– Hogy kerül magyar animációs film, a Boxi egy epizódja egy belgrádi, természetvédelmi témájú filmfesztiválra? Tudtommal sem korallok, sem veszélyeztetett orrszarvúk nem szerepelnek benne...
– Viszont szerepel benne sok-sok papír. Legalábbis úgy tűnik.
– Újrafelhasznált?
– Alapvetően számítógépes animációról van szó, tehát szó szerinti értelemben semmilyen papírt nem használunk. Ez egy három–hét éves gyerekeknek szóló animációs filmsorozat, amelyből 15 epizód készült eddig el. Azt játsszuk el, hogy a figurák papírból vannak hajtogatva, és úgy is viselkednek. A kis figuráknak például – akár egy doboz – ki tud nyílni a fejük, amikor gondolkodnak, illetve meg tudják változtatni az alakjukat. A főszereplő, Boxi egy kutya. A környezet, ahol a történet játszódik, szintén papírból van, a Boxi-világ pedig valójában egy íróasztal. A szereplők néha kikerülnek ebből a világból, amikor beesnek a fiókba. A szemeteskuka joghurtosdoboz, az autók kereke üdítőspalack kupakja, a csatorna szívószálból van, ez a sajátos világ tehát újrafelhasználható anyagokból épül fel. Ezek mesék gyerekeknek, akik, ahogy hallom, nagyon szeretik. Az egyik epizóddal neveztünk Belgrádba, azzal, amelyik konkrétan az újrahasznosításról szól. Szerepelnek amúgy a Boxi-világban fák és favágók is, persze papírból. A kivágott fákat bútorrá hajtogatják vagy bármivé, amire éppen szükség van a képzeletbeli városban.
– Mennyire fontosak ma a szakmában a díjak? Azok alapján méretnek meg az alkotók, sok elnyert díj után lehet eladni a filmeket?
– A díjak fontosak, valóban azok alapján értékelik az alkotókat. Minden díj más, más és más a súlya, és vannak olyan elismerések is, amelyekhez előfeltétel, hogy más elismeréseket már bezsebeljen a film készítője.
– Vagyis nemcsak az alkotásra, hanem a menedzselésre is figyelni kell. Adottak idehaza a feltételek?
– Valóban, a gyártás körülményeit is meg kell teremteni, utána pedig a film utóéletével is foglalkozni kell. Fesztiválok esetében könnyű a helyzet, nincs már szükség például valódi kópiákra, legtöbbször egy online linken keresztül lehet pályázni. És a jelentkezés legtöbbször pénzbe sem kerül. Az értékesítés már más kérdés, egész Európára jellemző, hogy magánpénzből egész egyszerűen nem lehet egy minőségi szint felett nyereségesen tévés sorozatot készíteni. Ezért működik minden országban támogatási rendszer a sorozatok gyártására, az EU-ban fontos célkitűzés, hogy növeljék az európai filmek arányát az amerikaiakkal szemben. A magyarországi rendszer jól működik, a médiatanács alá rendelt szakmai stáb hozza a döntéseket, függetlenül a Vajna-féle filmfinanszírozástól. Évente háromszor-négyszer írnak ki animációs sorozatokra pályázatot, és osztanak ki alkalmanként 60-70 millió forintot, ezenkívül a Macskássy-pályázaton évi 180, a Dargayn 200 milliót lehet elnyerni. Ez rengeteg alkotó között oszlik szét. A nagy filmes produkciók nyilván más nagyságrendben gondolkodnak, ott ezek a pénzek eltörpülnének. Vannak arra is példák az animációban, hogy magánfinanszírozó száll be a gyártásba, de sosem fedezi a teljes költségvetést.