„Mifelénk az ész rendre lerobban”

Demeter Tamás eszmetörténész a hazai filozófiatörténet különleges ismertetőjegyéről, a szociologizáló hagyományról.

Pintér Bence
2017. 11. 21. 19:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mit takar, és miért lehet fontos a magyar filozófia „szociologizáló hagyománya”?
– Ha az ember filozófiaszakra megy, a nyugati világban nagyjából mindenhol ugyanazt kapja: elkezdődik a történet Platónnál, és a XX. században, valahol Wittgenstein és Heidegger környékén ér véget. Kanonizált szerzők, irányzatok és problémák. A magyar filozófia történetében viszont zavaros a helyzet: az sem teljesen világos, hogy mi tartozik bele. Vannak magyarul írott művek és magyar származású és iskolázottságú szerzők; de sokan nem magyarul alkottak, és gyakorta látszólag más kánonokhoz kapcsolódnak. Lakatos Imre, Lukács György vagy Mannheim Károly életművének zöme vajon a magyar filozófiai kánonba tartozik-e? De van egy másik probléma is: az általam elképzelt magyar filozófiai kánon szerzői közül számosat – Mannheimet vagy Hauser Arnoldot – ma már jellemzően nem is filozófusként, hanem szociológusként tartják számon. Az általam képviselt koncepció úgy válaszol ezekre a kérdésekre, hogy rámutat: van a XX. századi magyar eszme- és filozófiatörténetben egy olyan vonulat, amelynek a különböző darabjait és szerzőit összeköti a filozófiai problémák iránti szociológiai szempontú érdeklődés. Az olyan kérdésekre például, hogy hogyan lehetségesek műalkotások, ebben a hagyományban a társadalmi-történelmi viszonyokat középpontba helyező válaszok születnek. Olyan kérdések tehát ezek, amelyeket az egyetemes filozófiai kánon inspirál, ám a válaszban azt vizsgálják meg, hogy mi az a társadalmi háttér, amelyből érkezve egy művész így és így ábrázol, egy filozófus, természettudós így és így gondolkodik. Ezt a szemléletmódot tekintem én a magyar filozófia megkülönböztető jegyének.

– Miért alakulhatott ez így?
– A társadalom zenei képe – a magyar zeneesztétika szociologizáló hagyománya című, nemrég megjelent könyvemben idézem Papp Zsolt egyik meglátását, aki úgy fogalmaz, hogy a mi közép-európai régiónkban – ebbe beleérti a németeket is – általános tapasztalat az, hogy az ész rendre lerobban, a racionális érvelés sikertelen marad, a mindennapokból ismerős struktúrák működése és kialakulása az észszerűség normáinak nem engedelmeskedik. A racionalitásra nem, akkor hát mire támaszkodhatunk, ha egy ilyen világot akarunk átlátni? Például a szociológiára.

– Miért a hazai zeneesztétika történetén lehet ezt a hagyományt a legjobban bemutatni?
– A zeneesztétika csak az egyik olyan terület, ahol a szociologizáló szemléletmód megjelenik, de két okból nagyon érdekesnek tartom. Az egyik az, hogy itt nagyon szépen végigkövethetők a szociologizáló szemléletmód magyar filozófiatörténetben lezajló módszertani változásai. A másik szempont, amiért érdekes a zeneesztétika, az az, hogy rendkívül békés ez a hagyomány: a magyar zeneesztétikában mindenki, ha nem is szereti, de legalábbis tiszteli egymást. A szellemtörténész Molnár Antal adja ki a pozitivista Kovács Sándor munkáit, miközben a szellemtörténet és a pozitivizmus egymással radikálisan szemben álló világnézetet és módszertant képvisel. Azután a marxista Ujfalussy József adja ki Molnár Antal terjedelmes összefoglaló művét, a Gyakorlati zeneesztétikát, amely szellemtörténeti és idealista és ezért marxista szemmel reakciós munka. Ám Ujfalussy jellemzésében Molnár mégis a „haladott szemléletű polgári előd” titulusát érdemli ki, állítólagos „szemléleti materializmusának” köszönhetően – bármit jelentsen is ez.

– Ma is hat, folytatódik ez az irányzat?
– Én úgy látom, hogy nem, és nem csak a zeneesztétika területén. Inkább mintha felbomlana a szociologizáló hagyomány. Az utolsó paradigma a marxi elmélet volt, amely elég átfogó keretekkel szolgált tulajdonképpen bármilyen szociológiailag és filozófiailag releváns jelenség értelmezéséhez. A marxizmus felbomlásával ez a paradigmaszerű keret eltűnt. Ehelyett elméletek sokasága van, amelyek teherbírása és érdekessége is sokkal mérsékeltebb, de ezek mintha nem inspirálnának hasonló kvalitású munkákat manapság. Ahogy én látom, e jelenség okai hasonlók itthon és külföldön is: alig van igény bármilyen elméleti megértésre. Mintha eltűnt volna az a meggyőződés, hogy valamilyen belátásra jutni és a jelenségek megértésének lehetőségeit szaporítani: értéket képvisel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.