeti neveléssel sok jó varázsolható a gyerekek köré. Amikor pedig jöttünk a nagymamámhoz, mindez megerősítést kapott: ő aztán egy nagyon érdekes mesevilágban élt. Nem egy háziasszonyos nagymama volt, aki gyúrja a gombócokat, hanem egy rekedt hangú, cigarettázó, írógépen kopogó, rendkívül intelligens és okos, hatalmas könyvtárral rendelkező, erős nő volt. Korán elvesztette a férjét, megcibálták az élet viharai: menekülés, bújtatás, szegénység. Talán ő az egyik első költő, aki a verseiben, például Az égő csipkefa című kötetében a női sors gyötrelmeiről írt. Kellett neki egy varázslatos mesevilág, hogy mindezt túlélje. A Tündérország, amelyet mi teremtünk, mindig ott tud lenni velünk, bármi is van: ha bombáznak, bántanak, megrángatnak, ha csúnyán is beszélnek velünk. És ha meg tudjuk óvni, nem lesz világvége.

A Gőgös Gúnár Gedeon, a Mosó Masa mosodája, az Én, te ő és a Bonca-mesék írónője, ahogy a gyerekek közelébe ért, megnyílt és elkezdett játszani. – Ha babaruhát készítettünk, ha a macska madarat fogott, azt mindig egy finom, sosem didaktikus mese kísérte. Azóta is hiszem, mindenkinek veleszületett képessége, hogy tud mesélni, erről próbálom meggyőzni a gyerekeknek és a szülőknek tartott közös foglalkozásokon az olykor kétkedő apukákat, anyukákat – mondja Tarján Veronika. Aki sokáig tényleg úgy gondolta, mesélni annyira természetes, mint levegőt venni: ha a Libri Kiadó egyik tulajdonosa nem ül be az egyik előadására, a Kuruttyoló Békakirály történetei talán sosem jelennek meg könyv formájában. E mesék eddig három kötetben láttak napvilágot, lemezmellékletekkel, Tarján Veronika férje, Mogyoró Kornél zenéjével, és nővére, Vigyázó Zsófia rajzaival. Na de honnan jött a zene? Tarján Veronikának a muzsika olyan magától értetődő, mint a mesélés. − Budapesten a Foltin Jolán vezette Bihari Táncegyüttesbe írattak be a szüleim, az Óbudai Népzenei Iskolában Budai Ilonától és Fábián Évától tanultam éneket. Aztán jött a kamaszzenekar, a drámatagozat, a világzenei improvizációs tábor. Mégsem találtam meg a zene útját, amíg meg nem ismerkedtem Mogyoró Kornél ütőhangszeres-zeneszerzővel. Elsősorban kettejük története lett az Apró Színház, míg közben ők egymásba szerettek és összeházasodtak.

A Veronaki zenekar – amelynek tagja még Fejér Simon Pál zeneszerző, gitáros, Árkosi Szabolcs harmonikás, Herr Attila basszusgitáros és Szokolay Dongó Balázs furulyás, dudás – alapvetése, hogy a gyerekeket ne kicsinyelje le, s hogy olyan igényes zenét játsszon, amit a szülők otthon is szívesen hallgatnának. 2015-ben jelentette meg Világforgó címmel világzenei lemezét, míg a Gőgös Gúnár Gedeon meséi, versei eddig két, a Libabál és a Kiugrott a gombóc a fazékból című lemezre kerültek fel. Most pedig megszületett a Gőgös Gúnár Gedeon koncertszínházi előadása is, amit nem egy hagyományos, dramatizált lemezbemutatóként, hanem igazi gyermekszínházi előadásként kell elképzelni.

– Vidovszky György és Gyevi-Bíró Eszter koreográfus rendezésében egy dramaturgiai szál köti össze a videoklipszerű jeleneteket. Lengyel Szabolcs Micsi volt honvédos néptáncművész lesz Gőgös Gúnár Gedeon, én pedig jó boszorkányként a mesélő − mondja Tarján Veronika. – Mivel nemcsak a színészek, Császár Réka, Sipos Viktória, Kóbor Balázs és Varga Ádám, hanem a zenészek is aktív szerepet kaptak, a dobbal békát fogni akaró Daru Tádéval is találkozhat majd a közönség a színpadon.

Az előadás közreműködői a Veronaki zenekar tagjai, a díszleteket a mesejátszótereiről is ismert Kő Boldizsár tervezte, a jelmezeket Mikes Anna. A premier most vasárnap lesz a tatabányai Jászai Mari Színházban, a fővárosban először január 27-én, a MOM Kulturális Központban lejti libatáncát Gőgös Gúnár Gedeon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.