Továbbra sem tudni, hol épül fel az új Közlekedési Múzeum, egy viszont biztos: nem a Városliget ad majd otthont a gyűjteménynek. A kormány május 17-én döntött az intézmény jövőjéről.
A korábbi koncepció szerint a múzeum a lebontott, majd a Pfaff Ferenc 1896-os tervei alapján újraépített pavilonba költözött volna. Ám hiába nőtt volna a duplájára a térszint alatti bővítéssel a 4500 négyzetméteres kiállítótér, az épület még így sem tudta volna befogadni az autóbuszokból, vasúti járművekből és villamosokból álló teljes gyűjteményt. Hosszas tárgyalások után erről végül a kormányt is sikerült meggyőzni, így eldőlt, a múzeum nem a Ligetben nyitja meg kapuit. Ez ugyanakkor nem befolyásolja az újraépítendő pavilon sorsát, amely az eredeti tervek szerint készül el, és a magyar innováció történetét, a világhírű magyar műszaki találmányokat és feltalálókat bemutató interaktív kiállításnak ad majd otthont.
Vagyis az intézmény az „eddigi szűkös és méltatlan múzeumi környezet helyett immár két helyszínen, két nagy kiállítóhelyen, és 21. századi körülmények között mutatja majd be páratlan gyűjteményét” – fogalmazott lapunknak a Városliget Zrt.
– Szerintem jó döntés született, és nagyon örülök, hogy mód nyílt a projekt felülvizsgálatára, a kormány, Baán László miniszteri biztos és a Városliget Zrt. maximális konstruktivitással és nyitottsággal támogatták a múzeum szakmai szempontjait, a kiállítótér bővítésére, a korábbi koncepció felülvizsgálatára vonatkozó javaslatokat – írta a májusi kormányhatározatot követően Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója egy Facebook-posztjában. Véleménye annak fényében tűnhetett meglepőnek, hogy korábban minden a posztban említett szereplő határozottan kiállt a városligeti helyszín mellett.
Vitézy több közleményben is védelmébe vette a térszint alatti bővítést, mint fogalmazott, nemzetközi példa alapján dolgozta ki a koncepciót, az intézmény pedig közleményben mutatott rá, a gyűjteményt a Ligetben szerették meg az emberek, így nincs értelme máshová vinni. Egy rozsdaövezeti új helyszín nehezen lenne elérhető a közönség számára, ami károsan befolyásolná a múzeum látogatottságát – hangsúlyozták. Annak ellenére kardoskodtak a Városliget mellett, hogy több szakértő is figyelmeztetett, a helyszín esztétikai, történeti és környezetvédelmi szempontból egyaránt alkalmatlan a múzeumi épület számára.