Mint aki az úthenger elé esett

A hazánkban első alkalommal koncertező amerikai Unsane kisimította a hallgatóság megtépázott idegszálait.

Vékony Zsolt
2017. 11. 06. 18:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Történelmi estének lehettek szem- és fültanúi azok, akik november 4-én ellátogattak a Dürer Kertbe: pályafutása során első alkalommal lépett fel Magyarországon az Unsane zenekar. A 2018-ban immáron fennállásának harmincadik évfordulóját ünneplő csapat úgy adta az év egyik legjobb rockzenei koncertjét, hogy hangszereik segítségével gyakorlatilag (jó értelemben véve) rutinból és sallangmentesen gyalulták le a közönség lelkét és testét egyaránt.

A triót 1988-ban, New Yorkban alapította Chris Spencer gitáros-énekes, és egy rövidke kihagyáson kívül (kellett neki pár év pihenő, miután 1998-ban Bécsben összeverte őt négy férfi egy fellépést követően) játsszák megalkuvást nem tűrő, egyszerű, ám roppant gyilkos muzsikájukat. Az Unsane gyakorlatilag stílusalapító zenekarnak tekinthető, ők a noise rock műfaj alfái és ómegái. Bár az alapítók között olyan együtteseket szokás emlegetni, mint a Helmet vagy a The Jesus Lizard, a jelenben, ha valaki noise rockot játszik, az semmi mást nem csinál, mint az Unsane-t utánozza.

Az általuk tökélyre fejlesztett zene receptje egyébként igen egyszerű: nem árt, ha a dobos roppant feszesen és ha kell, erőből játszik; a basszusgitáros jó barátja a torzítópedálnak; a gitáros pedig finom kis színezésekkel, disszonáns hangmenetekkel teszi változatossá, olykor dúdolhatóvá a dalokat, miközben azért arról sem feledkezik meg, hogy hangszere sűrűn gerjedjen és sípoljon is. Mindehhez pedig nem is társulhat másféle énekmód, mint a karcos üvöltözés. A tempót nem szükséges túlzottan gyorsra venni (bár egyes dalok lehetnek punkosan pörgősek), mivel az összhangzat annyira súlyos, hogy az magával sodorja az embert.

Ennyi felvezető után érdemes tekintetünket végre a Dürer Kert kisterme felé fordítani, ahol egy bolgár bandának jutott a megtiszteltetés, hogy bemelegítsen az Unsane előtt. A Them Frequencies tökéletes példája annak, amiről pár sorral feljebb említést tettem: egy-két dal meghallgatásából is rögtön érződött, hogy a főzenekar köpönyegéből bújtak ki, ám a megtanult sémákon túl semmivel sem tudtak többet nyújtani, csak picivel hardcore-osabbra vették a figurát. Lendületesen játszottak, jól is szóltak, de itt meg is állt a tudományuk. Mentségükre legyen mondva, hogy az Unsane-t felvezetni valószínűleg másoknak sem sikerült volna jobban.

Nagyjából tíz óra magasságában aztán a színpadra pattant három, korosodó úriember, és nagyjából hetven perc alatt olyasmit vittek végbe, amit talán csak a „mintha átment volna rajtunk egy úthenger”-kifejezéssel lehet jól visszaadni. A setlist.fm-et böngészve egyértelmű volt, hogy milyen dalokat fognak prezentálni (sajnáltam is, hogy 2012-es Wreckről csupán a Flipper-feldolgozás Ha Ha Ha hangzott el a zárlatban), de ez semmit sem vett el a műsor erejéből, már csak azért sem, mert az olyan tételek, mint például a Sick, az Out, a Killing Time, a Line on the Wall vagy a Factory katartikus élményt jelentettek.

Dave Curran basszusgitárja elementáris hangerővel uralta a koncertet, de szerencsére Spencer finom, slide-os megoldásai, harmóniái és az Alleged kedvéért előkapott szájharmonika-szólam is kivehetők maradtak a zajförgeteg közepette. A legmegdöbbentőbb alak azonban a sánta dobos, Vincent Signorelli volt, aki a felszerelése mögött ülve végiggrimaszolta a dalokat, és sok esetben még a számok közti szünetekben sem hagyta abba a játékot. Egy alkalommal viszont joggal mászott ki a cájgja mögül.

Bár a trió a „köszönjük!”-ön kívül nem erőltette a kommunikációt a közönséggel, a koncert harmada környékén Spencer megelégelte, hogy az egyik néző megállás nélkül veszi telefonjával a fellépést, így fogta és kikapta a srác kezéből a masinát. – A telefon szívás – tette hozzá, miközben Signorelli dühödten zsebre vágta azt, és nyugalomra intette a hoppon maradt videózót. Pár pillanattal később azonban visszaadták neki a mobilt, de az illető ahelyett, hogy magába nézve folytatta volna a zenei utazást, inkább duzzogva a kijárat felé vette az irányt.

A kis közjáték azonban nem törte meg sem a zenekar, sem a bőszen bólogató közönség lendületét, ugyanolyan jó hangulatban folytatódott a zúzás. A teremben körbetekintve érdekes volt megállapítani, hogy az Unsane inkább a szakma kedvence, ugyanis a jelen lévő nagyjából ötven-hatvan ember között nagy számban ácsorogtak magyar zenészek, szakmabeliek és újságírók.

Láthatóan nem csak nekem jelentett nagy élményt látni a hármast, ahogy profin, „munkájukba” belemerülve tették a dolgukat a színpadon. A „munka” szó amúgy sem rossz kifejezés az esetünkben, mivel mindhárman úgy néznek ki, mintha a hétköznapokban egy gyárban gürcölnének három műszakban. Ránézésre Spencerből vette ki a legtöbbet a fellépés, hiszen ömlött róla a víz: jól a szemébe húzott baseballsapkájának sildje teljesen át is ázott, a vízcseppek úgy potyogtak róla, mint egy ereszről kiadós esőzés után.

Az Unsane saját műfajában olyan, mint a Motörhead volt a rock\'n\'rollban: lefektették a választott stílusuk alapjait és az évek során tökéletesre csiszolták. Lemezeikkel már sok újat nem tudnak mutatni (bár kiváló korongokat adnak ki, a nemrég megjelent Sterilize is ilyen), élőben azonban képesek helyrebillenteni az ember lelki egyensúlyát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.